Dela vevparti/pressa i nya ramlager YZF 426

Kan pröva att peta in blockhalvan i ugnen, men kommer inte lager+vev att expandera lika mycket? Testade att ge den ett par smekningar med en studsfri hammare utan lycka. Den verkar sitta satan i lagret. Står uttryckligen i Yammas manual att man inte skall slå ut den med en hammare. Känns lite kocko att smacka på axeln med en hammare?

Kan pröva att peta in blockhalvan i ugnen, men kommer inte lager+vev att expandera lika mycket? Testade att ge den ett par smekningar med en studsfri hammare utan lycka. Den verkar sitta satan i lagret. Står uttryckligen i Yammas manual att man inte skall slå ut den med en hammare. Känns lite kocko att smacka på axeln med en hammare?

Aluminium har större värmeutvidgningskoefficent så det växer lite mer än ytterbanan på lagret.

Jag brukar palla upp så att veven hänger i luften och lagret dras ut av tyngdkraften. Efter en timme hör man en duns och veven ligger på ugnsbotten.

Kalastips :)
Skall kolla om jag får plats med veven+blockhalvan i damens bullbakningsugn :crash

Jahapp.. detta har ju gått sådär minst sagt.
Fick med hjälp av polaren ur vevpartiet strax efter jag postade sista inlägget. Han tog sedan vevpartiet till en firma där en bekant till honom jobbat (firman ej nämnd ovan). Efter mycket tjat fick jag reda på att vevpartiet inte gick att rädda, någon tidigare ägare hade pressat sönder skinkhalvorna.. kass! Lyckades få tag i ett beggat vevparti från Prins Dirty Parts som kom hem för cirka 6 veckor sedan. Kalasservice och vettiga pengar. Kruxet var att även den vevstaken var slut (visste jag om innan). Det "nya" partiet lämnades över, men nu 5,5 vecka senare har det inte hänt ett jävla skit. Fick reda på i lördags att denna firma inte har citat "tid" att fixa detta. Att det skulle ta 5,5 vecka att klämma ur sig :huvet

Hoppas på att få tillbaka alla prylar imorgon så att jag kan jaga rätt på en ny mek med rätt kunskap/vilja att fixa detta. Då var den säsongen slut.:mad:

Stigs motormekaniska tog 1000 kr för jobbet, sen går frakten på ca 600 dit och tillbaka :)

Tack för tipset! Skall kolla en sista gång med en annan polare som har känningar i Norrland på en firma.
Skall dit nästa vecka och frakten tur/retur är gratis. Om det inte blir ngt där kollar jag med stigs!
Tog det lång tid?

Tack för tipset! Skall kolla en sista gång med en annan polare som har känningar i Norrland på en firma.
Skall dit nästa vecka och frakten tur/retur är gratis. Om det inte blir ngt där kollar jag med stigs!
Tog det lång tid?

Har för mig att det tog runt en vecka,så det var snabbt!

Var tyvärr hos MC Proffsen prylarna har legat sedan i Juli. Skall ta en kik hos AMX Racing imorgon (lokal firma i Tullinge). Kan han inte hjälpa till blir det Stigs :) Börjar bli lite smått åksugen nu... :tungan

Tack Peter, skall kolla upp det om jag inte får napp emörra!

Gick 200 m från hemmet till AMX racing och lämnade in prylarna idag :)
Trevlig prick som lovade att kika på prylarna. Hoppas att denna åt helvete för segdragna historia äntligen löser sig.. :tummenupp

Då var det klart! Han tog bara 2 timmar på sig för att fixa det. Grymt :)
Försökte få i ramlagren idag, men det var helt jävla döfött. Lagren i frysen under natten + blockhalvan i ugnen + gasolbrännare. Försökte linjera upp lagret så bra som det gick och sedan snabbt lägga det på plats och knacka i det med en aluminiumstång/45mm hylsa med studsfrihammare. Hydraulpress känns som enda lösningen, och en sådan har man ju inte tillgång till..

Vilja + våld + värme så gick det efter mycket om och men. Biltemas hylsa storlek 50 gjorde susen. Passade perfekt på den utvändiga ringen :) :fyllisar

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort