IRC traction control?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Tjena!

Anledningen till att jag ens funderar på detta är för att priset var enligt mig otroligt bra ca 5500sek vilket känns väldigt billigt för ett sådant system!

Finns det någon har erfarenhet av ett IRC Traction Control system?

Går det att kombinera med en gathoj eller ersätter man befintlig ecu och således endast för rejshojar?

Är montering och ev kalibrering svår eller bara plug and play?

Måste man göra stora ingrepp i befintliga kabelhärvan?

Är det användarvänligt?

Funkar den elektroniska QS bra eller sliter den mkt på motorn?

Sen vet jag att det är overkill med detta på en cykel för gata/bana+att jag aldrig kommer bli tillräckligt bra för att utnyttja detta ordentligt!
 
Jag är ätt säker på att det är bortkastade pengar. Kanske kan rädda dig nån gång när du svänger runt ett hörn inne i stan och råkar åka över en blöt fläck med bakhjulet.

TC system som fungerar inom racing kostar nånstans runt 200k och för att det ska fungera så måste man mata in alla mått som däcket du just monterar har, rullomkrets t.ex. Utan dessa data kommer aldrig systemet kunna bli tillräckligt bra.

Se BMW's TC , den ska ju vara jättebra väl, även Kawwas säkert. Bra när då? Är det nån som överhuvudtaget använder det?

Det är min personliga uppfattning och jag kanske har fel så då får någon säga omvänt!

//Nitrous
 
Jag är ätt säker på att det är bortkastade pengar. Kanske kan rädda dig nån gång när du svänger runt ett hörn inne i stan och råkar åka över en blöt fläck med bakhjulet.

TC system som fungerar inom racing kostar nånstans runt 200k och för att det ska fungera så måste man mata in alla mått som däcket du just monterar har, rullomkrets t.ex. Utan dessa data kommer aldrig systemet kunna bli tillräckligt bra.

Se BMW's TC , den ska ju vara jättebra väl, även Kawwas säkert. Bra när då? Är det nån som överhuvudtaget använder det?

Det är min personliga uppfattning och jag kanske har fel så då får någon säga omvänt!

//Nitrous

Den skall monteras med sensorer osv vid hjulaxeln vilket är som på "riktigt" men precis som du skriver så tror jag också att det är en massa jobb för att få den att funka ordentligt och den tiden/orken har jag inte.

Hade väl hoppats på att bara man monterade det skulle det se självmant om tändningen inte lirade med axelgivarna.
 
Håller inte med Nitrous helt och hållet. För dom pengarna så är du ju i princip plus minus noll om det räddar dig från en krasch. Det kanske inte är optimalt för att lyckas lägga den där absolut snabbaste tiden, men den gången då du är lite oförsiktig på gasen ut ur en böj och som hade slutat i en highsider och systemet slår ifrån. Ja då är det nog bra att ha. Om inte annat så kan det ju ha en positiv psykologisk effekt.

Har inga direkta erfarenheter av systemet, men har läst lite om det på nätet och dom som har monterat det verkar nöjda.
 
Jag är ätt säker på att det är bortkastade pengar. Kanske kan rädda dig nån gång när du svänger runt ett hörn inne i stan och råkar åka över en blöt fläck med bakhjulet.

TC system som fungerar inom racing kostar nånstans runt 200k och för att det ska fungera så måste man mata in alla mått som däcket du just monterar har, rullomkrets t.ex. Utan dessa data kommer aldrig systemet kunna bli tillräckligt bra.

Se BMW's TC , den ska ju vara jättebra väl, även Kawwas säkert. Bra när då? Är det nån som överhuvudtaget använder det?

Det är min personliga uppfattning och jag kanske har fel så då får någon säga omvänt!

//Nitrous

När du ser folk som har ganska dålig gaskotroll komma med slicks på én bmw med hyggligt driv ut ur kurvan så börjar man inse att det kan hjälpa rätt bra i vissa fall... Hur bra just IRC alternativt Bazzaz är jämfört med kawa eller bmw låter jag vara osagt.
 
Jag har sett många köra med olika slags system på tävlingar och bandagar och jag är inte det minsta övertygad att något system fungerar "bra". Men jag fortsätter hävda att det är min högst personliga uppfattningen och det finns en anledning till att ett "fungerande" system kostar 195 000:- mer :)

Att testa nya saker är kul, kör på och lycka till :tummenupp
 
Jag har sett många köra med olika slags system på tävlingar och bandagar och jag är inte det minsta övertygad att något system fungerar "bra". Men jag fortsätter hävda att det är min högst personliga uppfattningen och det finns en anledning till att ett "fungerande" system kostar 195 000:- mer :)

Att testa nya saker är kul, kör på och lycka till :tummenupp

Det var lite det som jag tänkte också. I Fast Bikes så provade dom ett nytt "billigt"(14kkr) system med just med sensorer vid axlarna som funkade att vrida rullen i botten mitt i sväng. Baserat på detta tror jag inte riktigt på detta eller att det ffa är mkt jobb att få det bra.

Kör nog med bazzaz med bara qs istället!
 
Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Back
Top