Solomotoparts.com vill att jag skickar en bild på mitt kreditkort

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Beställde lite delar från solomotoparts.com i helgen och fick nu detta mail från dom:

"Thank you for your recent order! Due to certain order variables, your order has been flagged for review. This doesn't mean there is a problem with the payment method or that there is an issue charging the card.

We need to verify that you have the physical card. If possible, please e-mail a high resolution photo of the front of the credit card used to pay. Please cover the middle numbers on the card for security. A camera phone works well for this.

IF YOU DO NOT WISH TO SEND A COPY OF YOUR CREDIT CARD you may pay with a verified Paypal account. I can cancel the current credit card order and you can place a new order using PayPal.

Please let me know if you have any questions or concerns."

Det har redan dragits pengar från kortet.
Kan visserligen förstå om dom blir skeptiska om man handlar för ett antal tusen till en adress i usa med ett svenskt kort :gnissla

Dock aldrig råkat ut för det detta innan och undrar nu om jag vågar skicka en bild???
Det finns väl inget dom kan göra med en bild av mitt kort om inte alla siffror syns, så det ska väl vara lugnt?

/Geten

Jag hade inte skickat nån bild. Men ett paypal-konto är ju enkelt att lägga upp och koppla till kortet, sen slipper man oroa sig för sånt här...

Mm, men rädd att det påverkar leveranstiden och jag inte får grejerna innan jag ska åka hem från USA :3freak

Det är väl bara att skicka över en bild! Dem kan ju inte använd ditt kort utan de 3siffrorna på baksidan! Va fan, är det kreditkort så är det dessutom bankens stålar.
:banana

Det är ett ganska vanligt förfarande när man handlar från staterna, de kan inte verifiera på samma sätt som sidor i sverige kan nu för tiden med verified by VISA o Nordeas variant osv.

Nej för fan, lägg inte ut bild på kortet. Spelar ingen roll vilket företag som frågar man gör det inte bara.

Nej för fan, lägg inte ut bild på kortet. Spelar ingen roll vilket företag som frågar man gör det inte bara.

Nej gud, det är ju JÄTTEFARLIGT!! Speciellt när man täcker för hälften av siffrorna, tänk om någon får tag på bilden och lyckas lista ut de 8 sifforna plus koden på baksidan, geeeee!!!

Nej gud, det är ju JÄTTEFARLIGT!! Speciellt när man täcker för hälften av siffrorna, tänk om någon får tag på bilden och lyckas lista ut de 8 sifforna plus koden på baksidan, geeeee!!!

Precis, kan inte komma på vad dom skulle använda det till? Men ville ändå vara helt säker, därför jag frågar sh :tungan

Har varit tvungen att göra samma sak en gång, men täckte hälften av siffrorna, dem behöver fortfarande 3 på baksidan & dem ber ju dig täcka x-antal siffror pga säkerhets skäl. Är det ett seriöst företag, så hade jag inte haft något alls emot att skicka bilden.

Nu orkade jag inte vänta på fler seriösa svar än dom få jag fick så jag skickade bilden.
Är ju inte hårdrock när man vet vad man gör :rock

Jag hade INTE varit orolig. Till att börja med skriver de ju att du inte ska visa alla numren på kortets framsida, dessutom behöver de väl ccv koden på baksidan? Dessutom tar jag för givet att du har kortet secure kopplat eller vad det kallas. Då måste man ju skriva in en kod vid varje köptillfälle av kortet. Så frågan är hur dom överhvudtaget skulle kunna använda ditt kort? Men visst, klart man blir lite skitnödigt trots allt.....:crash men jag "tror" det är ok :tummenupp

Går utmärkt att handla utan CVS kod. Inte alla system som kräver det. .

Finns folk som visat sina kort synliga på foton med nummer synliga och deras kort har blivit hårt cardade.

Kanske inte så vanligt nuförtiden men kortnummer ska man vara försiktig med..

Ja, det är ju ett smart sätt av företaget att få en bekräftelse på att du verkligen är ägare till kortet.Men någon form av siffror hade de däremot fått klara sig utan.Ungefär som att gå på de engelska mejlen ... Hello, could i buy your bike and send the money after delivery. :crash

Det är sannolikt av just den anledningen som du själv anger, att du beställer grejerna från en IP-adress i USA till en adress i USA med ett kort ifrån Sverige.

Hade liknande problem när jag var på semester i Grekland i höstas och beställde grejer på nätet. Då kände datorn av att jag beställde grejerna från en IP-adress i Grekland och stoppade beställningen.

Men ta en bild, och täck fysiskt över dom första 12 siffrorna, så är det riskfritt.

Jag fick göra så när jag beställde en PC5:a från MorePowerRacing USA det gick bra den gången. Lite konstigt tyckte jag men än så länge har ingen annan använt mitt kort /förutom frugan och det har gått bra hitills men man vet aldrig vad som släpas hem /.

Eller så ringer man dom via skype och löser problemet om det redan dragits pengar från ditt kort.

Det där är faktiskt helt normalt. Ibland ringer dom även för att bekräfta köpet. Han ber ju även att du ska hålla fingret över delar av kortet.

Du har ju redan gett dem alla dina kreditkortsuppgifter, ditt fulla kortnummer ditt namn och cvv koden på baksidan så de kan köpa vad de vill med ditt kort redan innan du skickade bilden. Så man får ju hoppas att du litade på dem redan innan du skrev in alla detaljer ;)

Att de vill du ska täcka för delar av kortet på bilden är ju för att e-mail sänds okrypterat och bilden kan hamna i fel händer med lite otur. Solo har ju som sagt redan hela nummret endå.

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back