Max effekt cb 650?

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
Tjena

Har en cb 650 från 1980 som jag håller på att turbokonvertera.

Är strax klar med grenröret och ska snart börja med plenum :)

Jag har inte hittat så mycket information om hur mycket dessa motorer tål effektmässigt. Någon som har koll på detta?

Tänkte köra ett lågt laddtryck och hoppades få ut runt 30hk mer än i dagsläget.

Mvh

Viktor
 
Du behöver ladda ungefär 0,5 bar för att öka effekten från 60 till 90 hp. Gissningen är att det kan fungera bra om du kör på bra soppa. Högre laddtryck i kombination men originalkompression och ingen Intercooler så lever man nog farligt.
 
Du behöver ladda ungefär 0,5 bar för att öka effekten från 60 till 90 hp. Gissningen är att det kan fungera bra om du kör på bra soppa. Högre laddtryck i kombination men originalkompression och ingen Intercooler så lever man nog farligt.

Men en CB 650 är väl ganska lågkompad redan orginal? Borde väl nästan bara vara att bulta på turbon rätt upp och ner?
 
Ja jag var lite orolig först för att kompressionen skulle vara för hög men det är som sagt bara 9:1 i kompression. 9:1 tycker jag är ganska optimalt, byggde min bilmotor med ganska exakt 9:1 men då har jag ju både intercoler och smidda kolvar.
Jag vet inte hur bra tändningen är reglerad på cb:n med den cdi,n. Men är tändningsregleringen hyfsad ser jag inga bekymmer med att köra 0,4-0,5 bar i laddtryck ur spikningssynpunkt på 98 oktan soppa :)

Men sen är ju frågan vad kolvar, vevstakar, vev mm tål i effekt.

Mvh

Viktor
 
Honda var väll glada för att göra ganska väl tilltagna grejer, därför de fått ryktet att de "aldrig" går sönder.
Det beror troligtvis på att effekten var förhållandevis låg sett till motorns konstruktion. Skulle du sabba motorn så kan det inte kosta många kronor med en ny, de måste drälla av dem på skrotarna runt om i landet.
 
Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Back
Top