Yamaha FZR-tråden

Stänkskärm hittad, någon som har en kylare och chokereglage till FZR1000 91-95?
 
Följande text skrev jag i en annan tråd, men tyckte den passade här med.



Jag har själv en gammal FZR1000 i superskick med 4000 mil på mätaren som bara kostar mig 1374 kr om året helförsäkrad. Jag tar några turer på den ibland och den går fortfarande jädra bra trots att den är över 20 år

Kan inte göra mig av med den, och den kostar ändå nästan inget så det gör inget.

Tittade in på bilsport o mc och testade att "testförsäkra" en classica-försäkring på en fzr1000 - Och Ni har rätt, den finns inte med längre

Dock sitter jag här med förnyelseförsäkringspappret i handen 1374 kr helår/helförsäkring fr o m 2013-03-01 till 2014-03-01 trafik 664 kr delkasko 148 kr och vagnskada 351 kr och 3000 kr i självrisk.

Ingen milbegränsning eller så heller

Ska man vara riktigt ärlig så duger väl en sådan här maskin knappast längre som "R-maskin". Halvtaskiga hejdare (det har jag tyckt sedan den var ny) och ingen vidare väghållning heller (nu jämför jag allt med min R1:a 2009) men faktiskt duger den än idag till bekväm långtouring och det är ett bra klipp i motorn trots 23 år. Rätt häftigt ändå att ha en sådan här hoj i nyskick, och jag kör väl ca 100 mil (max) om året med den så den får hänga med 23 år till. Kostar ju som sagt inget att äga den

MVH
 
Hej Fzr-vänner.

Nu börjar det vara hög tid för mig att börja göra hojjen klar för nästa säsong, och då tänkte jag fråga er om lite hjälp.

Jag tycker gaffeln är för mjuk, jag är en storväxt (och något korpulent herre) på lite över hundra kilo, och skulle vilja styva upp framdelen något. Jag antar att bästa sätt att göra detta är att byta fjädrarna i gaffelbenen till styvare, men var får jag tag i sådana till vettiga priser?

Hojjen känns instabil i låga farter (under 80km/h), den instabiliteten försvinner i högre farter, ska det vara så eller är det något som är galet?

När jag svänger, särskilt i lägre fart, vill framhjulet `falla in i svängen´ om ni förstår vad jag menar, jag får brottas rätt rejält med styret för att hålla det rakt, går detta göra något åt?

När jag nu ändå håller på att skriva, Är det någon som har en hastighetsmätardrivning, den som sitter på framhjulet, som ni inte behöver, min låter otroligt illa.

Hojjen i fråga är en -94 FZR 1000

Mvh
Hans L, Piteå
 
Hej Fzr-vänner.

Nu börjar det vara hög tid för mig att börja göra hojjen klar för nästa säsong, och då tänkte jag fråga er om lite hjälp.

Jag tycker gaffeln är för mjuk, jag är en storväxt (och något korpulent herre) på lite över hundra kilo, och skulle vilja styva upp framdelen något. Jag antar att bästa sätt att göra detta är att byta fjädrarna i gaffelbenen till styvare, men var får jag tag i sådana till vettiga priser?

Hojjen känns instabil i låga farter (under 80km/h), den instabiliteten försvinner i högre farter, ska det vara så eller är det något som är galet?

När jag svänger, särskilt i lägre fart, vill framhjulet `falla in i svängen´ om ni förstår vad jag menar, jag får brottas rätt rejält med styret för att hålla det rakt, går detta göra något åt?

När jag nu ändå håller på att skriva, Är det någon som har en hastighetsmätardrivning, den som sitter på framhjulet, som ni inte behöver, min låter otroligt illa.

Hojjen i fråga är en -94 FZR 1000

Mvh
Hans L, Piteå

Det låter som att fjädringen är felinställd! Har du bytt gaffelolja? Du kanske har för låg oljenivå, om man inte byter på några säsonger och den samtidigt läcker lite så har man inte så mycket olja kvar till slut, det påverkar mycket samtidigt som att det är skit med gammal olja.
 
Det låter som att fjädringen är felinställd! Har du bytt gaffelolja? Du kanske har för låg oljenivå, om man inte byter på några säsonger och den samtidigt läcker lite så har man inte så mycket olja kvar till slut, det påverkar mycket samtidigt som att det är skit med gammal olja.

Skulle inte alls förvåna mig om fjädringen är felinställ. Jag köpte hojjen i september 2011, och förra ägaren hade renoverat gaffeln med nya packningar/tätningar och olja, men det är ju snart 2 år sedan.

Något som stör mig en aning, och som inte känns rätt är att gaffeln aldrig fjädrar ut helt, utan är alltid, även obelastad, ca 4-5 cm ihopsjunken, och första biten av fjädringsvägen går MKT lätt, för att sedan styvna, det känns inte rätt tycker jag, eller?

Jag har en rep-handbok, och hade tänkt ställa in fjädringen efter specsen där, men enligt den är gaffeln redan mer ihopsjunken än utan belastning än den ska ha när jag sitter på, så därför vill jag ordna upp gaffeln innan jag gör den justeringen.

Hur knepigt är det förresten att göra en ventiljustering själv? Måste man ur med motorn, eller går det att göra med den på plats?

Mvh
Hans L, Piteå
 
Skulle inte alls förvåna mig om fjädringen är felinställ. Jag köpte hojjen i september 2011, och förra ägaren hade renoverat gaffeln med nya packningar/tätningar och olja, men det är ju snart 2 år sedan.

Något som stör mig en aning, och som inte känns rätt är att gaffeln aldrig fjädrar ut helt, utan är alltid, även obelastad, ca 4-5 cm ihopsjunken, och första biten av fjädringsvägen går MKT lätt, för att sedan styvna, det känns inte rätt tycker jag, eller?

Jag har en rep-handbok, och hade tänkt ställa in fjädringen efter specsen där, men enligt den är gaffeln redan mer ihopsjunken än utan belastning än den ska ha när jag sitter på, så därför vill jag ordna upp gaffeln innan jag gör den justeringen.

Hur knepigt är det förresten att göra en ventiljustering själv? Måste man ur med motorn, eller går det att göra med den på plats?

Mvh
Hans L, Piteå

Ventilerna justeras på plats men det är dock rätt trångt och bökigt, av med sadel, tank, luftbox, plattan tändspolarna sitter på så kommer du åt. Minns inte men det kan vara så att man måste vicka fram kylaren lite för att få av ventilkåpan. Sen behövs ett verktyg för att dra runt motorn också, men det kan enkelt tillverkas.
 
Skulle inte alls förvåna mig om fjädringen är felinställ. Jag köpte hojjen i september 2011, och förra ägaren hade renoverat gaffeln med nya packningar/tätningar och olja, men det är ju snart 2 år sedan.

Något som stör mig en aning, och som inte känns rätt är att gaffeln aldrig fjädrar ut helt, utan är alltid, även obelastad, ca 4-5 cm ihopsjunken, och första biten av fjädringsvägen går MKT lätt, för att sedan styvna, det känns inte rätt tycker jag, eller?

Jag har en rep-handbok, och hade tänkt ställa in fjädringen efter specsen där, men enligt den är gaffeln redan mer ihopsjunken än utan belastning än den ska ha när jag sitter på, så därför vill jag ordna upp gaffeln innan jag gör den justeringen.

Hur knepigt är det förresten att göra en ventiljustering själv? Måste man ur med motorn, eller går det att göra med den på plats?

Mvh
Hans L, Piteå


Tryck i ett par distanser 3-4 cm långa (i alu eller nylon exv) och ny olja. Fjädrarna mattas med åren.


Ventilerna går att justera med motorn kvar men kammarna måste lossa oc h lyftarna tas ur. Det tar lite tid med 20v...
 
http://www.ebay.com/itm/Yamaha-FZR1...pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item3ccec3af3a


Är detta den enda strypningen på Fzr1000 eller fanns det något mer. Annars kan man ju säg att det inte var så komplicerat att skaffa sig 45 extra pållar. Har själv en -90 (3-LE) - Mest nyfiken på, så om någon här vet så dela med er.

Skulle vara roligt att veta då det på mitt intyg alltid stått 74 kw, men den köptes av mig med full effekt - Kör än idag förbi en hel del nyare hojar..................rakt fram i alla fall


Älskar verkligen denna cykel men tycker bromsarna är rätt usla - Någon som har ett bra billigt knep - Ex bra tillverkare av bromsbelägg, stålomspunnet - är det verkligen lönt ??, kör och har alltid kört med DOT4, har kommit (obs vill ej ha silikonbaserat) nyare bromsvätskor, är det någon mening att lägga extra pengar på en burk sådan ?

