När vi ändå har tid för detaljer: vad kan det bero på att Lorenzo flyger genom luften på det här viset, men nästan inga andra förare?


Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vad trevligt med lite konstruktiv kritik. Men du kan väl av pedagogiska skäl föregå med gott exempel, starta några egna trådar och visa vad en riktigt bra tråd är.Nu får du fan lägga av med dina trådar...
Hur förhåller det sig nämligen egentligen?Det här kändes som en sådär lite osann aftonbladetskriven "artikel" där man glömt bort att kolla upp det man påstår.
Såvida inte Lorenzo bokstavligen är en utomjording flyger han precis som alla andra hade gjort vid samma situation. Du har redan fått ett par videos som visar likadana flygturer av andra förare.Vad jag skrev var att Lorenzo ändå vekar flyga på det där viset genom luften mer än andra. Varför, som sagt?
Vad menar du?Du är en konstig debattör du.
Du har en passande avatar...
Jo, du har redan påpekat det. Men vet du, du bidrar inte speciellt mycket själv till att starta eller driva diskussioner i det här diskussionsforumt, men har starka åsikter om hur detta ska göras. Stor outnyttjad potential där, kan man säga.Du borde prova själv att få en riktig highsider, så inser du att den här tråden är rätt udda, lite ding ding, aka Aftonbladet.
På 80- och 90-talet var high-siders vardagsmat, men inte nuförtiden med all dyr elektronik. Vad jag skrev var att Lorenzo ändå vekar flyga på det där viset genom luften mer än andra. Varför, som sagt? Hans hoj borde vara den som är bäst på att motverka high-siders.
Hur förhåller det sig nämligen egentligen?
Fin pedagogik där....kan ha att göra med hur länge han håller kvar i cykeln. Desto längre han klarar att hålla kvar i styret desto mer upp och ner kommer han att hamna då kroppen är på väg upp och av motorcykeln, tänk dig en gymnast som snurrar runt en ribba (vet inte vad grenen heter) och beroende på när personen släpper ribban i rotationen så blir utgångsvinkeln annorlunda.
Är svårt att förklara sånt här med ord men jag tror att du är med...
Någon skrev om det där i Valenciatråden. Att en förare som försöker häva en highsider kan hamna i total otakt med systemet för traction control och att det skulle förvärra utgången av highsidern.Ju bättre elektroniken blir att motverka highsiders desto värre blir dom när det väl blir en och då oftast utom räddning.
High siders är endast gravitationslagar och hastighet. Spelar ingen roll om det är Lorenzo eller Pelle Svensson. När en highsider händer så tappar bakhjulet fäste i en kurva och du får sladd. Sladden "hävs" en bit in i sladden då bakdäcket får grepp. Du har då en kraft som du skapat genom din hastighet och centrifugalkraft i kurvan. Vad som händer sen är att du kommer att slungas av motorcykeln.
Någon skrev om det där i Valenciatråden. Att en förare som försöker häva en highsider kan hamna i total otakt med systemet för traction control och att det skulle förvärra utgången av highsidern.
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc
Yamaha Motor har vunnit en ... |
|
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten
Yamaha Motor Europa NV fil ... |
![]() |
Distinguished Gentleman’s Ride -25
Under söndagen den 18 maj d... |
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |