Google Drive vs Skydrive vs iCloud

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
http://drive.google.com
http://skydrive.live.com/
http://www.icloud.com
Dropbox?

---

http://www.phonearena.com/news/Goog...s-SugarSync-cloud-services-comparison_id29453
http://windows.microsoft.com/sv-SE/skydrive/compare
http://www.vikitech.com/12860/cloud-storage-services-compared

Vad är bra? Vad är anus?

Knappt själv hunnit testa några så sett, men haft iCloud i något år, Google Drive i några få månader och Skydrive i kanske en månad.

Känns så tråkigt och dumt att man såhär i början måste göra ett val som är så stenhårt, för vilken linje man än väljer så är man så jäkla låst till det i "resten av ens liv". För vad jag hunnit hitta och söka så är ju övergångarna mellan dessa tjänster inte direkt givmilda eller enkla...

Skydrive känns riktigt stilrent och modernt. men det jag hunnit testa av Word så är det helt klart godkänt, men inte lika smidigt och skönt som Google Drive's Docs (kallas det så?)

Google Drive är det jag har mest erfarenhet av och tycker helt klart är smidigast, men dock inte lika smart strukturerat som Skydrive. Men allt är barnsligt enkelt.

iCloud har jag aldrig riktigt fastnat för eller uppskattat. Enda jag använt mig av där, trots att det är den tjänsten jag haft längst, är iCal (kalendern). Men den är mer designad än funktionsmässig, och dess design faller mig inte ens i smaken... Vart finns Notes? Numbers? Keynote? Visst anteckningar finns men det är ju alldeless för få funktioner för att få en att ha sina dokument eller knappt anteckningar där.

Just nu sitter jag med en iPhone 4, en MacBook Pro (över sex år gammal) och en stationär PC (Win7, snart 8 troligen, tre månader gammal) och inom kort blir det mycket mycket troligen en Nokia Lumia 920...
Windows Store har appar för Google Drive, dock en privatperson som skapat den, så om man kan mer än se sina filer och dokument är möjligt tror jag inte... frågan är om google själva tänkt släppa en Drive-app.

Fasen... vad ska man välja? :va :)
Vad har SH-folket för erfarenheter och tankar kring (fram för allt dessa) molntjänster?

Kör Drive mkt i plugget för dokumenthantering i projekt. Asbra till syftet, men editorn är värdelös och synkar inte med Word. Mao kan man textbearbeta där, men all formatering får man ändå göra lokalt och i word.

Dropbox funkar ju "på riktigt", men är ju faktiskt ingen riktik molntjänst egentligen så att multitaska dokument är "glömma det".

Hade min första erfarenhet av iCloud igår när tjejens inte alls taktiska present i form av en iPad öppnades. Ingen bild av det än, men lovar följa tråden.

...........................................

Jag är allmänt bekymrad över marknaden. Det finns en ekonomiskt teori om "winners takes all", som handlar om t.ex järnväg, rockstjärnestatus osv där 10 nyetableringar slutar i 9 konkurser och 1 miljardär. Både google och Apple börjar slåss lite om den tronen och inom några år har jag svårt att se Samsung mf som ska samsas om Android kunna hålla takten. På kort sig jättebra, på lite längre sikt katastrofalt ur ett konsumentperspektiv :(

Jag må tyckas vara en surgubbe i detta fall, men jag är livrädd för att lägga någonting överhuvudtaget i det förbenade molnet. Jag vill ha mina filer för mig själv där jag har kontroll över dem. Skaffa en fet NAS och lagra allt junk i garderoben i ditt eget lilla moln är mitt tips. Varför ge bort hela sitt liv till ett amerikanskt företag?

Kör Drive mkt i plugget för dokumenthantering i projekt. Asbra till syftet, men editorn är värdelös och synkar inte med Word. Mao kan man textbearbeta där, men all formatering får man ändå göra lokalt och i word.

Varför slänga över all text till Word? Krav från lärarna?
Idéen/tanken med det hela är ju inte att behöva flytta eller kopiera över material utan bara/alltid ha den där!?

