Ledblinkersinstallation Husaberg fs570 LED

Imper

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2010
Ort
Trosa
Hoj
2010 kawa 450
Hej,

Köpte LED-blinkers och fick med ett relä som inte passar men har läst på ett annat forum att man kan dra ut en lampa av de fyra blinkerslamporna man har och om de blinkar som vanligt ska man kunna koppla in LED-blinkers utan att använda ett relä, stämmer det?

Om det inte stämmer, hur ska jag lösa detta på bästa sätt då försäljarna inte heller verkar så insatta?


Tack
 
Mmm, testet borde funka. Men jag tror inte att de kommer att blinka så som du önskar... Men du kan lätt lösa ditt problem genom att koppla in ett motstånd som ser till att resistansen i kretsen blir vad som krävs för att det ska blinka med rätt frekvens. Resistansen hittar du t ex hos hovleverantören. Lycka till.
 
Jag har 4 oanvända motstånd som bortskänkes.

pma vart dom skall skickas.

snabbt svar så bjuder jag på frakten också.
 
Varför behöver man ett relä? Räcker inte existerande mängd ström för att driva dessa eller ha jag bara missat något grundläggande? Motstånd lär ju säkert behövs för att få rätt blinkhastighet, men relä får jag inte ihop.

Finns det något kontaktdon som existerande blinkers är kopplade till nu? Då kan det vara värt att hitta adapterkoppling för din motorcykelmodell för att slippa klippa i existerande kablage. Annars är det bara att klippa bort och koppla på de nya (med motstånd) precis på samma sätt som existerande redan är kopplade? Förslagsvis så testa koppla in det bara i testsyfte innan du "monterat" dit de nya blinkersen för att försäkra dig om att du tänkt rätt och inte någon knasig tomte(jag?) på ett forum har lurat dig ^^
 
Varför behöver man ett relä? Räcker inte existerande mängd ström för att driva dessa eller ha jag bara missat något grundläggande? Motstånd lär ju säkert behövs för att få rätt blinkhastighet, men relä får jag inte ihop.

Finns det något kontaktdon som existerande blinkers är kopplade till nu? Då kan det vara värt att hitta adapterkoppling för din motorcykelmodell för att slippa klippa i existerande kablage. Annars är det bara att klippa bort och koppla på de nya (med motstånd) precis på samma sätt som existerande redan är kopplade? Förslagsvis så testa koppla in det bara i testsyfte innan du "monterat" dit de nya blinkersen för att försäkra dig om att du tänkt rätt och inte någon knasig tomte(jag?) på ett forum har lurat dig ^^

finns lastoberoende relän som blinkar i en takt oavsett belastning. sen finns det relän vars frekvens beror på lasten (motståndet)
 
Varför behöver man ett relä? Räcker inte existerande mängd ström för att driva dessa eller ha jag bara missat något grundläggande? Motstånd lär ju säkert behövs för att få rätt blinkhastighet, men relä får jag inte ihop.

Finns det något kontaktdon som existerande blinkers är kopplade till nu? Då kan det vara värt att hitta adapterkoppling för din motorcykelmodell för att slippa klippa i existerande kablage. Annars är det bara att klippa bort och koppla på de nya (med motstånd) precis på samma sätt som existerande redan är kopplade? Förslagsvis så testa koppla in det bara i testsyfte innan du "monterat" dit de nya blinkersen för att försäkra dig om att du tänkt rätt och inte någon knasig tomte(jag?) på ett forum har lurat dig ^^

Anledningen till att man byter ut relät till ett som är lastoberoende är just för att man ska slippa hålla på med motstånd. Det blir en enklare och framför allt snyggare installation.
 
Aha,

Jag tror jag hajar. Så det här reläet jämnar ut belastningen så att säga, vilket i sin tur gör att man alltid har jämn blinkfrekvens? Så en lösning med bara motstånd utan lastoberoende relä kan med andra ord ha varierande blinkfrekvens beroende på belastningen på elsystemet i hojen?

EDIT: Inte så smart idag märker jag. Jag har fan kopplat in ett sånt här själv på min hoj *hangs head in shame*. Däremot kom mina LED-blinks med en komponent som det stod "1W" på som jag kopplade in oavsett enligt anvisningarna. Kanske inte hade behövts iom att jag bytt till det här blinksreläet redan? Oh well, det fungerar ^^
 
Last edited:
Aha,

Jag tror jag hajar. Så det här reläet jämnar ut belastningen så att säga, vilket i sin tur gör att man alltid har jämn blinkfrekvens? Så en lösning med bara motstånd utan lastoberoende relä kan med andra ord ha varierande blinkfrekvens beroende på belastningen på elsystemet i hojen?

EDIT: Inte så smart idag märker jag. Jag har fan kopplat in ett sånt här själv på min hoj *hangs head in shame*. Däremot kom mina LED-blinks med en komponent som det stod "1W" på som jag kopplade in oavsett enligt anvisningarna. Kanske inte hade behövts iom att jag bytt till det här blinksreläet redan? Oh well, det fungerar ^^

Man kan säga att din installation har både hängslen och livrem. :banana

Kopplar du inte ett lastoberoende relä så slipper du meckla med motstånd.
Nckdel. Går någon blinkers sönder så blinkar allt fortfarande i samma hastighet.

Du kan koppla in med motstånd och behålla det gamla lastberoende relät.

Tanken med det lastberoende relä är att om någon blinkers går sönder så ska blinkhastigheten öka.
Då vet föraren att någonblinkers har gått sönder. Kopplar du dock in ett motstånd så tror jag att blinkershastigheten påverks marginelt om en blinkers går sönder.
 
Kopplar du inte ett lastoberoende relä så slipper du meckla med motstånd.
Nckdel.

Nu blev jag bara förvirrad. Skrev du fel här?

  • Lastoberoende relä så behövs inte mostånd. Snyggare installation, men jag går miste om att enklare upptäcka då en lampa/led inte fungerar
  • Lastberoende relä (orginal) så behövs motstånd. Inte lika snygg installation, men är lättare att upptäcka om en lampa/led inte fungerar.

Right? Eller behöver jag ha mostånd oavsett?

Ytterligare en noob fråga då, men de små 1W-komponenterna(finns på mitten bilden) som kom med mina blinkers, är det motstånd då? Det framgick inte av manualen, stod bara att det "måste finnas där och vara kopplade". Eller är det någon annan del som jag inte förstått mig på? Om dessa nu är motstånd och jag även har ett lastoberoende relä för blinks installerat så skall inte motståndet egentligen behövas? Kan bli dyrt att råka bränna LEDsen :X
Tack.
 
Last edited:
Nu blev jag bara förvirrad. Skrev du fel här?

Right? Eller behöver jag ha mostånd oavsett?
Tack.
I detta fall finns det "motstånd" och "motstånd". dvs två skilda problem.
Den svarta burken (märkt 1W) är troligen ett seriemotstånd som är absolut nödvändigt för att en 2.2V LED ska efterlikna en 12V glödlampa. Fö brinner LED-en upp utan detta motstånd..:tummenupp
När nu det är fixat är nästa problem att ditt blinkrelä inte gillar att lastas med bara några W när det vill ha kanske 2x10 eller rentav 2x20W för att fungera bra.
Som andra skrivit, skaffa lastoberoende relä eller montera extra motstånd.
Motståndets storlek/värde beror på vad du hade för blinkers tidi, vanligen står effekten på blinkreläet 2x10W alt 2x21W
(hade laddat upp en fin förklaring nånstans på nätet, men den länken är väck)
 
Är det inte redan ett lastoberoende relä jag har som jag nämnt tidigare? Mina blinkers fungerar väl som jag har nu. Min fråga var mer av nyfikenhet till om jag kunde ta bort 1W-komponenterna ur ekvationen.
 
Är det inte redan ett lastoberoende relä jag har som jag nämnt tidigare? Mina blinkers fungerar väl som jag har nu. Min fråga var mer av nyfikenhet till om jag kunde ta bort 1W-komponenterna ur ekvationen.
NEJ!
Citerar mig själv:
"Den svarta burken (märkt 1W) är troligen ett seriemotstånd som är absolut nödvändigt för att en 2.2V LED ska efterlikna en 12V glödlampa. LED-en kommer att brinna upp utan detta motstånd"
För etthundrade gången :
En LED är ingen "lampa" Det finns inga "12V LED".
Det som benämns som detta är en LED PLUS ett motstånd avpassat för drivspänningen 12V. eller 17V eller 295V whatever, motståndet bestämmer till 100% LED:ens avsedda drivspänning.
 
Kahobe> Jag menar inte att gå dig på nerverna, inte därför jag frågar.

Jag tror som sagt redan att jag har ett lastoberoende relä. Det jag länkat till två gånger nu. Vad är det annars jag köpt?

Av nyfikenhet då. Om jag kört med orginalreläet fortfarande, kopplat in mina LEDs med de tillhörande seriemotstånden, så hade jag fortfarande behövt ytterligare motstånd för att lösa blinkhastigheten som jag förstått det. Misstänker att dessa då inte skulle vara seriekopplade på samma sätt som de tillhörande jag redan använder? Parallellkopplade?
 
Kahobe> Jag menar inte att gå dig på nerverna, inte därför jag frågar.
....Misstänker att dessa då inte skulle vara seriekopplade på samma sätt som de tillhörande jag redan använder? Parallellkopplade?
F-n tro´t...
Se inlägg #10.
Seriemotstånden, "de små", är till för för att "bromsa ström" så att LED:arna inte går sönder
Extramotstånden , om "inte lastoberoende relä" är till för att ÖKA ström(en) genom reläet så att det fungerar som det ska..dvs ska parallellkopplas.
Två helt skilda funktioner.
 
Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Back
Top