Skum innanför oljeglaset?

Brickhead

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2011
Hoj
Hornet
Tjo, Börjar med att säga att jag kan nada om motorer!

lite backstory:
Var iväg och böt däck på en däckverkstad, när dem var klara så fungerade inte bakbromsen, då startade dem hojjen och bakbromsen fick tryck igen. (Jag åkte ca 100m ut, testade att allt fungerade och gick bra samt kollade i oljefönstret(allt verkade fungera prima f.ö))
Till saken är att fönstret var helt klart då, och det har det varit tidigare också.

15min senare när jag är hemma så ser oljefönstret ut såhär istället:
https://dl.dropbox.com/u/32387872/1.jpg
https://dl.dropbox.com/u/32387872/2.jpg

Följdfrågan är: Vad har hänt och är det någon fara för motorn? Är det något dem har varit och pillat på som blivigt konstigt? :confused:

Vatten i oljan.
Skjuten topplockspackning.

Bakbromsen och motorn har inget att göra med varandra.

Klassiskt Duccefenomen med kondens på oljenivåglaset. Ut och kör hojen rejält varm så försvinner det.

Nikel: Luftkyld motor ger inget vatten i oljan vid skjuten topplockspackning... :krama

Det låter ju superbra ... Nån som har koll på ca pris för att åtgärda?

Edit:
Desmodue: <3 Vore ju kanon om jag slipper riva halva motorn ! =)

Som Desmodue skriver. Nu när det är kallt ute så ökar mängden kondens i oljan vid kallstart. Det är först när oljan/cylinderväggen uppnått ca 60-70C som processen vänds och motorn istället börjar koka bort vatten ur oljan. Så kör man mycket korta turer så ackumulerar man mer och mer kondensvatten i oljan, i synnerhet så här års, när det tar längre tid för motorn att komma upp i oljetemp.

Last edited:
Aha. Så såg det ut på min Suzuki också för några veckor sen, fast liksom intorkat och inte bubbligt. Den hade då stått i kanske två veckor utomhus. När jag märkte att den inte betedde sig annorlunda så bara körde jag, och efter kanske två dagar och några mil var det borta och har inte synts till igen. Undrade då om det kunde va' nåt sånt och nu verkar jag ju ha fått svar på det!

Som Desmodue skriver. Nu när det är kallt ute så ökar mängden kondens i oljan. Det är först när oljan/cylinderväggen uppnått ca 60-70C så vänds processen och motorn börjar koka bort vatten ur oljan. Så kör man mycket korta turer så ackumulerar man mer och mer kondensvatten i oljan, i synnerhet så här års, när det tar längre tid för motorn att komma upp i oljetemp.

Och där kom den kompletta förklaringen. Hade lite brått innan jag skulle lämna jobbet och förenklade med enbart åtgärd... Tack för det, kan alltid lita på Jörgen. :)

Klassiskt Duccefenomen med kondens på oljenivåglaset. Ut och kör hojen rejält varm så försvinner det.

Nikel: Luftkyld motor ger inget vatten i oljan vid skjuten topplockspackning... :krama

Så kan de gå när man inte är säker på vad det handlar om för hoj :)

Kondens i nivåglaset, då måste man köra lungt :va

Så kan de gå när man inte är säker på vad det handlar om för hoj :)

Kondens i nivåglaset, då måste man köra lungt :va
brukar få det i min gsx1400 men tanten min får det inte i sin z750 och jag gasar på mer än henne

brukar få det i min gsx1400 men tanten min får det inte i sin z750 och jag gasar på mer än henne

Där ser man :)

Ja å andra sidan så skapar ju högre temp högre skillnad på värmen så ja...

Man lär sig något nytt varje dag :)

Jag var ute och puttrade i ca 3 timmar igår men "skummet" var fortfarande kvar, verkar inte ha blivigt mer ialf. Tror dock bara det är "skit" kvar som sitter kvar på rutan som inte försvinner.
Får la hålla ögonen extra noga och se om det bildas något nytt antar jag!
(Eller kan det vara något annat som fortfarande krånglar?)

Inte puttra. Varmt ska det bli!
Kan man få in bensin i oljan på något sätt annars?

Blev bland annat bulten tur & retur på någolunda höga varv (körde högre än vad jag brukar, dock inge varvstopp direkt.. )
Tycker det borde vara nog =P

Tydligen ingen som skrivit varför bakbromsen inte tog... För att få av hjulet så trycker man ut bromsbeläggen så mycket man kan, tills man får av det. Ofta kan man behöva lossa hela bromsoket för att få av hjulet. När man monterat ihop allt ska du pumpa med bromsen så att beläggen hamnar på rätt plats igen innan du börjar köra. Gäller både fram- och bakbroms.

Blev bland annat bulten tur & retur på någolunda höga varv (körde högre än vad jag brukar, dock inge varvstopp direkt.. )
Tycker det borde vara nog =P
Vill du vara säker kan du ju byta olja. Det är ju ändå lämpligt att göra innan du ställer in hojen för vintern

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik &#8211; nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort