Varning för mätarbackade bilar på Blocket

Remo

a million miles away
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
GSX-R1000, -03
Jag kör BMW och hänger mellan varven på Autopower-forumet.

Där har en som är "insatt" i BMW-världen börjat lägga ut info om BMW som säljs med backade mätare (annonser främst från Blocket).

Så söker ni begagnad BMW, kika gärna in på denna länk. Finns ert "köpobjekt" listat här så gör gärna grundlig undersökning av både bil och säljare.
http://backad.wordpress.com/

Till sist, listan innehåller även några BMW som är tillverkade som högerstyrda men importerade och annonserade som vänsterstyrda. Här misstänker man att det är stulna bilar som fått ny identitet.

Oavsett hur korrekt allt detta är, så skadar det säkert inte att kolla upp eventuella köpobjekt extra grundligt. :)

Old news, jag servade en BMW 750 som en kund köpt i tron att den gått 9900 mil.
I motorrummet satt en lapp att bromsvätska var bytt vid 25000 mil.
Han blev lagom glad.

Fast bloggen är inte "old news" eller de listade bilarna. :)

Dvs bloggen började lista bilar 11/1 2013.

Den "insatte" tar fram diagnos från BMW utifrån regnummer och chassinummer och jämför med vad som står i annonsen.

Hursomhelst kan det vara bra att vara vaksam vid köp av beg bil i allmänhet och vissa tyska bilar i synnerhet. :)

Last edited:
Autopower är ett skitforum där all felsökning slutar med att lmm är kass, tydligen, så fort motorn går ojämnt.

Inte för att jag vet vad ett skitforum angående tekniska detaljer har att göra med intern BMW-diagnos som inte överensstämmer med annonser?

Hursomhelst så kan köpare säkert själv bilda sig en uppfattning av ett objekt som finns listat på bloggen, i alla fall om de blir medvetna om det eventuella fusket.

Autopower är ett skitforum där all felsökning slutar med att lmm är kass, tydligen, så fort motorn går ojämnt.

Och folk som snackar ner alla blocket-BMWs i tron att värdet på det egna fordonet ska öka.

Hysteriskt folk som tror att serviceboken är det viktigaste som finns och alla som servar själva fuskar men bilverkstäder fuskar aldrig.

Och folk som snackar ner alla blocket-BMWs i tron att värdet på det egna fordonet ska öka.

Hysteriskt folk som tror att serviceboken är det viktigaste som finns och alla som servar själva fuskar men bilverkstäder fuskar aldrig.

Eller att miltalet är någon magisk måttstock.
Vet av många (bruks)bilar som gått 50 000+ som jag mycket hellre skulle köpa än det misshandlade skrotet kring 10-15 som ligger på blocket.

Inbillar mig att det är bättre att försöka skaffa sig en uppfattning om skicket snarare än stirra sig blind på mätaren.

Visserligen blev jag lurad på en 745a en gång. Den hade gått 52k istället för 39.
Den höll visserligen ändå besiktningsterminen ut, som var planen från början. Så jag var nöjd ändå.

Eller att miltalet är någon magisk måttstock.

Miltalet är en jäkligt bra måttstock. Visst kan man köra slut på en bil med hård körning och dålig service men det är ganska ovanligt.

En bil som har gått långt är alltid sliten oavsett hur den sköts eller körts.

Det är oftast bara milen som sliter på en bil, och långmilare brukar vara hopplösa, felen bara avlöser varandra. Och ägarna hamnar snabbt i villfarelsen att nu har jag lagat allting så nu ska den här bilen hålla. Men det finns hela tiden nya fel som dyker upp.

Det är oftast bara milen som sliter på en bil, och långmilare brukar vara hopplösa, felen bara avlöser varandra. Och ägarna hamnar snabbt i villfarelsen att nu har jag lagat allting så nu ska den här bilen hålla. Men det finns hela tiden nya fel som dyker upp.

Fast det där låter som en välservad bil, inte en välskött.

