Varför flyger Lorenzo såhär?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
När vi ändå har tid för detaljer: vad kan det bero på att Lorenzo flyger genom luften på det här viset, men nästan inga andra förare?

:va
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2012-11-13 kl. 01.23.46.jpg
    Skärmavbild 2012-11-13 kl. 01.23.46.jpg
    65.1 KB · Visningar: 561
  • Skärmavbild 2012-11-13 kl. 01.22.03.jpg
    Skärmavbild 2012-11-13 kl. 01.22.03.jpg
    57.5 KB · Visningar: 564
  • Skärmavbild 2012-11-13 kl. 01.14.44.jpg
    Skärmavbild 2012-11-13 kl. 01.14.44.jpg
    49.1 KB · Visningar: 774
Han kör nog på taktiken att låta huvudet bromsa fallet. Skador på andra kroppsdelar kan ju leda till en längre konvalescens period. :huvet
 
frän bild den 3e, gillar stuket på bågen när den precis landat :tummenupp:näsblod
 
Det här kändes som en sådär lite osann aftonbladetskriven "artikel" där man glömt bort att kolla upp det man påstår.

Men han flyger fint iaf
 
Nu får du fan lägga av med dina trådar...
Vad trevligt med lite konstruktiv kritik. Men du kan väl av pedagogiska skäl föregå med gott exempel, starta några egna trådar och visa vad en riktigt bra tråd är.

På 80- och 90-talet var high-siders vardagsmat, men inte nuförtiden med all dyr elektronik. Vad jag skrev var att Lorenzo ändå vekar flyga på det där viset genom luften mer än andra. Varför, som sagt? Hans hoj borde vara den som är bäst på att motverka high-siders.

Det här kändes som en sådär lite osann aftonbladetskriven "artikel" där man glömt bort att kolla upp det man påstår.
Hur förhåller det sig nämligen egentligen?
 
Last edited:
Du är en konstig debattör du.

Jag har personligen sett Spyan vurpa sin GSXR exakt som Lorenzo. Låg bakom på Falkenbergbanan. Du borde prova själv att få en riktig highsider, så inser du att den här tråden är rätt udda, lite ding ding, aka Aftonbladet.

Du har en passande avatar...
 
Vad jag skrev var att Lorenzo ändå vekar flyga på det där viset genom luften mer än andra. Varför, som sagt?
Såvida inte Lorenzo bokstavligen är en utomjording flyger han precis som alla andra hade gjort vid samma situation. Du har redan fått ett par videos som visar likadana flygturer av andra förare.
 
Du är en konstig debattör du.

Du har en passande avatar...
Vad menar du?

Du borde prova själv att få en riktig highsider, så inser du att den här tråden är rätt udda, lite ding ding, aka Aftonbladet.
Jo, du har redan påpekat det. Men vet du, du bidrar inte speciellt mycket själv till att starta eller driva diskussioner i det här diskussionsforumt, men har starka åsikter om hur detta ska göras. Stor outnyttjad potential där, kan man säga.

Och på samma sätt som jag inte behöver åka till månen för att kunna beskriva hur det går till, behöver jag inte vara med om en highsider för att kunna diskutera olika förares benägenhet att flyga genom luften. Så den ursprungliga frågan kvarstår.
 
Last edited:
På 80- och 90-talet var high-siders vardagsmat, men inte nuförtiden med all dyr elektronik. Vad jag skrev var att Lorenzo ändå vekar flyga på det där viset genom luften mer än andra. Varför, som sagt? Hans hoj borde vara den som är bäst på att motverka high-siders.

Hur förhåller det sig nämligen egentligen?

Ju bättre elektroniken blir att motverka highsiders desto värre blir dom när det väl blir en och då oftast utom räddning.
 
