AKUT HJÄLP med konstig insatsgänga till oljepluggen!

grantorinoM8

Ny medlem
Gick med
5 May 2012
Hoj
TL1000S FIGHTER
Hej, har en tl 1000s 97a som jag skulle byta olja på. Upptäckte dåliga gängor och gängtejp på pluggen. Så det bestämde jag mig för att fixa till ordentligt och inte fortsätta med det som förra ägaren antagligen gjort.

Jag fick tag på en sats helicoil av nåt slag som skulle fungera sas det. lade ner mc:n på sidan fetta in borr och gängtapp och borra upp hålet och gänga i tappen. Satte i gängan som var exakt ligga bred som godset. Allt gick som på räls tills det att jag skulle få i pluggen! Det går inte. Första varvet drar den snett direkt och om man kollar in i hålet så ser man att insatsgängan ser förjävlig ut, verkar ha hoppat över gänger och ligga utanpå och skit.

Detta fick jag hjälp med av kunnigt folk (privat)som kan detta och gjort detta många ggr så dom förstog inte hur det kan bli så eftersom allt ska sköta sig självt när det väl gängar satt säga.

Så min fråga är om man kan försöka få bort gängan med nånting? Går det skruva ut den lite med nåt verktyg eller måste den borras bort? Borras den så är det väl motorklyvning som gäller för att få bort flisorna som blir efter borrning? Det vill jag undvika för det kostar väl 7-10000 säkert och är ingen jag har tid eller vill ge mig på.

Kom med förslag ni kunniga folk :) Tack på förhand

Dra ut insatsgängan och sätt in en ny. Men du måste ha fria gängvarv i både början och slutet i godset.
Kolla även pluggen så att gängorna är rena och fina på den.

Ta gärna lite bilder för att nån ska kunna ge ett bra svar, lätt hänt att missuppfatta text :hej

Dra ut insatsgängan och sätt in en ny. Men du måste ha fria gängvarv i både början och slutet i godset.

Ta gärna lite bilder för att nån ska kunna ge ett bra svar, lätt hänt att missuppfatta text :hej

Tack för svar. Ska försöka ta nån bild sen om det syns nåt. Men den ligger precis jäms med mot godset utåt. Den släppte från verkryget då när vi gängade så det måste vara rätt. Den är inte limmad med något så det kanske går att gänga ut den igen på nåt sätt eller rättare sagt dra utan att den går av eller nåt sånt?

Det är lätt att lirka ut med en smal skruvmejsel och en bra tång, kommer se ut som ett spiralhaveri.
Lätt hänt att insatsgängan kommer snett när man är ovan. Gör om och gör rätt, verktyget måste hållas fast ordentligt när du gängar in insatsgängan, insatsen måst också vara kortare än det uppgängade hålet.
Kom ihåg att ta ta bort flärpen med en spetstång innan du gängar in pluggen sen. Ja, tyvärr har jag sett att folk har glömt den lilla detaljen............

Det är lätt att lirka ut med en smal skruvmejsel och en bra tång, kommer se ut som ett spiralhaveri.
Lätt hänt att insatsgängan kommer snett när man är ovan. Gör om och gör rätt, verktyget måste hållas fast ordentligt när du gängar in insatsgängan, insatsen måst också vara kortare än det uppgängade hålet.
Kom ihåg att ta ta bort flärpen med en spetstång innan du gängar in pluggen sen. Ja, tyvärr har jag sett att folk har glömt den lilla detaljen............

Hmm, tror jag förstår vrf nu. Tyckte han for ganska dant med verktyget ett tag, (jävligt dålig arbetsställning). Måste gängat i fel då. Ändå har han dratt i ett par 100 säkert. Men ska försöka lirka ut den isf.
Går det dra ut eller är det gänga tillbaka som gäller? Flärpen tog vi av direkt men det kanske va dumt i detta läget för annars borde det ju gått att skruva tillbaka via den haha. Däremot är nog gängan ett par millileter för lång mot hålet. Var nog den kortaste som fanns ca 10mm tror jag.

Man kan ta bort ett varv på gängan innan man monterar den, Dremel med kapskiva fixar det.

Pilla ut, ta en skarp skruvmejsel eller nåt liknande och lyft lite på änden som är längst ut, greppa med en spetstång och snurra upp på tången, du fattar när du börjar kolla :tummenupp

Är du säker på att gängorna stämmer överens. Skulle byta på min Kawa. Köpte ny plugg men gängorna stämde inte. Köpte ny, annan plugg men likadant. Gängorna stämmer inte. Påminner om fingängat kontra grovgängat. Blev att jag fortsätter med den gamla pluggen.

Man kan ta bort ett varv på gängan innan man monterar den, Dremel med kapskiva fixar det.

Pilla ut, ta en skarp skruvmejsel eller nåt liknande och lyft lite på änden som är längst ut, greppa med en spetstång och snurra upp på tången, du fattar när du börjar kolla :tummenupp

Tack som fan, låter lovande det där. Både att det verkar gå pilla ut och att det fungerar att korta nåt varv. Ska hissa upp den i travers på jobbet i wheelie ställning så man ser lite bättre nästa gång tänkte jag. får dock vänta tills nästa helg :(

Är du säker på att gängorna stämmer överens. Skulle byta på min Kawa. Köpte ny plugg men gängorna stämde inte. Köpte ny, annan plugg men likadant. Gängorna stämmer inte. Påminner om fingängat kontra grovgängat. Blev att jag fortsätter med den gamla pluggen.

Hehe okej, Ja det ska vara rätt plugg för den är svarvad och gjord för dom insatsgängorna på ett stålbruk som håller på med sånt. M16 vet ej dimensionen. hittar iaf inga färdiga pluggar som skulle passa i den insatsen de använder. Så de svarvade en själv av en ren bult utan gängor åt mig :P

Lånar tråden lite bara om de är ok? :) Behöver själv göra likadant som du men hur? Kan jag köpa sån tändstifts gänga från biltema och sätta i? Borrar jag upp lika stort som gängan jag ska ha i? Hur får jag gängan att fastna i blocket? Vet inte riktigt hur det funkar :) mvh

Lånar tråden lite bara om de är ok? :) Behöver själv göra likadant som du men hur? Kan jag köpa sån tändstifts gänga från biltema och sätta i? Borrar jag upp lika stort som gängan jag ska ha i? Hur får jag gängan att fastna i blocket? Vet inte riktigt hur det funkar :) mvh

Google och youtube är dina vänner när du undrar :tummenupp

Ta gärna lite bilder för att nån ska kunna ge ett bra svar, lätt hänt att missuppfatta text :hej[/QUO

Uppdaterar med lite bilder. Här ser man att gängorna var helt jävla kajko. Samt hur det blev när man fick ut den.

2013-04-13 23.14.46.jpg2013-04-13 23.54.17.jpg

Gjorde en fin bild i paint om det syns vad det är :D
gh.png

Där är iaf ett problem som jag märkte, ett hål som går ner i gänghålet och gör så den gängar fel där. Går ner ca 5 mm, antagligen för att oljan ska rinna ner bra.
Frågan är ju om man kan korta insatsen till hälften? men då är det bara några varv kvar.
Annars kanske jag ska göra en plugg som passar i dom redan gjorda gängorna och skita i insatsen? Vad tror du ?

Hur många gängvarv är det innan "hålet", det bör finnas minst fem om insatsen ska funka bra.
Men du ser ju ut att ha ganska tjockt gods att gänga i, gänga upp med nästa dimension vad det nu kan vara. Gör inte en plugg efter helicoilgängan....

Båda gångerna jag har haft gängpaj i pluggen så har jag skruvat bort tråget.
Det är väldigt mycket lättare att få allt rätt med ett rent tråg som man kan lägga
på mekbordet.

Hur många gängvarv är det innan "hålet", det bör finnas minst fem om insatsen ska funka bra.
Men du ser ju ut att ha ganska tjockt gods att gänga i, gänga upp med nästa dimension vad det nu kan vara. Gör inte en plugg efter helicoilgängan....

Okej, Kan vara 5 varv nånting om jag har tur. Annars får jag borra om och sätta i M18 då. Hehe börkar bli grova bult.

Båda gångerna jag har haft gängpaj i pluggen så har jag skruvat bort tråget.
Det är väldigt mycket lättare att få allt rätt med ett rent tråg som man kan lägga
på mekbordet.

Ja, om man kunde så :) Sitter i blocket direkt så det är att ta bort motorn isf. Men det är mkt jobb för det lilla. Ska hissa upp i travers wheelie ställning och gänga i nästa gång.

Google och youtube är dina vänner när du undrar :tummenupp

Tack så mycket:tummenupp Men går det köpa sån reparationsatts för tändstift gänga från biltema? Får då med gänga och gängtapp men inget borr. Står på biltema att de är 14mm och undrar då vad jag ska ha förr borr? Och de behöver väll inte vara npgon speciell oljeplugg heller. Bara köpa någon på biltema som passar i gängorna?

Fattar inte, varför kör ni med insatsgänga när ni ändå var tvungna å svarva upp en ny plugg?
Funkade det inte med en grövre gänga å motsvarande plugg?

Tack så mycket:tummenupp Men går det köpa sån reparationsatts för tändstift gänga från biltema? Får då med gänga och gängtapp men inget borr. Står på biltema att de är 14mm och undrar då vad jag ska ha förr borr? Och de behöver väll inte vara npgon speciell oljeplugg heller. Bara köpa någon på biltema som passar i gängorna?

Borren skall vara 14mm(finns inte på biltema) och gå till en riktig verktygsaffär och köp en med förminskat fäste som du kan använda till vanlig borrmaskin! Pluggen skall helst ha magnet i änden och det är en M14x1,25 du skall ha!

Funkade det inte med en grövre gänga å motsvarande plugg?[/QUOTE]

Håller med Borken. Förutsättningarna iom "hålet" verkar inte vara den bästa för en heli-coil. Om det fortfarande strular med insatsgängan skulle jag borra upp hålet och gänga om det till närmsta "överdimension" för din original oljeplugg. En välsorterad bildelsbutik har en mängd olika oljepluggar.

Hoppas det ordnar sig iaf!!

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...