Jag ska också följa ett av tipsen här med nylondistans i framdämparen, även mina är för mjuka

Blev en del frågor - Hoppas på svar
 
Jag "tror" att det utöver mindre insugsgummin även är ett något annorlunda tändläge på den strypta versionen.

FZR-bromsarna ska inte vara dåliga. Kolla så att alla kolvar i oken rör på sig. Hojar som står still mkt & med gammal vätska kan få kärvande ok. Om skivorna har slagit sig så slår de tillbaka kolvarna så det blir svampigt.

Jag tyckte stålomspunna slangar gjorde att det blev tydligt distinktare bromsar, en bra uppgradering på +20 år gammal hoj. Original belägg brukar vara bäst men kostar också mer. Ny bromsvätska är att rekommendera vart 3-4 år i alla lägen. Biltemas duger bra.
 
Last edited:
Tack för tipset med original-belägg. detta har jag faktiskt testat innan när jag tänker efter och precis som du säger så upplevdes bromsarna bättre med dessa. Tror det sitter SBS nu. Inget ont om dessa alls utan bara konstaterar att det inte är original.
Får plocka ner bromsoken och gojsa till dessa så kolvarna löper lätt också + ny bromsvätska såklart.

Sedan gör en tilltagande svampighet i dämparna sitt till för att motverka känslan i bromsningen.

PS : Jag försöker att inte jämföra med 09:an, utan jämför med fzr:en som den kändes när den var "ny" - Men konstigt nog har jag upplevt att bromsarna blir sämre från år till år, men svampigheten i fram-dämparen har jag alltid upplevt som att den fjädrar ihop för lätt. Först nu i denna tråden som jag fattat att det blir sämre i såpass små steg att man lär sig leva med det. Sedan är väldigt mycket subjektivt och det är svårt att inte bli påverkad av ex vis en nyare hojs hejdare som naturligtvis ska ha ett bättre bett

Däremot blir det inte ett byte till stålomspunna av rent ekonomiska skäl
 
Kan tipsa de som har FZR med hög oljeförbrukning att 4 set nya kolvringar (original Yamaha) var billigast på Lelles för 1053 spänn. Bättre pris i Sve än vad jag hittat på nätet trots intensiv googling.

20 nya ventiltätningar ca 230 spänn fr UK.

Nu ska väl det vara själve fxn om det inte minskar oljetörsten.
 
Har också köpt fzr 1000 -88 förra veckan. Hade lite tråkigt i helgen så gjorde en liten uppfräschning på instrumenten. Vad tycks?

2zzrfra.jpg
 
fzr_fika_2012.jpg

Hej, ni som är Stockholmare eller i närområde, vad sägs om en FZR-fika på Rosenhill eller röda cafet i vår?
 
Last edited:
Låter trevligt.
Gärna det om vi kan synka (även) kalendrarna.

Har satt ihop motorn igen efter renovering och nu ska bara resten av alla pinaler på plats. Om inte fzr är i gång vid fikat hoppas jag på dispens för att komma med ngt annat märke...
 
Last edited:
Böös, berätta vad du pysslar med? Bytt startmotorkoppling eller vad?
Får väl vänta lite till så du får ihop din 3LE...
 
Jag är lite dålig på forumbilder etc, men i korthet är vinterns projekt: kolvringsbyte och cylinderhoning, byte av ventiltätningar, slipat in ventilerna. Mao ett drygt arbete med 20 ventiler men jag ska ha ner oljeförbrukningen, kosta vad de vill :-)

I övrigt blir det ett enklare streetfighterbygge med möjlighet att återgå till originalutförande. (CNC styrfästen fatbar crosstyre, mattsvart garagelackad tank).
 
Någon som sitter på membran till en FZR1000 -91?
Kändes lite saftigt med 7000 för fyra stycken på yamaha Center.

Har hört att det går att köra med membran med annat art.nr, det ska tydligen vara samma Suzuki DR650 -93 kör med. Någon som skulle kunna verifiera detta? :)
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top