Bra initiativ! :) Personligen skulle jag inte köpa något över 50 tusen mil. Efter 50 tusen mil så börjar allt krångla hela tiden och när du lagar en sak så krånglar en annan. Hade massor med problem mellan 50-62 tusen mil.
Jag hade en v70 d5-07. Annars gillade jag verkligen den bilen :)

Jepp, jag tycker också det är ett bra initiativ. Därför delar jag infon här. Sprid gärna infon vidare om ni vill, så kanske fler får upp ögonen för fusket. :)

Dessutom så offentliggörs de fuskande företagen, vilket förhoppningsvis kan leda till någon förändring (dvs det verkar finnas företag som annonserar mer än en mätarfifflad bil, vilket kan innebära att det är deras affärsidé).

Sedan så har nog de flesta mätarfifflade bilar servicebok enligt annonserna, så en servicebok behöver inte heller vara äkta.

Undrar till sist om ett företag med mätarfifflade bilar vill ersätta en blåst kund enligt samma praxis som de själva drar av i kr/mil för körsträcka, ifall en missnöjd kund önskar återköp av sin bil? :tungan

med tanke på alla firmor som poppat upp och gör sk " mätarservice " så är man inte förvånad på varken MC el bil..

Undrar till sist om ett företag med mätarfifflade bilar vill ersätta en blåst kund enligt samma praxis som de själva drar av i kr/mil för körsträcka, ifall en missnöjd kund önskar återköp av sin bil? :tungan

Det kommer ju upp i tidningarna emellanåt och bilfirmorna brukar alltid skylla ifrån sig på tidigare ägare och slingra sig. Fast jag tror mätarskruvandet är sånt som småsprättare håller på med och inte de stora firmorna.

Jag hade en e36 M3a för ca 10 år sedan och då hade de flesta till salu gått kring 17000 mil, och de miltalet håller än idag om man tittar på samma bilar. Man undrar ju vad folket gör med sina bilar...

Jag brukar "lita" på service boken och kolla att bilen är servad på en märkes verkstad. Så gjorde jag i alla fall med Mina Audi A6 -98:a Då gick jag in till verkstaden som hade servat bilen sedan så gott som ny och kunde få ut en massa fin dokumentation på att den verkligen hade varit där och fått de ena och de andra bytt =) Så de tycker jag är bra att man kan göra: Dvs gå till den stora märkesverkstaden och be dem skriva ut service historik på bilen. =) Detta funkar ju såklart bara om bilen alltid varit servad på samma verkstad (tror jag, ej säker om det funkar märkesverkstäder emellan)

Jag brukar "lita" på service boken och kolla att bilen är servad på en märkes verkstad. Så gjorde jag i alla fall med Mina Audi A6 -98:a Då gick jag in till verkstaden som hade servat bilen sedan så gott som ny och kunde få ut en massa fin dokumentation på att den verkligen hade varit där och fått de ena och de andra bytt =) Så de tycker jag är bra att man kan göra: Dvs gå till den stora märkesverkstaden och be dem skriva ut service historik på bilen. =) Detta funkar ju såklart bara om bilen alltid varit servad på samma verkstad (tror jag, ej säker om det funkar märkesverkstäder emellan)

Jag var i tyskland och tittade på en skåpbil i höstas. Den skulle enligt uppgift ha gått under 10000 mil, minns inte exakt vad det stod på mätaren. Redan när jag ser bilen utvändigt så stinker det för den är inte alls så fin som på annonsbilden. När jag sedan ser in i bilen så ser man på ratt och pedaler att det nog saknades en nolla i angiven körsträcka.

När jag pekade på pedalerna så svarade zigenar-tysken
Ah, kolege! Arbeiterschuhe!!!
Och så plockade han snabbt fram serviceboken som ju bara hade en service vid 8000 mil eller vad det nu var. Det skulle alltså bekräfta milen...

Yea, right! Jag vände på klacken och promenerade därifrån. Men förr eller senare kommer han väl lyckas lura någon.

Last edited:
Jag brukar kika på besiktningsprotokollen för att se om milen på dessa verkar stämma med vad säljaren säger.

Hur sker kontrollen i bloggen? Regnr mot vv databas för att få fram chassienummer och sen kontroll mot en icke publik databas hos BMW med miltal då bilen varit inne på service? Kontroll mot sbp databas?

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back