High siders är endast gravitationslagar och hastighet. Spelar ingen roll om det är Lorenzo eller Pelle Svensson. När en highsider händer så tappar bakhjulet fäste i en kurva och du får sladd. Sladden "hävs" en bit in i sladden då bakdäcket får grepp. Du har då en kraft som du skapat genom din hastighet och centrifugalkraft i kurvan. Vad som händer sen är att du kommer att slungas av motorcykeln. Varför just Lorenzo i sina high siders hamna upp och ner ofta kan ha att göra med hur länge han håller kvar i cykeln. Desto längre han klarar att hålla kvar i styret desto mer upp och ner kommer han att hamna då kroppen är på väg upp och av motorcykeln, tänk dig en gymnast som snurrar runt en ribba (vet inte vad grenen heter) och beroende på när personen släpper ribban i rotationen så blir utgångsvinkeln annorlunda.

Är svårt att förklara sånt här med ord men jag tror att du är med...
 
Checa gjorde väl nåt liknande på Philip Island tidigare i år. Kan det vara så att Lorre kör på ett sätt som gör att när det väl blir en highsider så blir det en modell större? Eller är det Yammans tractioncontrol som kanske är lite speciell?
 
...kan ha att göra med hur länge han håller kvar i cykeln. Desto längre han klarar att hålla kvar i styret desto mer upp och ner kommer han att hamna då kroppen är på väg upp och av motorcykeln, tänk dig en gymnast som snurrar runt en ribba (vet inte vad grenen heter) och beroende på när personen släpper ribban i rotationen så blir utgångsvinkeln annorlunda.

Är svårt att förklara sånt här med ord men jag tror att du är med...
Fin pedagogik där. :)

Tror du är på helt rätt spår. Lorenzo sitter/håller möjligen i längre än andra förare när de råkar ut för en highsider och då blir han värre drabbad av katapulteffekten. Kanske har hans höga (relativt många andra förare) kurvhastighet betydelse också.
 
Last edited:
Ju bättre elektroniken blir att motverka highsiders desto värre blir dom när det väl blir en och då oftast utom räddning.
Någon skrev om det där i Valenciatråden. Att en förare som försöker häva en highsider kan hamna i total otakt med systemet för traction control och att det skulle förvärra utgången av highsidern.
 
High siders är endast gravitationslagar och hastighet. Spelar ingen roll om det är Lorenzo eller Pelle Svensson. När en highsider händer så tappar bakhjulet fäste i en kurva och du får sladd. Sladden "hävs" en bit in i sladden då bakdäcket får grepp. Du har då en kraft som du skapat genom din hastighet och centrifugalkraft i kurvan. Vad som händer sen är att du kommer att slungas av motorcykeln.

En mycket bra beskrivning av en highsiders förlopp. Det finns allt för många människor - även på "hög" nivå inom racing - som tror att en highsider har något att göra med den fjäder och den returdämpning man valt...när det i själva verket handlar om den enklaste formen av fysik.
 
Någon skrev om det där i Valenciatråden. Att en förare som försöker häva en highsider kan hamna i total otakt med systemet för traction control och att det skulle förvärra utgången av highsidern.

Det var en av flera teorier. Jag har jobbet en del med reglersystem. Det är svårt för systemen att hantera när flera variabler (gas och friktion) ändras samtidigt.

Hittade en intressant artikel om elektroniken och highsides:
http://www.sportrider.com/news/146_...reason_for_indy_highside_crashes/viewall.html
"Stoner spoke about the accident following his sixth place finish in the Japanese Grand Prix. He said there was a slippery patch that he’d hit a few times over the weekend, but “normally you drive your way out of it. Sort of lose the rear and you just pick up the throttle a little bit and keep it going. But as it’s come around, and very early I had a little lose, and, you know, electronics cut in and I've been trying to get them to move it, move it, move it so I can actually get some spin through there. That's the way I like to ride. And it sort of caught it again and then all of an sudden it just let me go free and as it went free it came around and as I went to sort of try and slide through it everything’s just bound up, locked up. It didn't like it being out that far. And so as it’s bound up; you see it. It comes around so slow. There was nothing I could do. So I'm on the gas, trying to get on the gas to slide through it, and it’s just slowly coming around, slowly slowing the tire to the perfect point to frickin’ highside me. So, yeah, it was frustrating as hell, to be honest.”

Had he had more control, Stoner believes he could have saved it. Surprisingly, he said that the electronics had made the situation worse. And he also said that he and his team disagree on how much control he should have."
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top