Lämplig bil för sporthoj (literklubba)

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag funderar på att byta ut kombin mot något med skåp, vad finns det för tips därute?
Idag används bilen som hundtransport, hämta julgranar, slänga skit på tippen med mera, det är inget utställningsfordon alls och skåpbilen ska kunna göra ungefär samma saker helst.

Det vore BRA ifall det fanns femsitsigt där man kunde skicka ut baksoffan och rulla in hojen.
Den SKA gå att tjöra med B-kort (och det vore najs ifall det fanns lite viktmarginal för släpkärra utan ett E).

VW Caravelle eller Multivan. Finns ju massor av andra men VW är riktigt bra.

Bensin eller Diesel? Tja, bensinmotorn är törstig, men kör man inte mycket så kvittar det ju. Dieselmodellerna är dyrare i inköp och skatt, men går riktigt snålt.

EDIT: De flesta skåpbilar får bara dra 750kg på B-kort.

Last edited:
VW Caravelle eller Multivan. Finns ju massor av andra men VW är riktigt bra.

Bensin eller Diesel? Tja, bensinmotorn är törstig, men kör man inte mycket så kvittar det ju. Dieselmodellerna är dyrare i inköp och skatt, men går riktigt snålt.

EDIT: De flesta skåpbilar får bara dra 750kg på B-kort.

Que?

Min förlängda Jumpy får dra 1190kg på B-behörighet och 1600kg på BE. Obromsad är alltid max 750kg. Dvs troligen får alla jumpy/expert/scudo före 2007 dra motsvarande eller ngt kilo till.

Fördelen med dem är att de kostar bara hälften av VW. Nackdelen är lite mer meck men inte mycket.

Cheva Van med träpaneler, groggbord och mysbelysning i taket:yoparty:tummenupp

Den mindre benz sprintern om du nu vill ha något stort. Dock blir det inget släp, men de behövs inte med en sådan ALLT går in, såvida du inte ska dra bil, men det ska du ju inte ;)

Chevy Van is da shit.
Får in 2 hojar i min mellanväg framfyttad en aning sen 5 sittplatser fram!

Köp en till varje säsong för typ 5-10000 och kör. :yoparty

Ja vad är det med de där järnen som är så charmigt? Förutom att det är en vinkelåtta och kan lasta satan....

Spontanköpte faktiskt den där blå jag hade på Gotland men frugan fick hjärnblödning. Och utan vinterförvaring så...nä den fick vandra vidare, blev en bra affär tackålov.

När får jag tillbaka min Optimate då???? :7peta :D

Femsitsigt: Sprinter, tar du dessutom den höga versionen så får du in en hel depå. Om 2sits är good enough så kan du ju ta en Vito eller en såndär Nissan/Opel/massaandrabilarsomserlikadanaut. Den långa versionen av den kan du även ha baksäte i som du med hjälp av en spärrnyckel får bort de gånger du ska frakta hoj.

Ja vad är det med de där järnen som är så charmigt? Förutom att det är en vinkelåtta och kan lasta satan....

Spontanköpte faktiskt den där blå jag hade på Gotland men frugan fick hjärnblödning. Och utan vinterförvaring så...nä den fick vandra vidare, blev en bra affär tackålov.

När får jag tillbaka min Optimate då???? :7peta :D

Den var fin.
Har köpt en vit till och sålt en blå hitop!
Ska flytta över inredningen i den vita från den som skar utanför verkstan!

Optimaten ligger och väntar på dig.
kan möta upp dig vart du vill o Ståkkholm, jobbar i Väsby och runt stan.
Har försökt få ditt nr av Icko men han säger "ja just det ja" och så händer inget!
Du ska väl ha en del pengar för mat också?

hade en jumpy 2.0 HDI, inte den långa varianten, fick in min gamla sv1000s snett i den och tog man bort mellanväggen fick jag inte den nästan helt rakt, ska tilläggas att blir väldigt bullrig utan mellanvägg :musik

Femsitsigt: Sprinter, tar du dessutom den höga versionen så får du in en hel depå. Om 2sits är good enough så kan du ju ta en Vito eller en såndär Nissan/Opel/massaandrabilarsomserlikadanaut. Den långa versionen av den kan du även ha baksäte i som du med hjälp av en spärrnyckel får bort de gånger du ska frakta hoj.

Funkar Vito? Svågern har en hantverkarpreppad som jag mätt på.
Trodde inte en hoj gick in där om man inte plockade av ett hjul eller så.

Que?

Min förlängda Jumpy får dra 1190kg på B-behörighet och 1600kg på BE. Obromsad är alltid max 750kg. Dvs troligen får alla jumpy/expert/scudo före 2007 dra motsvarande eller ngt kilo till.

Fördelen med dem är att de kostar bara hälften av VW. Nackdelen är lite mer meck men inte mycket.

:) Det är för att bilfan är gjort av kartong...(läs lätt som en fjäder)
Totalvikten 3500 kg gäller alla personbilar/lätta lastbilar.
Efter nyår blir det ändring på detta dock lite oklart om man måste göra provet eller inte...

Funkar Vito? Svågern har en hantverkarpreppad som jag mätt på.
Trodde inte en hoj gick in där om man inte plockade av ett hjul eller så.

Vito funkar fint, rymmer en hel del om man stuvar rätt. 2 hojar och allt som behovs för flera bandagar i rad. Bekväm med, har min istället för bil.

VW Caravelle, 2,5 TDI lång buss som är lastbilsreggad för 5 passagerare alt, 9 sittande, drar 0,9 blandad körning, plats för en R1-09 och en ZX10R- 11 plus depåstöd och allt annat skit.

:tummenupp:tummenupp

Chevy Van is da shit.
Får in 2 hojar i min mellanväg framfyttad en aning sen 5 sittplatser fram!

Köp en till varje säsong för typ 5-10000 och kör. :yoparty

Sist vi var hos dig var det inte långt du kunde komma me din chevy. :D Förstår varför du måste köpa ny till varje säsong. Annars e ju chevy riktigt A-team - style! :D O ja vet exakt vem som är vem i ert A-team. :hihi

Sist vi var hos dig var det inte långt du kunde komma me din chevy. :D Förstår varför du måste köpa ny till varje säsong. Annars e ju chevy riktigt A-team - style! :D O ja vet exakt vem som är vem i ert A-team. :hihi

Appapp! A-team åker GMC!
En Caddy Maxi kanske funkar?

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...