Äntligen mindre skyltar

Bara lugna, det här är säkert första steget mot en ny lag om reg.skylt även fram på hojar.
Nu när den blivit mindre får den säkert plats....

Fick förra året beröm av länsman för min skylt, har miniskylt och alltid haft då är de enda jag äger. Han sa : Du borde få 500 spänn på + kontot för att du visar din skylt, tack sa jag och tog handen hans me lagom handsvett då jag undkom nån ev ombes!?

Jag är så gammal så man har varit tvingad till de stora skyltarna som idag bara finns
på gamla traktorer.
Tror måtten var 250x250mm
...

I mitt garage står min andra "tunga" mc, med en sån skylt fortfarande monterad på en för
ändamålet lagomt stor hållare.

Nån som vill se....?

/KentW

Jag tycker att SMC bör lägga resurser på något viktigare än 15% mindre regskyltar, för det är ju inte det som värnar och räddar motorcyklismen.

I malaysia hade de regskyltar fram, de hade gjort som så att de hade klistrat på varje bokstav och nummer på kåpan i fronten. Vissa såg faktiskt snygga ut. Att ha en riktig skylt däremot tror jag ser löjligt ut dock, men jag kan inte tänka mig varför jag skulle vara emot ett sånt förslag, man har det på alla andra fordon, varför inte mc?

Jag tycker att SMC bör lägga resurser på något viktigare än 15% mindre regskyltar, för det är ju inte det som värnar och räddar motorcyklismen.

Öh, va? :va
Om inte så många körde runt med icke godkända skyltar så hade de inte behövt engagera sig.

Plus, jag tycker inte man ska lägga all energi på "tråkiga saker".
Då blir ju intrycket av SMC väldigt enkelriktat.

Öh, va? :va
Om inte så många körde runt med icke godkända skyltar så hade de inte behövt engagera sig.

Plus, jag tycker inte man ska lägga all energi på "tråkiga saker".
Då blir ju intrycket av SMC väldigt enkelriktat.

Det är väl fler som kör skenförsäkrat, kanske försöka ha en dialog med försäkringsbolagen och bearbeta den stölden av pengar som förekommer i och med deras hutlöst dyra premier.

Men ja, en aning mindre skylt är väl minst lika viktigt?

Jag kör hellre med reflexväst, och en rejäl regskylt som i tyskland och har humana premier än att ha en liten skylt och skenförsäkrad hoj pga premierna som går från 20 till 50 lök på mig.

Men det kanske bara är jag :huvet

Ska bli skönt med en mindre skylt nasta gång det blir byte! Bra jobbat SMC!

Jag tycker väl hela skyltfrågan är ganska knepig. Min fasta övertygelse är att av alla motorcykelåkande svenskar skiter 90% av dessa helt i frågan, 5% är glada över dessa 25 mindre mm och de resterande 5%:en kör ändå med skylten i hjulhuset, inte med skylt eller miniskylt.

Sen modifierar ju många röven på MC:n på sånt sätt så det ändå inte är godkänt. Man klämmer på "tail tidy" och miniblinkers som sitter för tätt, man har helt fel vinkel på skylten mot vad regelverket säger (ser att Jörgen har på tok för kraftig vinkel på sin på hans avatarbild t ex). Skyltbelysningen missar man i processen etc etc.
En polis eller besiktningsman med sunt förnuft skiter ju förhoppningsvis i detta om det är inom rimlighetens gränser, men skulle man få oturen att drabbas av en nitisk polis så står man ju där med böter och ombesiktning lik förbannat!
Då har jag inte ens kommit in på den förhatliga reflexen som ställer till sådana bekymmer för mc-ister. Inte minst varannat år iaf... Å gud förbjude att den sitter PÅ skylten :4skrika

Jag ser inte direkt meningen med detta då vi faljerar på så många andra punkter runt regskylten. De som har en helt "godkänt bakdel", dvs jättestort plasthärke från fabriken, kommer väl bara bli förbannade för att den nya skylten är för liten för att passa i den befintliga hållaren.

Ickeproblem som fått en ickelösning om man frågar mig. Även om jag ofta stöttar SMC till 100% ser jag inte meningen med att bränna resurser på detta. Sen att det basuneras ut med pompa och ståt i MC-media som om mc-ismen står och faller med 25 mm bredd på skylten fattar jag inte heller...

Jag tycker väl hela skyltfrågan är ganska knepig. Min fasta övertygelse är att av alla motorcykelåkande svenskar skiter 90% av dessa helt i frågan, 5% är glada över dessa 25 mindre mm och de resterande 5%:en kör ändå med skylten i hjulhuset, inte med skylt eller miniskylt.

Sen modifierar ju många röven på MC:n på sånt sätt så det ändå inte är godkänt. Man klämmer på "tail tidy" och miniblinkers som sitter för tätt, man har helt fel vinkel på skylten mot vad regelverket säger (ser att Jörgen har på tok för kraftig vinkel på sin på hans avatarbild t ex). Skyltbelysningen missar man i processen etc etc.
En polis eller besiktningsman med sunt förnuft skiter ju förhoppningsvis i detta om det är inom rimlighetens gränser, men skulle man få oturen att drabbas av en nitisk polis så står man ju där med böter och ombesiktning lik förbannat!
Då har jag inte ens kommit in på den förhatliga reflexen som ställer till sådana bekymmer för mc-ister. Inte minst varannat år iaf... Å gud förbjude att den sitter PÅ skylten :4skrika

Jag ser inte direkt meningen med detta då vi faljerar på så många andra punkter runt regskylten. De som har en helt "godkänt bakdel", dvs jättestort plasthärke från fabriken, kommer väl bara bli förbannade för att den nya skylten är för liten för att passa i den befintliga hållaren.

Ickeproblem som fått en ickelösning om man frågar mig. Även om jag ofta stöttar SMC till 100% ser jag inte meningen med att bränna resurser på detta. Sen att det basuneras ut med pompa och ståt i MC-media som om mc-ismen står och faller med 25 mm bredd på skylten fattar jag inte heller...

Tack.

Själv har jag aldrig känt ngn dragning till miniskyltar etc, inte minst pga av att det är samma böter som att köra oskyltat. Ej heller har jag haft problem med min skyltvinkel hos polis eller BP. Inte ens Hamrén slog ned på vinkeln när han stoppade mig. MEn visst den är nog på gränsen, ser flackare ut på min avatarbild än den är i verkligheten, man ser skylter bra vid en horiontell siktlinje bakifrån. Även skyltbelysningen är korrekt. Likaså blinkersavstånd etc.

Men angånde topis så skulle tro att glädjen är större i bla det HD-orientarde hojbyggarcommunityt. Här har ju skyltens storlek varit en så stor sak, att många valt att köra med miniskylt, trots bötesbeloppet.

Vanliga hojkonsumenter med köpehoj bryr sig nog inte så mycket om detta, här finns ju plats arrangerat för en ordinär skylt. Många sporthojar har ju dessutom en rätt bred bakdel, redan bakdäcket är ju 180 mm.

På min cykel blir skylten (innan denna ändring) bredare än bakstänken och kutsen.
Så det kommer nog se bättre ut med den nya. I synnerhet som det vart assymetri och yta över på de nya skyltarna när skattemärket försvann.

Last edited:
Back