Vinterförvaring

robban_78

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2012
Hoj
2010, Kawasaki Z 750
Jag är nybliven hoj ägare (Z750 -10) för i år..
Tänkte bara kolla vad man skall tänka på inför vinterförvaringen.

Detta är vad jag hört att man skall göra:
tanka full tank (98)
byta olja
tvätta av och vaxa
depåstöd eller pumpa upp däcken med 1kg extra tryck om den ska stå på sidostödet
sätta batteriet på underhållsladdning

Är detta allt eller är det något mer man ska tänka på, hojen kommer att stå i ett varmgarage hela vintern, funderar på att lägga på kapellet så att den inte blir så dammig.
Läste någonstans att det inte är bra att man kör in bilen eftersom vägsalt och sådant följer med in, kan detta verkligen spela någon roll??

Det folk syftat på är säkert ökad luftfuktighet och temperaturväxlingar när snö smälter och vatten dunstar. Sätt du på ett överdrag som andas så kan du plocka fram en ren hoj till våren. Har du inget överdrag fungerar säkert ett gammalt underlakan nästan lika bra.

Jag tvättar bara av den och tankar upp den innan den åker in i varmförrådet, sen kastar jag över en filt. Startar upp den nån gång i månaden och låter den gå i 5-10 minuter... Räcker utmärkt :tummenupp

Ren och fin med fräsch olja i motorn och full tankad. Ju torrare den står desto bättre. Starta den INTE om du inte varmkör ordentligt vilket innebär 20-30minuter med belastning.

Skall bågen stå kallt brukar jag plocka ur batteriet, annars bara lossa på ena polen....trycker dit det då det skall köras igen, that's it...

Om det vore så enkelt.
Nädu, plocka isär, renovera det ena och det andra sen montering, fylla olja och bensin sen starta för då är vi inne i Mars och det är dags för körning igen.
Men jag får skylla mig själv att jag kör en gammal härk:gnissla Men det är klart, abstinensen mildras ju lite av skruvandet under vintern.:banana

Skall bågen stå kallt brukar jag plocka ur batteriet, annars bara lossa på ena polen....trycker dit det då det skall köras igen, that's it...

Jag tankar upp den med 95 Oktan för vintern (även om jag normalt väljer 98 Oktan).
Orsaken är att 95 Oktan innehåller 5% sprit och fööööörrrrrrr fanns det förgasarsprit att hälla i tanken vintertid för att undvika att kondensvatten från tanken frös till isproppar i förgasaren. Full tank minskar risken för kondensvatten i botten på tanken.
Oktan 95 gör att eventuellt kondensvatten blandar sig med spriten istället för att lägga sig på botten.
Har du redan fyllt med 98 Oktan, i varmgarage troligen inget problem. Annars kan du hälla i 0,5 liter E85 i tanken. Går nog i. Men med varmgarage hade jag struntat i E85.
Sen är det ju läge kolla och vid behov sträcka kedjan.
Och smörja kedjan så allt är klart när det känns för att hoja igen.

Last edited:
Alkylatbensin typ Aspen innehåller ingen etanol och blir inte gammal över vintern om man nu vill hålla på och krångla med soppan.

98 oktan innehåller numera lika mycket etanol som 95 oktan oavsett vilken station man tankar på.

"95 innehåller upp till 5% etanol och 98 kan innehålla upp till 5% etanol" - skillnaden känns enorm, sen är det ju lysande förklarat av bolagen..... :hihi

Och när 95-oktan blir E10 så blir det alltså upp till 10% etanol iblandat

Har någon någonsin haft problem efter attt ha haft full tank med 95 eller 98-oktan, på en nyare hoj?

Jag själv har aldrig hört det och har själv aldrig stött på problemet efter vinterförvaring.

Vågar man ha hojen hängande på ett äkta biltemadepåstöd hela vintern?
Gp-depåstöden har en liten stötta, har ni sett det?

Hur förvarar man bäst en banhoj i kallgarage. Hojen har ju vatten istället för kylarvätska pga reglementet, kan väl frysa? :)

Har någon någonsin haft problem efter attt ha haft full tank med 95 eller 98-oktan, på en nyare hoj?

Jag själv har aldrig hört det och har själv aldrig stött på problemet efter vinterförvaring.

Jag har aldrig haft problem efter vinterförvaring, inte ens när den som föregående vinter fick stå ovanligt länge efter att jag ställt undan den tidigt på säsongen och tog fram den sent. Har alltid tankat upp med v-power eller 98 oktan, men jag tror inte skillnaden hade varit mer än akademisk om man istället fyllt upp med 95 oktan. Nu har man ju dessutom etanol oavsett oktantal, så betydelsen borde vara obefintlig mellan de två valen (tills man höjer till 10% i 95). Det sägs ju att etanol har sämre lagringstid och att det har en egenskap som binder vatten.

Hur förvarar man bäst en banhoj i kallgarage. Hojen har ju vatten istället för kylarvätska pga reglementet, kan väl frysa? :)

Man häller i glykol över vintern. Sen tömmer man systemet på våren häller i vatten och typ waterwetter :tummenupp

Back