Ktm 690

Verkar vara lite dåligt drag i den här tråden för tillfället men jag öser på med fler frågor och hoppas på svar!

Vintern närmar sig och det vore ju trevligt att kunna gasa lite tots att det kommer snö och elände. Frågan jag har är om det går att montera endurofälgar på en SM? Jag har försökt googla lite men hittar mest trådar ang smc med endurofälgar. Har förstött att det lär kosta en slant men det kanske går att hitta begagnade fälgar? Enklast vore väl kanske att på sikt köpa en enduro med motardkit men problemet är att de är så förbannat höga så jag knappt når ner till backen på dem :mad:

Alrnativet är väl om det finns dubbdäck att köpa till sm fälgar? Funkar det? Jag bor ute på landet och det kryllar av fina grusvägar som med lite snö blir rikitigt fina på vintern. Har en liten dröm om att kunna bränna runt på dem i vinter. Alla tips motages!

/Daniel

Jag har ett par TKC 80 och Mitas E09 i dimension 130/80 -17 som det går att skruva i dubb i om du skulle behöva.
http://www.karlstrommotor.se/sv/arti...16mm-utstick-5

/Mika
 
Någon som vet om detta är ett problem med 690 Enduro? Är det likadant på SMC-R?


Once we got onto the dirt you could feel that this was a dual purpose bike. A claimed weight of 138kg is very light for this type of machine but it’s still 30kg or so heavier than a pure off roader, and you can tell. If you came to any really gnarly sections it felt quite big and first gear was too high to be able to keep any momentum going and you had to slip the clutch. Apparently 1st gear needs to be high to pass strict European homologation ‘drive-by’ noise regulations and KTM can easily supply different sprockets for you to retro-fit that’ll gear the bike down if you want to use it predominantly off road.
 
Med vilket märke sjunger LC4an bäst?
Sebring, Akrapovic, Leo Vince, Shark? På ljudklipp jag hört låter Leo Vince mysigt. Tänkte sätta i ett K&N filter i boxen med
 
Med vilket märke sjunger LC4an bäst?
Sebring, Akrapovic, Leo Vince, Shark? På ljudklipp jag hört låter Leo Vince mysigt. Tänkte sätta i ett K&N filter i boxen med

Enkelpipig mivv låter bra, i princip nästan för mycket utan db-killer.. Svårt att smyga fram :D
 
Halloj har gått och varit sugen på en 690 duke länge inte den nya utan den äldre 2010ans modell:)
Undrar hur mycket vibrerar de ? Är de samma som en 660 eller har de blivit bättre.
Skulle vilja ha en liten smidig hoj att busa runt med men som även fungerar på lite längre turer.
 
Halloj har gått och varit sugen på en 690 duke länge inte den nya utan den äldre 2010ans modell:)
Undrar hur mycket vibrerar de ? Är de samma som en 660 eller har de blivit bättre.
Skulle vilja ha en liten smidig hoj att busa runt med men som även fungerar på lite längre turer.

Inte alls lika mycket som 660:in, fast det är ju ingen radfyra :näsblod
 
Hej skulle vara väldigt tacksam för hjälp angående ett eventuelt byte mot http://www.blocket.se/vasterbotten/KTM_690_SM___07_Bytes_mot_skoter_cross_45614948.htm?ca=4&w=2

Som ni ser har detn gått 2300 mil vilket jag tycker låter mycket då det tyvärr inte finns någon servicebok till den.

Vad tror ni hade ni köpt den för 40k? Ska ev byta gämt upp mot en skoter i samma prisklass.

Vad tror ni det går på att byta däck till SM däck med balansering och allt? (Beror ju såklart vad man köper, men så billiga som möljligt som är godkända)

Är en dom ganska lättsålda eller om man skulle få för sig att sälja?

Största frågan är om ni tror att den är värd 40K

Tacksam för svar!

Mvh Pontus
 
Last edited:
Har en likadan, fast -08 och 700 mil för tillfället. Gav 50 för nått år sen.

Vad gäller service så har KTM all sådan information elektroniskt tillgänglig (om den är servad hos ÅF dvs).

Bytte bakdäck härom veckan. Köpte det för 1200:- på 24mx (utförsäljning) och tror de tog 100 eller 150 för byte och balansering på Däckia med lös fälg.
 
Ska nu ge mig på att byta det bakre drevet. Vad bör jag tänka på? Är väl bara köra upp den på depåstödet, skruva loss bromsoket och abs modulen i mitt fall. Och sen skruva loss axeln? Är väl inte svårare än så?
 
Hojen startar inte. Batteriet är nytt. Fick starta igång den med startkablar då hoppade den igång utan problem. Körde ca 4 mil och stannade sen. Tvärdöd. Soppapumpen surrar som den ska när man vrider om nyckeln men det händer inget när man trycker på startknappen. Inget relä som klickar eller liknande. Fick fram någon blinkkoderna som visade Malfunction in ignition pulsegenerator circuit, jag upplever felet som att generatorn inte laddar.
Någon annan som haft samma problem?
Går det att springa igång en hoj med slirkoppling?
 
Visade sig att det var det "nya" batteriet som var dåligt.
Vilka bilresa batterier passar på sm varianten?
 
Jag var tvungen att använda en backe för att "springa" igång min. Neutral och sedan petade jag i en växel. Vilket batteri kollar du bäst upp själv, bara att jämföra. Kolla annars wikisidan i min signatur. Det kan vara samma batteri till din hoj.
 
Det var det batteriet som du hade på wikisen som jag köpte. Biltema art nr 80815
Men det ligger bara på 7 Ah istället för original 8,6 och cca-värde står inte. Fungerar det bra med bt-batteriet?
 
Det var det batteriet som du hade på wikisen som jag köpte. Biltema art nr 80815
Men det ligger bara på 7 Ah istället för original 8,6 och cca-värde står inte. Fungerar det bra med bt-batteriet?

Oj, har inte sett att du skrivit. Kommer inte ihåg hur men jag kom fram till att 7Ah skulle räcka och det gjorde det. Batteriet funkar prima och är riktigt billigt. Har bara startat hojen som kallast runt +5C så jag vet inte hur den beter sig vid -10C men då kör jag inte ändå.

OBS! Det finns en hel del trådar som säger att Biltemas batteri inte funkar men det stämmer inte. Möjligt att det var så med de äldre varianterna.
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top