Moppetråden

Jag har En högst inkomplett dt 50 av första generationen liggande ute i gömmorna någonstans... Ett rullande chassi egentligen och En motor som saknar cylinder, har funderat på att såga upp blocket lite och trycka dit en vansinnigt överdimensionerad cylinder, kanske rentav från någon större motor. Hur mycket borr kan man egentligen ha på en så liten motor?:va 70cc verkar ju gå utan problem, men kan man trycka dit ännu större med bibehållet slag och få att funka? Får jag väl fjutt på motorn så blir det någon form av hembyggd cross av moppen tror jag.
 
Jag har En högst inkomplett dt 50 av första generationen liggande ute i gömmorna någonstans... Ett rullande chassi egentligen och En motor som saknar cylinder, har funderat på att såga upp blocket lite och trycka dit en vansinnigt överdimensionerad cylinder, kanske rentav från någon större motor. Hur mycket borr kan man egentligen ha på en så liten motor?:va 70cc verkar ju gå utan problem, men kan man trycka dit ännu större med bibehållet slag och få att funka? Får jag väl fjutt på motorn så blir det någon form av hembyggd cross av moppen tror jag.

Varför har du inte sagt det tidigare? Jag fick med en sån cylinder i paket med en förgasare jag ville ha och sedan har den tjänstgjort som pennställ några år... Vet inte om jag slängt den eller om den ligger kvar någonstans...

45 mm finns ju att köpa. Jag borrade brorsans FS1a till 47 mm, eller mer bestämt var det nog lite udda 46,8 mm men jag minns inte vad det var för kolv vi använde. Det är trots allt 25 år sedan... I vilket fall som helst så bör det funka även på en DT om cylindern har tillräckligt mycket gods.

Det var en speciell karaktär på brorsans moppe med den cylindern, avgasporten var lägre än de vanliga 60-kubikarna men rejält bredare och tillsammans med det stora borret så blev den ju jämförelsevis stark som en oxe.
 
Jag har starka funderingar kring att skaffa en moppe och pendla med. Men då ska det ju vara skäligt avstånd till jobbet också, typ 5 kilometer eller så. Självklar ingen kina-scooter, det ska på sin höjd vara en gammal MT5:a som jag hade när det begav sig. Men en Dakota hade varit mysigt. Jag och en polare brukar försöka ta en tur uppe hos han i Åhus men sedan hans MT fick gå vidare till en kusin så finns bara hans Dakota kvar. Får väll skaffa en egen då tänkte jag.
Ska tydligen gå att använda växellådan från Mexicon för att "dreva" internt.:D
 
Varför har du inte sagt det tidigare? Jag fick med en sån cylinder i paket med en förgasare jag ville ha och sedan har den tjänstgjort som pennställ några år... Vet inte om jag slängt den eller om den ligger kvar någonstans...

45 mm finns ju att köpa. Jag borrade brorsans FS1a till 47 mm, eller mer bestämt var det nog lite udda 46,8 mm men jag minns inte vad det var för kolv vi använde. Det är trots allt 25 år sedan... I vilket fall som helst så bör det funka även på en DT om cylindern har tillräckligt mycket gods.

Det var en speciell karaktär på brorsans moppe med den cylindern, avgasporten var lägre än de vanliga 60-kubikarna men rejält bredare och tillsammans med det stora borret så blev den ju jämförelsevis stark som en oxe.
inte tänkt på det, var inte så längesen jag fick den och sådär...
Haha, Sjyst pennställ:tummenupp men du får gärna kolla ifall du har den kvar, ifall mitt överborrprojekt skiter sig :)

Tack för infon! Jag funderade lite på om man eventuellt skulle kunna passa in en cylle från en 125:a eller så mem det kanske blir för tstort... Måste ju som du säger bli ganska låga och breda portar om jag ska slippa mixtra med slaget men bottenvrid passar mig å andra sidan utmärkt så det hoppas Vi på!:tummenupp
 
inte tänkt på det, var inte så längesen jag fick den och sådär...
Haha, Sjyst pennställ:tummenupp men du får gärna kolla ifall du har den kvar, ifall mitt överborrprojekt skiter sig :)

Tack för infon! Jag funderade lite på om man eventuellt skulle kunna passa in en cylle från en 125:a eller så mem det kanske blir för tstort... Måste ju som du säger bli ganska låga och breda portar om jag ska slippa mixtra med slaget men bottenvrid passar mig å andra sidan utmärkt så det hoppas Vi på!:tummenupp
När jag läser detta kommer jag att tänka på att jag har ett 70cc-kit till en DT liggandes någonstans i garaget. Bara att säga till om det skulle vara intressant någon gång.
 
När jag läser detta kommer jag att tänka på att jag har ett 70cc-kit till en DT liggandes någonstans i garaget. Bara att säga till om det skulle vara intressant någon gång.

Hyggligt, tack för erbjudandet! Ska ha det i åtanke:tummenupp Är det med kolv och allting eller får man fixa det själv?
 
Hyggligt, tack för erbjudandet! Ska ha det i åtanke:tummenupp Är det med kolv och allting eller får man fixa det själv?
Det är med kolv också. Någon topp har jag dock inte. Sitter nya kolvringar på men cylindern kan nog vara lite smårepig om jag inte minns fel.

Edit: Har en Haynes reparationshandbok med.
 

