Frågor kring oljebyte YZ450F -06

Ericus

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Ingen just nu
Hej!

Har precis bytt olja och oljefilter på min nyinköpta YZ450F -06, men jag har en fundering kring detta. Enligt manualen (bild: https://dl.dropbox.com/u/4375930/oil.png) så ska det bort hela tre dräneringspluggar vid oljebytet, men jag vill minnas att en halvbekant med en likadan maskin sagt att han bara tappar från en bult?

Så jag undrar om jag tappade ur ALL olja, (totalvolym 1.2 liter, ska fyllas med 0.95 liter vid byte, och 1l vid filterbyte), eller gjorde jag rätt som tappade på alla tre? Fyllde sedan i en liter, varmkörde och kollade stickan och det såg bra ut. Senare när den stod kall så var det dock ytterst lite olja längst ned på stickan bara, men den ska väl kollas varm?

Last edited:
Har du hört talas om torrsump? Ett tips är att läsa på i verkstadshandboken hur man gör för respektive mc man servar. Din hoj har torrsump och tappas således på 3 pluggar och kollar oljenivån gör man varm för sen rinner allt sakta ner och lägger sig i botten av motorn och då kommer stickan visa fel. :tummenupp

Har du hört talas om torrsump? Ett tips är att läsa på i verkstadshandboken hur man gör för respektive mc man servar. Din hoj har torrsump och tappas således på 3 pluggar och kollar oljenivån gör man varm för sen rinner allt sakta ner och lägger sig i botten av motorn och då kommer stickan visa fel. :tummenupp

Det var ett snabbt svar! Så då gjorde jag rätt alltså? Två deciliter olja bör rimligtvis ha blivit kvar i motorn efter tappningen, eller har jag fel?

Japp, lite stannar ju alltid kvar, om man lusläser handboken brukar det stå hur mycket man slår i vid byte och hur mycket den tar om motorn är helt tom efter en renovering t.ex.

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort