Inför vintern...

Honungsblomman

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Ort
TÄBY
Hoj
Honda CBR 600FA
Är än så länge helt nybörjare på att fixa med hojen...

SÅ kan nån komma med lite bra tips om vad jag bör göra med hojen inför vintern.

Har precis köpt en Kawasaki ER-6f (-08) och den fick en grundlig leveransgenomgång i samband med att jag hämtade den, sen dess har jag kört drygt 50 mil......

Hojen kommer att stå i kallgarage, under ett kapell
 
Tvätta av den och smörj upp drivpaketet.
Plugga i underhållsladdaren och fyll upp lite extra luft i däcken
kontrollera glykolhalt i kylaren
 
1.Tvätta, vaxa, smörj upp. Fyll tanken med soppa och plocka ur batteriet och ta med det in. Underhållsladda det gärna, men inget absolut krav.

2.Ge fanken i att kallstarta hojen i vinter.

3. Längta till våren.

Svårare än så behöver man inte göra det. :)
 
1.Tvätta, vaxa, smörj upp. Fyll tanken med soppa och plocka ur batteriet och ta med det in. Underhållsladda det gärna, men inget absolut krav.

2.Ge fanken i att kallstarta hojen i vinter.

3. Längta till våren.

Svårare än så behöver man inte göra det. :)

Ja nummer 3 grejar jag i alla fall :):)
 
Förresten - varför inte kallstarta under vintern ?

Så gjorde jag med min gamla Yamaha.... kanske mest för att kolla om den fortfarande levde... var inte det bra alltså ??:va
 
Förresten - varför inte kallstarta under vintern ?

Så gjorde jag med min gamla Yamaha.... kanske mest för att kolla om den fortfarande levde... var inte det bra alltså ??:va

För mig är det ganska solklart att en smällkall motorcykel får ta i rätt bra för att starta. Har den automatchoke så kommer den att fetta på rätt bra för att starta. Du får massor med bensin som ligger i cylindarna, batteriet tar stryk och om du inte tänkt att köra omkring så får det inte återhämta sig. Motorn blir också varm men kyls snabbt och kondens kan skapas i systemet.

Detta är så klart spekulation om vad som eventuellt kan hända och ske. Kommer kanske inte att hända men att starta hojjen mitt i vintern är för mig onödigt då det endast skapar mer behov att köra.

Men måste du så får du se till att den blir ordentligt varm dvs inte bara vattnet i utan även olja/motor. Alltså inte bara starta gasa och stäng av.
 
Så här har jag gjort;
Underhållsladda batteriet hela tiden med en smart underhållsladdare eller 2-3ggr under vintern med en vanlig laddare, annars kan batteriet gå sönder. Låt den inte stå på samma ställe på hjulen hela vintern, däcken blir platta då. Palla upp eller vrid däcken lite en gång per månad. Inte bra för motorn och tändstift att starta den titt som tätt om den inte körs ordentligt varm. Byt olja innan vintern säger vissa, jag har ingen uppfattning i frågan.
 
Åh va bra - nu har jag lärt mig massor.
Har antagligen haft tur som en tokig med min gamla hoj då... ska vara lite skötsammare med den nya!
(fast först får det bli en sista sväng på söndag hoppas jag, kan väl passa på att tanka då )
 
Personligen hade jag fyllt tanken med något som inte innehåller etanol, utifall det ska stå. Tex Statoil 98 oktan.
Teorin är att etanolen fräter på packningar/bränsleledning och inte smörjer lika bra som bensin. (De som gillar etanol brukar gå igång på det här).
Här är ett utdrag om biobränslen i jaktplan:
"I en vanlig bilmotor fräter Etanol betydligt mer än bensin. Risken är stor att SB JP-8 har liknande egenskaper. Därefter måste man garantera att motorn fortfarande fungerar lika bra i alla lägen. Gripen har bara en motor, så driftsäkerheten måste vara 100%."
Jag har samma inställning till driftsäkerhet med hojen, plus att etanol är "bättre" för miljön, ergo omanligt, så win-win. De etiska komplikationerna av att göra bränsle av mat är också intressanta.

Håller med om att byta oljan, teorin är att att föroreningar i oljan fräter på komponenterna i motorn.
 
Last edited:
Dem är väl viktigt att varmköra hojen efter tvätt eller? Bromsa hårt ett par gg och spraya på lite wd40.
 
Ska man byta motorolja eller bara tömma den gamla och sedan fylla på när vintern är över? Det känns mer logiskt (av någon anledning) att inte ha någon motorolja i under vintern, men jag är också noob på det här
 
Oj oj!

Att låta den stå över vintern utan olja i motorn tycker jag låter som en
mycket
dålig
idé

Att hälla tillbaks samma olja som du tömt ur flera månader tidigare tycker jag låter som en
mycket
dålig
idé

Jag saknar erfarenhet i ämnet dock. Har aldrig provat.
Tycker min gissning känns lovande ändå:)
 
Byt olja, varmkör och ställ in hojen för vintern. Om man kört 50 mil så behöver man inte bry sig men om hojen gått en del under säsongen bör man byta olja. Ingen bra idé att ha motorn tom under vintern.
 
Personligen hade jag fyllt tanken med något som inte innehåller etanol, utifall det ska stå. Tex Statoil 98 oktan.
Teorin är att etanolen fräter på packningar/bränsleledning och inte smörjer lika bra som bensin. (De som gillar etanol brukar gå igång på det här).
Här är ett utdrag om biobränslen i jaktplan:
"I en vanlig bilmotor fräter Etanol betydligt mer än bensin. Risken är stor att SB JP-8 har liknande egenskaper. Därefter måste man garantera att motorn fortfarande fungerar lika bra i alla lägen. Gripen har bara en motor, så driftsäkerheten måste vara 100%."
Jag har samma inställning till driftsäkerhet med hojen, plus att etanol är "bättre" för miljön, ergo omanligt, så win-win. De etiska komplikationerna av att göra bränsle av mat är också intressanta.

Håller med om att byta oljan, teorin är att att föroreningar i oljan fräter på komponenterna i motorn.

Med 5 procent etanol behöver man inte oroa sig :tungan
 
Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Back
Top