Hur enkelt är det?

Danijal

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2013
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki EX 500S GP-Z
Tjena,

Jag har köpt en Kawasaki EX500 GPZ -92 och hade tänkt styla om den lite grann. Jag hade tänkt ordna vita kåpor och fixa ett xenon-kit. Vad är de enklaste sättet att ordna vita kåpor, ska man köpa dem färdigt eller lacka om dem gamla man har? Vilket är billigare/lättare?

Hur enkelt är det att byta vanliga halogen lampor till xenon? Har inte så jättemycket kunskap när det gäller motorcyklar men försöker lära mig!

Tack på förhand :-)
 
Du ska nog ha rätt mycket tur om du ska hitta kåpor till en hoj från -92. Ebay är din vän. Om du mest vill ha xenonljus för utseendets skull så skulle jag strunta i det. Ljusbilden i en så gammal lykta kommer ändå inte bli nå bra utan mest kasta en massa ströljus. Köp en ny halogenlampa med vitare/blåare ljus istället så sparar du en massa pengar och arbete. Det är inte särskilt svårt att installera xenon-ljus men nyttan är så gott som obefintlig så jag hade skippat det om jag var du.
 
Xenonljuskonvertering av befintlig lykta är väl dessutom inte godkänt på kontrollbesiktning?
Håller med om att omlack av befintliga kåporetc, är det enklaste.

Till TS: Ladda upp en bild på hojen om du vill, så kan ni spåna lite tillsammans i tråden. Finns många som är duktiga på photoshop här. Om du inte redan har en bra uppfattning hur du vill förändra hojen menar jag.
 
Last edited:
Köpa dem färdigt? Köpa nya färdiglackade kåpor till din hoj kostar mer än hojen är värd. På skroten/ebay kan du däremot nog hitta kåpor för några tusenlappar. Hur snygga du sen vill ha dem står sedan i direkt relation till hur mycket du är beredd att betala. De kan bli vita för 100 kr och de kan bli vita för 5000kr.

Du vet väl om att då din hoj är utrustad med H4:a lykta så kommer en xenon-konvertering att bli olaglig då man ej får ha xenon på halvljuset. #justchecking

En xenon-konvertering tar 10 minuter om man frågar försäljaren och bra mycket mer i praktiken då man t.ex. ofta bör/behöver koppla in ett nytt relä. Så dina eldragningskunskaper avgör hur lång tid det tar.
 
Det är rätt enkelt att xenon konvetera. Gjorde det på min z1000. Tog 1,5 timme men mycket pga att hojen inte hade kåpor att gömma allt under OCH att jag envisades med att köpa en 75w strålkanon som hade minst sakt dubbelt så stor box haha. Men du kunde skrämma vad som hälst ur vägen :D för halvlyset därimot så hål dig lågt i watt för att inte reta någon i onödan

Edit: xenon tar ström från batteriet som går till boxen. Sen koppla du in org kontakten till lampan in i boxen sen går det uttag från boxen ut till den nya xenonlampan.
 
Last edited:
Underbart forum de här <3 Tack så otroligt mycket för alla svar. Hade varit svin shjysst om någon kunde photoshoppa denna bilden, med vita kåpor http://www.sportbikerider.us/SP/527910. Om ni har tid och orken kan ni väl testa med svarta kåpor också? Tack som fan!

En annan följdfråga är hur mycket det skulle kosta och bara lacka om de nuvarande kåporna jag har på motorcykeln? Tack åter igen allihopa!
 
En annan följdfråga är hur mycket det skulle kosta och bara lacka om de nuvarande kåporna jag har på motorcykeln? Tack åter igen allihopa!

Du måste precisera din fråga. Vem ska lacka? Du själv eller proffs? Vilken färg ska användas? 1 eller 2-komponentsfärg? Sprayburk eller färgspruta? Klarlack? Räknar du med att köpa egen lackutrustning o.sv. o.s.v....

Som jag skrev ovan. Du kan få hojen omlackad för 100 kr (egen sprayburk) eller 5 000 kr (DYR färg hos proffs).
 
Jag fick tag i en lackerare till mina kåpor och vi kom fram till ett pris, 3000:-
inkl. färg skulle han ha. Lämnade grejerna och tiden gick. Till slut så hämtade jag
hem dem igen, ej påbörjade.
Beställde färg från nätet istället, en komponents i sprayburkar, primers och grundfärg
klarlack plus lite annat smått. 1200:- gick det på ungefär.
Lade en jäkla massa tid på grundarbetet och sedan fick jag vad jag betalade för,
amatörlackering by myself. :D
 
Du måste precisera din fråga. Vem ska lacka? Du själv eller proffs? Vilken färg ska användas? 1 eller 2-komponentsfärg? Sprayburk eller färgspruta? Klarlack? Räknar du med att köpa egen lackutrustning o.sv. o.s.v....

Som jag skrev ovan. Du kan få hojen omlackad för 100 kr (egen sprayburk) eller 5 000 kr (DYR färg hos proffs).

Jag vill ju att det ska se bra ut, vetifan om jag hade vågat lacka om den själv. Hade nog lämnat in den. Jävlar... är det så dyrt o lacka om några kåpor? De kostar ca 10.000 o lacka om en hel bil och då brukar bilarna vara tre gånger så stora. Känns som om jag får försöka hitta "en vän" som kan lacka kåporna åt mig så de ser bra ut =/ Jag vill ha hela motorcykeln i vit färg.. aja, får väl ringa o höra me olika bolag! Tack för ditt svar G man
 
Jag vill ju att det ska se bra ut, vetifan om jag hade vågat lacka om den själv. Hade nog lämnat in den. Jävlar... är det så dyrt o lacka om några kåpor? De kostar ca 10.000 o lacka om en hel bil och då brukar bilarna vara tre gånger så stora. Känns som om jag får försöka hitta "en vän" som kan lacka kåporna åt mig så de ser bra ut =/ Jag vill ha hela motorcykeln i vit färg.. aja, får väl ringa o höra me olika bolag! Tack för ditt svar G man

Och bara så du vet.

Så gott som ALL omlackering (som inte är i originalfärgen) sänker värdet på hojen. Du kan ju lätt räkna med att en omlackering för 3000 sänker värdet med lika mycket såvida inte ursprungslacken var rent bedrövlig.

Och ju mer radikal lack desto mer sänker du värdet. Jag har t.ex. aldrig förstått att nån överhuvudtaget vill köpa en motivlackad hoj?
 
Jag fick tag i en lackerare till mina kåpor och vi kom fram till ett pris, 3000:-
inkl. färg skulle han ha. Lämnade grejerna och tiden gick. Till slut så hämtade jag
hem dem igen, ej påbörjade.
Beställde färg från nätet istället, en komponents i sprayburkar, primers och grundfärg
klarlack plus lite annat smått. 1200:- gick det på ungefär.
Lade en jäkla massa tid på grundarbetet och sedan fick jag vad jag betalade för,
amatörlackering by myself. :D

Haha nice! Men hur gjorde du? Som sagt så har jag 0 kunskap om motorcyklar, men är det bara att skruva av kåporna, sandpappra o lacka?
 
Och bara så du vet.

Så gott som ALL omlackering (som inte är i originalfärgen) sänker värdet på hojen. Du kan ju lätt räkna med att en omlackering för 3000 sänker värdet med lika mycket såvida inte ursprungslacken var rent bedrövlig.

Och ju mer radikal lack desto mer sänker du värdet. Jag har t.ex. aldrig förstått att nån överhuvudtaget vill köpa en motivlackad hoj?

Förstår precis vad du menar. Det är därför jag vill lacka om min. Vill ha en stilren clean färg utan någon som helst text, modellnummer eller stripes.
 
Och bara så du vet.

Så gott som ALL omlackering (som inte är i originalfärgen) sänker värdet på hojen. Du kan ju lätt räkna med att en omlackering för 3000 sänker värdet med lika mycket såvida inte ursprungslacken var rent bedrövlig.

Och ju mer radikal lack desto mer sänker du värdet. Jag har t.ex. aldrig förstått att nån överhuvudtaget vill köpa en motivlackad hoj?
Skräm nu inte upp honom för mycket. :skrämd
Kan hålla med om att det i de flesta fall sänker värdet men det finns
massor av undantag. Min är dock inget undantag.
 
Haha nice! Men hur gjorde du? Som sagt så har jag 0 kunskap om motorcyklar, men är det bara att skruva av kåporna, sandpappra o lacka?
Hade inte mycket att förlora. Det var ju mycket rosa på kåporna. :)
Min ide från början var att lackeraren skulle lacka pearl vit. Sedan på
med diverse klistermärken/färgstripes. Men eftersom jag tog tag i det själv så ville
jag experimentera med hur det blev med att lägga färger som avgränsades med tejp.
Det duger så länge men eftersom hojen är en "keeper" så har jag tid på mig att göra
om det så småningom, förhoppningsvis till det bättre och efter originalideén.
Nästa gång tänker jag dessutom göra det under sommarhalvåret. Var inte många
grader över plusstrecket sist så färgen flyter inte ut bra när det är kallt.

Du lossar allt som skall sprayas, slipar ner, behöver inte vara in till plasten men det
skall vara jämnt. Spackla upp eventuella jack/repor, var noga med ytfinishen.
Prima, lägg grundfärg osv. Finns trådar om lackering här tror jag.
 
man kanske ska göra de på vintern då, känns som om man kommer sitta inne hela sommaren om man ska fixa de då :P
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top