Äntligen mindre skyltar

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
SMC publicerade idag notisen Skyltarna blir mindre!

Det lönar sig att trycka på :)

2012-12-12
SMC har under något år försökt få nya regler som tillåter mindre registreringsskyltar utan EU-symbol. I Transportstyrelsens upphandlingsunderlag där man begär in pris på framtidens skyltar konstaterar SMC att skyltarna på motorcyklar och mopeder blir mindre och att i stort sett alla svenska fordon måste ha en skylt med EU-symbol. SMC ser detta som en delseger!

SMC har under det gångna året uppvaktat Transportstyrelsen ovh begärt möjligheten att välja två storlekar på MC-skylten beroende på om man väljer med eller utan EU-symbol. Dagens skylt är 195 x 155 mm, SMC föreslog att skylten utan EU-symbol skulle ha måtten 153 x 153 mm. Denna storlek gäller även moped klass I.

Transportstyrelsen har nu konstaterat att det går att göra skyltar för motorcyklar och mopeder mindre. Framtidens skyltar blir i storleken 170 x 150 mm och kommer alltid att ha en EU-symbol.

View attachment 374310

När SMC studerar Transportstyrelsens upphandlingsunderlag framgår att alla fordon ska ha EU-symbol på registreringsskylten. Enda undantagen är terrängmotorfordon, beskickningsfordon och saluvagnsfordon.

- Transportstyrelsen vill ha en enhetlighet på samtliga svenska fordons skyltar vilket också bidrar till lägre kostnader. Många EU-länder har redan idag endast skyltar med EU-symbol, säger Kjell-Åke Sjödin, Transportstyrelsen.

För övriga fordon är storleken på skyltarna oförändrad, men de mindre skyltarna utan EU-symbol försvinner. Även de s k USA-skyltarna för bilar finns kvar, med EU-symbol.

Dessa skyltar ska börja gälla från 1 januari 2014 och storlekarna kommer att fastställas i en kommande föreskrift.

Last edited:
Inget ont om TS men transportstyrelsens byråkrater har varit i farten.
170 * 150 mm med eu-symbol istället för dagens 195 * 155 mm. Hela 25 mm smalare och 5 mm lägre och från 1/1 2014.

2,5 cm är ändå en hel del.
Besparingen på andra hållet spelar däremot inte så stor roll kanske.

Inget ont om TS men transportstyrelsens byråkrater har varit i farten.
170 * 150 mm med eu-symbol istället för dagens 195 * 155 mm. Hela 25 mm smalare och 5 mm lägre och från 1/1 2014.

Sen när är 150mm längre än 155mm?:va

En inte föraktlig proentuell minskning av bredden, det må man säga.

Vilka kriterier skall gälla för skyltens utformning, enbart kosmetiska?

Vilka kriterier skall gälla för skyltens utformning, enbart kosmetiska?

Det skall gälla endast RRR+ hojjar som jagar vikt och aerodynamik .... kan spara ngn hundradel med lite mindre skylt ... framförallt 0-100 racen vid rödljusen

Det skall gälla endast RRR+ hojjar som jagar vikt och aerodynamik .... kan spara ngn hundradel med lite mindre skylt ... framförallt 0-100 racen vid rödljusen

Kanske borde Sporthoj lobba för en alldeles egen posörskylt som tillval? Den kan naturligtvis inte godkännas för touringbruk och bör helst inte lämna den egna kommunen.

lägre, inte längre :smasha

Oops, intressant formulering. Känn in 90-talet när polismakten sprang omkring och böjde sina måttband för att påvisa att det var mer än 18cm från hjulaxelns höjd till nedersta punkten på skylt/reflex. Det var den grund på vilken polisens arbete för säkerhet i trafiken byggde. Kan man bli annat än stolt när man betänker den möda och det hedervärda arbete de la ner på dessa i praktiken fullständigt betydelselösa millimetrar! 1 ynka var skäl nog för ombesiktning. Till skam för bilprovningen lyckades de ändå inte gå med vinst trots detta generösa tillskott.

Det finns så mycket fjanteri och orimligheter i argumentationen runt det här, både från myndighetshåll och motorcyklister. När det argumenterades om framskyltens farlighet skämdes jag för mitt intresse. Jag vill inte ha någon, men argumenten måste vara rimliga för att vinna någon trovärdighet.

Jag är så gammal så man har varit tvingad till de stora skyltarna som idag bara finns
på gamla traktorer.
Tror måtten var 250x250mm
Dagens skylt är helt ok, blir den mindre är väl bra.
Jag behåller min utan EU-märke:arsele

Jag borrar massa hål i min för ökat luftflöde. Märks efter 300+ på Nynan.. :tummenupp

Dum fråga kanske, men har det nämnts något om de kommer ha samma mått på fästena som dagens skyltar? Så man inte behöver ändra hållarna alltså.

Inget som jag hört.
Men det vore exceptionellt klantigt även för en myndighet att ändra på skyltfästena.

Back