E det jobbigt å importera eller?

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Hallajsan!

Undrar om nån har några erfarenhets ang. privatimport av mc, från exvis tyskland....

e det nått å ha eller? Sparar man nårra slantar månntro? Eller är det bara ett jävla meck?

kram i fredagsruschen *gäsp*

Meddans denna fråga ändå är uppe så vill jag passa på att utnyttja tråden och fråga om det kommer bli importförbud den 1 juni? Läste det någonstans har jag för mig. Kan det verkligen stämma? Tycker det låter sinnessjukt.

Hagster skrev:
Meddans denna fråga ändå är uppe så vill jag passa på att utnyttja tråden och fråga om det kommer bli importförbud den 1 juni? Läste det någonstans har jag för mig. Kan det verkligen stämma? Tycker det låter sinnessjukt.

Nej det stämmer inte. det låg ett förslag om förbud med import från tredje land (ej EU-länder) men det drogs tillbaka.

det låter ju bra att det inte ble nått förbud....

men återigen till min fråga.....

Ingen som vet nåt??? Eller har lite koll med tanke på vad man sparar för pengar??

importerade en hoj för någon månad sen. och jag tyckte inte det var några större probs.

Om du tjänar på det får du själv räkna på.

Beror helt och hålet på priset på hojjen, var den finns, när du ska åka färja m.m. m.m.

importera du en Suz GS500E ??????

eller?

Precis en sån tänkte jag ta hem nämligen......

HUr gick du tillväga lixom? är änna en rejäl rookie när det gäller import....

Du tjänar inte på det med tanke på tiden du lägger ner fölr att ta hem den.

Endast om den är TOKbillig. :fakta

750RR

grejen e ju den......

En Suzuki GS500E från 94 gått 1000 mil kanonskick för 12000, jag vet inte är det kanonbilligt???

Har ju sett några få i sverige å där ligger dom ju på 20-25000..

Eller ingen som vet nån annan vettig förstahoj?....

hållundan skrev:
grejen e ju den......

En Suzuki GS500E från 94 gått 1000 mil kanonskick för 12000, jag vet inte är det kanonbilligt???

Har ju sett några få i sverige å där ligger dom ju på 20-25000..

Eller ingen som vet nån annan vettig förstahoj?....

hornet 600

Det beror som sagt på hojen, olika hojar är det olika mycket avans på, jämför först priserna på beg hojar här hemma först.
Räkna med att det kostar ungefär 10 lakan och ha den färdig här hemma, då underlättar det om man är två eller tre stycken.

Om du nu bestämmer dig för att åka ner, så ha alltid ett par stycken intressanta hojar i åtanke, Tyskarna är tyvärr inte riktigt ärliga på att uppge om det finns några repor på hojen. :mad: någonting annat du ska fråga dom är om effekten är ändrad i det tyska reg.beviset, om det är det så är det mycket krångligare och få hojen godkänd hos Svensk Bilprovning. En omlackad hoj är oftast en vurpad hoj, tyskarna är i och för sig tvungna enligt lag att uppge om hojen varit med om en olycka, men vilket merarbete om det skulle visa sig detta när du kommit hem. :skrämd

Vad gäller betalningsmedel så är kontanter alltid det bästa, växla in pengarna på forex eller liknande, tänk på att dom ofta har en maxlimit på hur mycket du får dra från ett kort.

Kostnader som kommer är Färjekostnader, soppakostnader, ev. logi om du inte kör konstant :crash det gjorde vi (390 mil på 2 dygn) reg.kostnad, hyrbilskostnad.

När du väl tittar på hojen så var noga med att jämföra regbevis mot hojen, ägare och hans ID samt att du kollar ramnr: att sådant stämmer, innan du åker ner så kan du även ringa till Svensk Bilprovning och kolla om det är något speciellt med just den hojen du tänker hämta samt att du kan få en lista på falska fahrzug brief eller hur det nu stavas.

Lycka till :tummenupp

Skönt att se att jag inte är ensam rookie med add importera.

Är det via privatperson som du skall köpa eller företag.
Själv sitter jag och "förhandlar" med ett företag om en Bandit 400 eller en Kawa ZXR 400 som första hoj.

Vissa företag erbjuder ju frakt andra inte, men de kan ändå exportera "svart" tydligen..

Annars finns det väl kanske folk som kan hjälpa till..
svaret på frågan jag ställde innan forumet gick der en snabbis :(
var : ställ frågan som om du ber om hjälp.. "finns det någon som kan hjälpa"..

Lycka till med köpet!! Let me know om du finner någon superb lösning!!!

Jag tog hem min SV fran Tyskland hosten -01..
Kollade upp den pa mobile.de o sen var det bara att aka ner..
Jag o farsan akte ner med ett slap efter bilen pa torsdag eftermiddag, kollade pa hojen pa fredagen.. Var hemma igen pa natten mellan fre-lor..
Ska kanske tillagga att den fanns i Flensburg, ca en mil in i tyskland fran Danmark sett.. Sa det var perfekt..
Hojen kostade 40k i Tyskland, de lag pa runt 65k i Sverige for i princip samma hoj..
Lagger man till 5k sa har man raknat in soppa, farjor, broar, besiktning, skyltar o allt sant..

Hallajsan!

Undrar om nån har några erfarenhets ang. privatimport av mc, från exvis tyskland....

e det nått å ha eller? Sparar man nårra slantar månntro? Eller är det bara ett jävla meck?

Sparar grümt med stålars, tjöp en Marauder som matchar de där fotpinnarna du tjöpte på Louis.de

Fan vad du skriver som en bonde henke. Och nej det är inte jobbigt, jag har en importerad hoj. :tungan

Hallajsan!

Finns ett gäng trådar i ämnet...:fakta

Om man sparar cash beror helt på modellen. Det som är mest meck med är transporten, det är jävligt dygt att sitta och dra ned till södra Tyskland bara för en hoj, helst ska man ta med flera. Privatköp är där man kan spara mest men det gäller att ha rätt bra koll på tyskan för att vara helt säker på att man inte blir lurad.

En viktig grej att hålla i minnet är att hojen du ska ta in måste vara serieproducerad och i standardskick. Strretfajters och andra hembyggen är istort sett omöjliga att få igenom hos SBP.

Last edited:
Inga problem att importera. Se till att läsa på vad som gäller innan bara, t.ex. här: http://www.vv.se/templates/page3____696.aspx

Risken att bli lurad är inte större än i Sverige, däremot kan det ju vara jobbigt att "reklamera" mot en utländsk säljare..

Några större pengar tjänar man knappast på att importera en mc, det handlar snarare om att utbudet är enormt mycket större. Dvs chansen att hitta just den hoj DU söker är större :)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back