Jag är allmänt bekymrad över marknaden. Det finns en ekonomiskt teori om "winners takes all", som handlar om t.ex järnväg, rockstjärnestatus osv där 10 nyetableringar slutar i 9 konkurser och 1 miljardär. Både google och Apple börjar slåss lite om den tronen och inom några år har jag svårt att se Samsung mf som ska samsas om Android kunna hålla takten. På kort sig jättebra, på lite längre sikt katastrofalt ur ett konsumentperspektiv :(

Exakt mina tankar också. Speciellt hur låst man verkar bli, ingen (av Apple, Microsoft, Google) som släpper det minsta på sina tyglar och tillåter någon öppenhet/smidighet utan vill ha så enorm och stenhård kontroll över sina användare :(

Jag må tyckas vara en surgubbe i detta fall, men jag är livrädd för att lägga någonting överhuvudtaget i det förbenade molnet. Jag vill ha mina filer för mig själv där jag har kontroll över dem. Skaffa en fet NAS och lagra allt junk i garderoben i ditt eget lilla moln är mitt tips. Varför ge bort hela sitt liv till ett amerikanskt företag?

Fast det är väl inte helt smidigt eller gratis :tungan
Fördelen med dessa molntjänster är ju att ingen hårdvara och ingen mjukvara behövs, internetuppkoppling räcker för att kunna ladda upp/ner bilder och filer. Dokument (text/excel/presentationer osv.) kan redigeras direkt i webbläsaren och sedan vid behov mailas/delas ut, skrivas ut osv.

Förstår helt klart din tanke däremot

Jag gillar skydrive satan helvit. :fakta

/J

Säger samma som Agile, en motivering krävs. Och vill gärna veta om du "bara" är helnöjd med Skydrive eller om du också har provat på och gett Google Drive och/eller Apple's iCloud en chans eller inte.

Utveckla, varför?

Funkar stabilt, bra med utrymme gratis, kräver inga installerade mjukvaror, lirar från burkar, paddor och iphones. :) Ruskigt snygg gallerifunktion för bildhantering på det. :)

Så är det (tycka vad man vill) smutt med pyttemjuk med integrationen i de produkterna man trots allt sitter med hemma i datorerna...

Google drive ogillar jag, icloud vettifan, nyttjar det enkom för backup av telefon/padda - skydriven löser det jag är ute efter snyggt, cleant, snabbt och med minimalt med fippel.

Fast det är väl inte helt smidigt eller gratis :tungan
Fördelen med dessa molntjänster är ju att ingen hårdvara och ingen mjukvara behövs, internetuppkoppling räcker för att kunna ladda upp/ner bilder och filer. Dokument (text/excel/presentationer osv.) kan redigeras direkt i webbläsaren och sedan vid behov mailas/delas ut, skrivas ut osv.

Förstår helt klart din tanke däremot

Det är bara gratis om du inte sätter något värde på din integritet, eller på informationen du ger till molnaktörerna när du laddar upp dokument och liknande.
Om du inte betalar är du inte kund, om du inte är kund är du produkten som säljs.
Om du inte ens är produkten som säljs är det något annat som företaget får av dig som de tjänar pengar på.

Varför slänga över all text till Word? Krav från lärarna?
Idéen/tanken med det hela är ju inte att behöva flytta eller kopiera över material utan bara/alltid ha den där!?

Jag utgår ifrån att du aldrig försökt jobba med det!?

Excel tar bara ett fåtal enkla formler, words formatering är under all kritik och PP vet jag faktiskt inte.

Gdocs funkar om man ska skriva matlistor och spara dem. Ska man skriva rapporter med formkrav och kunna få en snygg layout så är det värdelöst. Vill man dessutom lägga in bilder, tabeller eller rena excelimporter är det helt totalt skitvärdelöst.

Jag använder Google Drive en hel massa, både till att skapa dokument för eget bruk, till eleverna och kollegorna. Formateringen funkar ok, jag har aldrig skrivit en rapport i det men noveller, scheman, lektionsplaneringar och så vidare. Sen funkar integrationen med alla mina enheter nåt enormt bra, att kunna fortsätta lektionsplaneringen jag började med på jobbdatorn i skolan när jag sitter med mobilen på tåget är kanon. Inget krångel med filformat hit och dit. Ska du däremot skaffa en Windows-telefon så är det ingen idé att ens kolla på lösningar som inte involverar Microsoft, två år senare har Google fortfarande inte gjort en enda app till WP.

Jag har inte kört iCloud mer än till back-up av telefonen, kontakterna och kalendrarna så det ser jag inte riktigt som en i "gänget". Skydrive testade jag en gång för länge sen men det var så satans plottrigt i interfacet, konstig reklamplacering och en massa sånt jag störde mig på - det samt att jag var tvungen att använda mitt hotmailkonto, som jag dessutom var tvungen att logga in på minst en gång var 30:e dag för att fortfarande få ha aktivt, gjorde att jag aldrig gick tillbaka till SkyDrive. De har säkert ändrat på det nu men nu är det lite sent...

Jag använder Google Drive en hel massa, både till att skapa dokument för eget bruk, till eleverna och kollegorna. Formateringen funkar ok, jag har aldrig skrivit en rapport i det men noveller, scheman, lektionsplaneringar och så vidare.

Missförstå mig rätt, jag använder det minst varje vecka och tycker det är klockrent. Men det funkar som komplement och inte substitut. Excel går inte öht mellan word 2007-2010 iaf. Formler osv blir grekiska i gdoc, och gör man tvärtom översätts bara cellerna som absoluta tal vilket är rätt meningslöst om man har byggt upp en funktion. Vill jag mata inabsoluta tal kan jag lika gärna göra en tabell i word liksom.

Det som stör mig mest med ordbehandlaren är att den sabbar formateringarna. Vi sitter ofta lokalt med texter, för sen in det i gdoc för att korra varandra och få ihop en helhet osv. Bästa sättet för sånt i grupp är att färgmarkera det man har åsikter om, vilket funkar kalas. Men vid en viss tidpunkt vill man ha till baka allt till word, och då är formateringarna låsta vilket ger att man måste skriva om det eller formatera om det i gdoc iaf.

Att google-servrarna strular så mkt är också en annan sak, phett irriterande.

(Men kanske får andra problem än många då vi ofta sitter många långa timmar med det när det väl är nåt. Svagheter märks rätt snabbt då)

Det är bara gratis om du inte sätter något värde på din integritet, eller på informationen du ger till molnaktörerna när du laddar upp dokument och liknande.
Om du inte betalar är du inte kund, om du inte är kund är du produkten som säljs.
Om du inte ens är produkten som säljs är det något annat som företaget får av dig som de tjänar pengar på.

Klart det finns den aspekten, och jag har förståelse för den. Men samtidigt inser jag att den information och material jag VÄLJER att lägga upp på en molntjänst och/eller Facebook osv. är så ointressant och absolut inte livsviktiga hemligheter att jag faktiskt inte bryr mig.

Jag kanske är onödigt ointresserad av min integritet men samtidigt ser jag tvärtom desto fler människor, speciellt okunniga, som istället lever sina liv under konstant rädsla för de mest onödiga faror. Vågar inte maila över bilder/dokument, vågar inte checka in på en geografisk plats på Facebook, ladda upp en bild på någon gratis upload-tjänst (typ imgshare). Så jäkla intressanta eller viktiga är inte vi vanliga svenssons hehe.

(Sen tycker jag är det riktigt tråkigt och irriterande hur övervakat ens liv har blivit utan några direkta protester, fram för allt utifrån 9/11)

Vad hemskt kan Google eller någon annan göra utifrån mitt och några polares delade dokument inför en Jorden Runt resa? (sidor för inspiration, utrustning, önskemål)

Jag och troligen du är inte så jäkla viktiga eller speciella att vi är av värde (som jag ser det)
Och skulle det visa sig att Google eller Apple eller Microsoft (eller Facebook) SÄLJER information, trots att privatpersoner och företag FRIVILLIG lagt upp detta i deras tjänster, så har dom ett riktigt helvete att se fram emot, både gällande rykte/image, juridiskt, ekonomiskt och journalistiskt.

Missförstå mig rätt

Alright, jag har mer använt tjänsten/tjänsterna för privat bruk, inte med akademiska krav eller liknande.
Inte heller stött på några direkt problem faktiskt, förutom att man ibland inte kan hitta den funktion eller möjlighet man behöver/letar efter.

Jag kör Dropbox sen lång tid tillbaka. Har 70GB där nu.
Har både iCloud och GDrive också, men faktiskt inte kikat närmare på dom. Är liksom inkörd på DB.....

Jag kör Dropbox sen lång tid tillbaka. Har 70GB där nu.
Har både iCloud och GDrive också, men faktiskt inte kikat närmare på dom. Är liksom inkörd på DB.....

Ska man inte jobba flera pers samtidigt i dokumenten finns ingen anledning att ha gdoc före DB. Bortsett att DB kräver lokal programvara då (antar jag, gissar fan kom jag på :D).

Men det är ett grymt verktyg om man gör något gemensamt, oavsett om man sitter tillsammans i ett konferansrum eller på olika orter. OPtroligt mkt smidigare än att hänga 6 pers över en laptop.

Gdocs funkar om man ska skriva matlistor och spara dem. Ska man skriva rapporter med formkrav och kunna få en snygg layout så är det värdelöst.

Vilket IMHO gäller också för Word. Matlista eller kortare brev till svärmor är OK, för allt seriöst bruk gäller LaTeX. Japp, jag är sedan länge institutionaliserad akademiker (men har suttit i industrin 4 år och svurit över M$ också). På vägen vinner man att parallellarbete inte är nåt problem, bara att använda git/bzr/hg/svn/cvs som versionshantering. Alt. SparkleShare (ser för användaren ut som dropbox men kör git under skalet).

Klart det finns den aspekten, och jag har förståelse för den. Men samtidigt inser jag att den information och material jag VÄLJER att lägga upp på en molntjänst och/eller Facebook osv. är så ointressant och absolut inte livsviktiga hemligheter att jag faktiskt inte bryr mig.

Jag kanske är onödigt ointresserad av min integritet men samtidigt ser jag tvärtom desto fler människor, speciellt okunniga, som istället lever sina liv under konstant rädsla för de mest onödiga faror. Vågar inte maila över bilder/dokument, vågar inte checka in på en geografisk plats på Facebook, ladda upp en bild på någon gratis upload-tjänst (typ imgshare). Så jäkla intressanta eller viktiga är inte vi vanliga svenssons hehe.

(Sen tycker jag är det riktigt tråkigt och irriterande hur övervakat ens liv har blivit utan några direkta protester, fram för allt utifrån 9/11)

Vad hemskt kan Google eller någon annan göra utifrån mitt och några polares delade dokument inför en Jorden Runt resa? (sidor för inspiration, utrustning, önskemål)

Jag och troligen du är inte så jäkla viktiga eller speciella att vi är av värde (som jag ser det)
Och skulle det visa sig att Google eller Apple eller Microsoft (eller Facebook) SÄLJER information, trots att privatpersoner och företag FRIVILLIG lagt upp detta i deras tjänster, så har dom ett riktigt helvete att se fram emot, både gällande rykte/image, juridiskt, ekonomiskt och journalistiskt.

Nej, jag är inte speciellt brydd heller, men vad de kan göra med informationen? Tja, för tillfället bara sälja den till irriterande intressenter, samt till säkerhetspolisen i olika stater. Google ligger i USA, där eventuell spionverksamhet över huvud taget inte behöver betala för informationen de sitter på. USA har en lång historia av att stjäla information av företag i andra länder och börja använda den i egen vinning...
Så är informationen kopplad till något som kan ge dig besvär i andra länder, eller företagsinformation är det inget man ska lägga upp.
Sedan kan information som inte verkar vara avslöjande vara det... Mönster i information gör att det går att utläsa saker som om man är otrogen och annat som kan användas som hävstång för att få någon att utföra tjänster i utbyte mot att informationen inte ges till någon part som har intresse av den...
Google (och i förlängning amerikanska staten och dess samvetslösa spionorganisationer) sitter på en rejäl skattkista av information genom att finnas med i nästan alla delar av vår vardag nuförtiden...

Men du har helt rätt, jag använder tjänsterna ändå. Även om det är under pseudonymer. (Vilket inte hjälper så värst mycket)

Exaktemundo! Är man lite händig går det att skapa sina egna synktjänster och moln för den information man vill kunna ha med sig i mobiler och datorer. Kostar mer, men vad är integriteten värd och att slippa säljas ut som handelsvara till vem som helst?

Ska man inte jobba flera pers samtidigt i dokumenten finns ingen anledning att ha gdoc före DB. Bortsett att DB kräver lokal programvara då (antar jag, gissar fan kom jag på :D).

Men det är ett grymt verktyg om man gör något gemensamt, oavsett om man sitter tillsammans i ett konferansrum eller på olika orter. OPtroligt mkt smidigare än att hänga 6 pers över en laptop.

Jag använder det mest för egen räkning, att ha tillgång till bilder/dokument etc på alla mina enheter.
Även praktiskt att dela dokument med kollegor (vi jobbar inte i dom samtidigt) samt att dra över bilder etc på ungarna till släktingar etc.

"Gamla" har väldigt svårt att förstå hur tex en zip-fil funkar, hur man sparar en bilaga i ett mail osv, så jag har skapat upp en dropbox-genväg på deras skrivbord som automagiskt fylls på med bilder efterhand som jag tankar upp.

Back