Byta kylarvätska samt bromsvätska.

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Som rubriken lyder tänkte jag byta kylarvätska samt bromsvätska. Det jag undrar över o skulle vilja ha svar på är när jag tömt begge systemen hur jag ska gå till väga med tex kylar vätska. Ska jag ha hojen igång samtidigt så det inte blir luft i systemet nån stans när jag fyller på? Sen broms vätska ska jag tömma det helt o sen fylla på ny bromsvätska? Vore trevligt med lite svar av folk med erfarenhet:tummenupp
 
Last edited:
Ha ru bråttom eller?

1. Det heter bromsvätska, inte bromsolja. (Såvida det inte är en 50-tals citroträngs du ska göra bytet på?)
2. Stäng av motorn när du byter kylarvätska. Efter att du sen startat hojen och låtit den gått en stund så är det mycket möjligt att du får fylla på en skvätt extra. Se till så att du hällt i ungefär så mycket som instruktionsboken säger att systemet rymmer. Håll koll på kylartempen första provturen.
3. Pumpa, eller sug om du använder den metoden, ut den gamla bromsvätskan medans du fyller på med ny. När du ser att du får ut ny vätska i andra änden så är bytet klart. Förhoppningsvis har du då inte heller dragit in luft i bromssystemet. Känns bromsen svampig efter bytet har du luft däri och då måste systemet luftas.
Ta det DJÄVLIGT lugnt första körningen efter att du bytt bromsvätskan!

Två bra tips:
Läs instruktionsboken eller några av de hundratals andra trådar på forumet som behandlar just dessa ämnen.

Good luck.
 
Edit: Såg att du menade bromsvätska...
 
kikade runt lite men hitta inte nån tråd om just byte av bromsvätska eller kylar vätska. hitta nåra trådar om byte o lagning av kylare därimot:tungan bråttom har jag ej har hela vintern på mig men tänkte gå ut i garaget o meka lite under kvällen.

Tack för svaren i allafall:tummenupp
 
kikade runt lite men hitta inte nån tråd om just byte av bromsvätska eller kylar vätska. hitta nåra trådar om byte o lagning av kylare därimot:tungan bråttom har jag ej har hela vintern på mig men tänkte gå ut i garaget o meka lite under kvällen.

Tack för svaren i allafall:tummenupp

Finns sjukt mkt trådar om det. Byt all kylvärska. Lämna in den gamla då det troligen är ethylenglykol. Inget du häller ut... (Propylen är inte en tiondel så giftigt men är inte vanlig i bågar)

Biltemas duger gott.

När du kört ett tag kan du få fylla på lite mer.

Tänker du blanda dest/avjonat med glykolen/watervettern så kan du slå i ett par dl kranvatten också. Då slipper du jonvandring som kan ställa till besvär.

Bromsvätska fyller du på underifrån vid oket med apotekets största oralspruta alternativ använder vacuumapparatur fõr ändamålet. Men eftersom sprutan är både billigare och mindre och gör sitt jobb röstar jag för den.

Metoden skapar generellt mindre luft i systemet än att fylla på från koppen dãruppe på styret.

När jag har fullt på luftar jag alla nipplar och banjosar. Trasa runt. Spänn bromsen och lätta banjon. Jobba dig nerifrån och upp. Banjon vid bromshandtaget har nästan en otäck förmåga att samla luft.

Kör en sväng och lufta igen. Detta kan synas som onödigt mkt jobb men det ãr enda sättet som varit 100 fõr mig. En del borrar i nippel vid banjon vid handtaget. Ingen dum ide enligt mig.
 
Last edited:
Jag är också asdålig på att googla, det är inget att skämmas för.

Nån expert är jag inte men jag har lyckats byta kylarvätska med gott resultat på min egen hoj och då var jag ändå aningens bakfull så det ska nog gå bra för dig också.

Ungefär så här gjorde jag:

Skruva av locket från kylaren

Ställ lämpligt uppsamlingskärl under hojen, lossa dräneringspluggen och inse att du totalt missbedömt positioneringen av uppsamlingskärlet.

Städa upp glykolspillet och vicka hojen fram och tillbaka för att få ut lite till, kanske behöver du lossa nån slang också för att få ut allt. Lossa även på expansionskärlet och häll ut det som finns däri också.

Sätt tillbaka dräneringspluggen, lossa avluftningsnippeln (finns säkert nåt annat och bättre ord?) och sätt dit en passande slang så slipper du glykolskvätt över hela garaget.

Fyll systemet med glykol (nu bör hojen stå upprätt), kläm lite på slangarna för att få ut luft. När du fyllt tillräckligt skruvar du tillbaka locket och kör igång (å dra åt avluftningsnippeln såklart) Ta bort locket för att se om du har luft i systemet, fyll på mer glykol om det behövs. Har du luft i systemet får du köra igång en stund och sen lufta, fortsätt så tills det inte är nån luft kvar.

Skulle nog råda din att investera några hundralappar i en Haynes manual och muta en kompis med öl som kan sitta och läsa högt för dig samt agera moraliskt stöd (kompisen, inte ölen) jag är som sagt inget hojmeckarorakel, kanske måste man vända uppochner på din hoj för att byta glykol men jag gissar att det är ungefär liknande som på min.

Lycka till :tummenupp
 
Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Back
Top