Bifogat

  • 2012-12-26 10.00.43.jpg
    2012-12-26 10.00.43.jpg
    226.3 KB · Visningar: 168
Last edited:
Har två st mustanger 617B och en Dakota 3000.

Jo jag åker en del moped. Blir ett antal mil per år. Det är en frihetskänsla som inte går och beskriva. Man åker och kikar, luktar och ser det mesta.
Vi har precis skapat ett nytt misson. Åka moped till Puch museet i Österike. Galet men kanske uppnåbart inom en 10år period. Tidigare målet var nordkapp.

Dakota 3000 :kär Upp med en bild för sjutton :kär
 
I år tänkte jag vara med i TSV-Bläröks årliga moppe-rally i Borlänge.
Har ingen egen :( men svärfar har en del fina som borde gå att fixa upp! :)
 
Dakota 3000 :kär Upp med en bild för sjutton :kär

Den är inte i riktigt skick.
Men nästa gång jag är i moppe garaget så ska jag fota den.

Råkade köpa mej en Puch Lyx idag. Bra skick men saknade lite delar. Tur att man har tillgång till sveriges största Puch lager. Många orginal grejjer sitter på den. Har dock inte sett den än, kompisen hämta och gick igenom åt mej eftersom jag är på tjänsteresa.
En sån här! Bland dom tidiga lyxarna utan vingarna på lyset.
Lyx.jpg
 
Här är en bild på skönheten, står uppe på en rosa målad MS50 som har en ägare
025.jpg
 
Har glömt att jag ju har ytterligare en moppe, en Honda Amigo som ska sätta världsrekord på speedweek nästa år. Fyrtaktsmotor med stötstänger.

Och en tredje, en Derbi GP1 som jag köpte för att tjejen utan körkort skulle kunna röra sig lite.
 

Bifogat

  • Honda50.jpg
    Honda50.jpg
    114.9 KB · Visningar: 185
Jag har En högst inkomplett dt 50 av första generationen liggande ute i gömmorna någonstans... Ett rullande chassi egentligen och En motor som saknar cylinder, har funderat på att såga upp blocket lite och trycka dit en vansinnigt överdimensionerad cylinder, kanske rentav från någon större motor. Hur mycket borr kan man egentligen ha på en så liten motor?:va 70cc verkar ju gå utan problem, men kan man trycka dit ännu större med bibehållet slag och få att funka? Får jag väl fjutt på motorn så blir det någon form av hembyggd cross av moppen tror jag.

Hittade cylindern/pennstället igår ifall du fortfarande är intresserad?
 
Hittade cylindern/pennstället igår ifall du fortfarande är intresserad?

Absolut! Vad vill du ha för den och hur får vi ner den? du bor ju rätt långt bort numera :D Hur är skicket på den förresten? :)
 
Absolut! Vad vill du ha för den och hur får vi ner den? du bor ju rätt långt bort numera :D Hur är skicket på den förresten? :)

Ge mig ett skambud så skickar jag väl ner den? Den ser ok ut bortsett från att nåt moppefucko slipat insuget. Tror det kan finnas en kolv också.

Föresten så har jag ju förgasare och insug med reeds också... Sitter på cylindern till påhängsmotorn men det är just bara cylindern kvar från den. Resten ligger i soporna.
 
Last edited:
Kan tipsa Bushido om att motorn i gamla yz80 (luftkyld) passar bolt on i dt-ramen... Polarens dt me denna kombo gick hårt :yoparty
 
Saknas fortfarande bild på Dakota 3000 :mad: :mad: :mad:

Kan tipsa Bushido om att motorn i gamla yz80 (luftkyld) passar bolt on i dt-ramen... Polarens dt me denna kombo gick hårt :yoparty

Problemet med en YZ80-motor är att de är inte byggda för hållbarhet. Dock är det kul, självklart :hihi
 
Ge mig ett skambud så skickar jag väl ner den? Den ser ok ut bortsett från att nåt moppefucko slipat insuget. Tror det kan finnas en kolv också.

Föresten så har jag ju förgasare och insug med reeds också... Sitter på cylindern till påhängsmotorn men det är just bara cylindern kvar från den. Resten ligger i soporna.

Haha, ok. Hur illa? :D

Jaja, reservdelar är väl alltid bra. MEn jag vetifan vad grejerna är värda så säg du ett pris så kör vi därifrån :) Vad går frakten på på ett ungefär förresten?
 
Haha, ok. Hur illa? :D

Jaja, reservdelar är väl alltid bra. MEn jag vetifan vad grejerna är värda så säg du ett pris så kör vi därifrån :) Vad går frakten på på ett ungefär förresten?

Tror funktionen är ok och tro inte den är slöare än original men jag vet inte...

Jag vet inte heller vad den är värd. Behöver du förgasare, insug och reeds? Vet inte var frakten landar men under hundringen tror jag...
http://posten.se/sv//Kundservice/Porto och pris/Sidor/Portotabell-for-brev-inrikes.aspx
 
... säg du ett pris så kör vi därifrån :) Vad går frakten på på ett ungefär förresten?

Kollade lite i lådorna igen och hittade inte insugsplattan och inte heller någon kolv men
- Cylinder
- 20 mm Mikuni
- trimreeds
Samt en kondensator som du kan montera på din RD och kasta bort batteriet.
Får jag 400kr inklusive frakt?
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top