Var och hur hittar jag rätt däck?

denro

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2012
Hoj
DT,05,Yamaha
Vill köra på dubbdäck på en polares gamla trimmade moppe. En Yamaha DTr, tror det är en -05a.

Planen är att köra runt på en frusen sjö med den, om sjön är snöbelagd så räcker väl vinterdäck antar jag men känns ändå bäst att ha ett par rejäla dubbdäck på.

Hur går man tillväga? Hojen står en bit ifrån mig så har inte kunnat ta en titt och se vad som står på däcken, storlek och så där. Är det enda sättet att få reda på det eller är det oftast samma standardstorlek som kommer passa?

Vilka butiker vänder man sig till?

Några synpunkter kring dubbar eller ej?

Vad är "vinterdäck" för dig? MC-däck utan dubb på is är ingen bra kombination. Kör man på is har man dubb. Det finns inget som heter "standardstorlek" i däcksammanhang.

Endurodubb = duger på is, garanterat för en moped.
Finndubb = bäst på is.

Kolla upp dimensionerna på däcken. Antingen köper du nytt däck färdigdubbat, eller lämnar in ett befintligt lämpat däck för dubbning hos någon lokal aktör. Jag har nollkoll på de lokala aktörerna i Göteborg. http://www.endurolagret.com är en ganska välsorterat webbaktör vad gäller färdigdubbat.

Last edited:
Jo det var det jag tänkte.

Får titta på lite endurodubb då, lär ju vara billigast också. Tack för svar.

Vet du något annat man bör fundera över när man ska köra runt på is och snö? Något annat som kan vara vettigt att göra innan man ger sig ut så att säga

Jo det var det jag tänkte.

Får titta på lite endurodubb då, lär ju vara billigast också. Tack för svar.

Vet du något annat man bör fundera över när man ska köra runt på is och snö? Något annat som kan vara vettigt att göra innan man ger sig ut så att säga

Utgå från att du kommer gå i backen. Kör förslagsvis bara på plogade banor där någon behagar hålla lite koll på isens tjocklek. Blir det ens någon is-säsong i Göteborg? :glömdet

Bildubb måste ändå vara det bästa på en moped även om den är trimmad, endurodubb lär bara gå onödigt tungt för de få hästar man klämmer ur en DT-moppe. Kanske aningen snabbare i kurvorna med endurodubbat men den med bildubb lär plocka hästlängder på rakorna.

Finns dessutom färdigdubbade däck till mopeder med just bildubb.

Får titta på det med. Hade varit kul att komma undan för mindre än 1500 per däck men det kanske är önsketänkande. 2st däck för 1500 hade varit drömmen. :banana

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort