Bromsskiva som slagit sig

Vet du/någon hur man använder Biltemas indikatorklocka?

Lättast så skaffar man en magnethållare eller dylikt.

Man sätter fast klockan på framgaffeln och anlägger klockan mot skivan lite lätt och vrider uret till 0.
Sedan snurrar man hjulet och om visaren slår så är skivan skev.

Lättast så skaffar man en magnethållare eller dylikt.

Man sätter fast klockan på framgaffeln och anlägger klockan mot skivan lite lätt och vrider uret till 0.
Sedan snurrar man hjulet och om visaren slår så är skivan skev.

Var lite uppmärksam på flytande, hålborrade och repade skivor, kan lätt bli fel när man mäter

Var lite uppmärksam på flytande, hålborrade och repade skivor, kan lätt bli fel när man mäter

Japp.

Indikatorklocka fungerar sådær på en flytande skiva.
Skulle den ge indikation en (1) gång på ett varv så kan skivan vara rak men sitta snett i nitarna.
Dvs att det går från 0-25-0 på ett varv med 180 grader emellan 0 och 25.

Skulle den dæremot ge utslag 2 gånger så kan det vara bra att titta lite nærmare på den.

Dvs att den tex går från 0-10-0-25-0.

Hej!
Jag skickade mina framskivor (Fireblade 954) till RG Brakes för rikt+svarvning. Det slutade med total katastrof!
Han pressade ihop skivorna så nitarna i
upphängningen kollapsade och offsetén ändrades ca 3mm på ena och 2mm på andra skivan. Resultat= 2 helt oanvändbara skivor= en oanvändbar motorcykel!
Efter MYCKET strul betalade han tillbaka renoverings(?!)kostnaden på 1655:-
Oprofessionell, oseriös och okunnig. VARNING!!!

Hej!
Jag skickade mina framskivor (Fireblade 954) till RG Brakes för rikt+svarvning. Det slutade med total katastrof!
Han pressade ihop skivorna så nitarna i
upphängningen kollapsade och offsetén ändrades ca 3mm på ena och 2mm på andra skivan. Resultat= 2 helt oanvändbara skivor= en oanvändbar motorcykel!
Efter MYCKET strul betalade han tillbaka renoverings(?!)kostnaden på 1655:-
Oprofessionell, oseriös och okunnig. VARNING!!!

Jag har hört blandade kommentarer om RG förut men har aldrig sett något dåligt jobb själv från honom.

Därför föreslår jag att du gör ett utförligt inlägg som förklarar alla turerna så att vi kan försöka bilda oss en uppfattning. Att en person på internet inte gillar ett företag betyder inte ett skit, om personen kan visa upp en hel story med bilder ger det tyngd.

Cykel Årsmodell?
Problem med skivorna?
Vad åtgärdades?
Hur blev offsetet fel?
Hur mätte du?
Bilder
osv.

Styrlagret satt som en smäck =) Åkte och bytte framdäck, och det var förmodligen det som var problemet (vibrerar fortfarande men mycket mindre!) Kan vara beläggen också, men troligtvis har skivan slagit sig lite också....

Varje gång man återmonterar hjulet, ska man gunga några gånger upp och ner med framgaffeln (utan att ha låst gaffelbenen mot axeln) så att gaffelbenen positionerar sig rätt. Om benen inte är parallella, kommer oken lite offset, och då kan man få sådana fenomen.

Back