Dåligt tut

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Efter att ha varit utan tuta i några dagar tyckte jag att det var dags att felsöka lite, jag började med att spruta en riklig mängd WD40 i handtaget där elektroniken sitter för det har jag sett en MC-mek göra. Det hjälpte inte ett jota eftersom en kabel var av precis i kontakten vid själva tuteriet.
Nåväl, jag lyckades pilla ut denna lilla mojäng som kabeln är klämd i (typ kabelsko?) Jag tänkte att jag skulle kunna pilla upp den och pressa om den men det verkar omöjligt så nu är plan A att få tag på en ny kabelskomojäng och plan B är att få tag på en lödkolv och löda ihop skrotet.

Var hittar jag denna kabelskomojäng och vad heter den? (se bifogad bild)


B&T


...hmmm, inser såhär i efterhand när jag läst igenom inlägget att jag kunde kortat ner texten och helt enkelt frågat: vad är detta? Men nu har ni hela storyn i alla fall
 

Bifogat

  • DSC08674.jpg
    DSC08674.jpg
    146.6 KB · Visningar: 397

sportbike

Guest
Du har blivit tutlurad.


Yes, först :banana

edit:den heter mycket riktigt kabelsko, och du kan få en av mig.
edit 2: om du kan löda ihop kabeln så har du ju redan en kabelsko.
 
Last edited:

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
*fniss* Jag kände mig riktigt tutlurad när jag behövde signalera åt en gående att han gick mot röd gubbe, på tok för sakta och utan att kolla om det fanns chans att han skulle bli överkörd. Jag varvade "lite" istället, det funkar det med men tutan är bra :)

När, var, hur? ...och tusen tack på förhand!


Du har blivit tutlurad.


Yes, först :banana

edit:den heter mycket riktigt kabelsko, och du kan få en av mig.
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Kan man inte göra som med popnitar och :borra ? :glömdet

...Jag har en kabelskotång men den är för isolerade kabelskor liksom den på biltema, får se om jag kan rota fram en sån gammal skräptång utan utväxling. Annars kanske det funkar med en vanlig plattång och lite övertalning?

Du behöver en tång åxå (för att klämma kabelskon). Finns på BT för en tvåhundring.
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Jag tänkte att ny kabeldojja var enklast eftersom jag varken har lödkolv eller vägguttag på gatan där hojen står, sen vet jag inte om jag kan få till skarven på ett bra sätt så att man får på gummipluppen som skyddar mot fukt. Får se imorgon om jag hittar en lödkolv och ett vägguttag så kan jag säkert få till nåt.
Jag visslar till om jag får ihop det :)


edit 2: om du kan löda ihop kabeln så har du ju redan en kabelsko.
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Eftersom det var regnfritt idag gav jag mig på tuteriet igen, det lät faktiskt mycket enklare på era förslag än jag tyckte det var i verkligheten. Sportbike har agerat hjälte och skickat diverse kabelskor och skarvhylsor men tyvärr var det ingen som matchade min mystiska kabelskomojäng.

Nåväl, jag skalade kabeln och tvinnade en skvätt sen lade jag på lite lödtenn (jorå, jag tar alla förslag på allvar och försöker att följa alla tips samtidigt :hihi) Det ser ut som att nån har bajsat dit tennet och nu får jag inte dit gummigenomföringen.
Mitt problem är att jag inte har så mycket kabel att spela med och därför skulle jag fortfarande vilja ha den lilla mystiska kabelskon, helst så ska det ju inte synas att det är lagat men om det nu måste synas ska det se proffsigt ut och inte som en påse kräks som det gör nu

Bifogar en till bild så att man ser vad kabeldojjan sitter i för slags mojäng (samt den vackra lagningen)DSC08678.jpg
Tack för alla tips!

+ på krympslangen.

Det är en tuta. Lödning är overkill. Skala och tvinna på så mycket du kan och krympslanga över.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Skaffa en skarvhylsa istället som du eldar på med en tändare, då smälts tennet i hylsan och flyter ut fint samtidigt som hylsan krymper runt sladden.
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Om jag får tag på den lilla kabelskon och kan förlänga kabeln så kommer det att bli plättlätt att skarva med smälthylsan, men utan så blir det för tajt för bra resultat.
Kabeln har verkligen inte gått av på nåt bra ställe :(

Skaffa en skarvhylsa istället som du eldar på med en tändare, då smälts tennet i hylsan och flyter ut fint samtidigt som hylsan krymper runt sladden.
 

sportbike

Guest
Klipp av kabeln strax ovanför kabelskon.
Löd dit en bit sladd som du fick med, på kabelskon.
Klipp bort ett par cm av originalkabeln.
Skarva den nya kabeln där med smälthylsan du fick.
Trä över en bit av krympslangen.

Resultat = tut, tut.
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Eftersom det var regnfritt idag gav jag mig på tuteriet igen, det lät faktiskt mycket enklare på era förslag än jag tyckte det var i verkligheten. Sportbike har agerat hjälte och skickat diverse kabelskor och skarvhylsor men tyvärr var det ingen som matchade min mystiska kabelskomojäng.

Nåväl, jag skalade kabeln och tvinnade en skvätt sen lade jag på lite lödtenn (jorå, jag tar alla förslag på allvar och försöker att följa alla tips samtidigt :hihi) Det ser ut som att nån har bajsat dit tennet och nu får jag inte dit gummigenomföringen.
Mitt problem är att jag inte har så mycket kabel att spela med och därför skulle jag fortfarande vilja ha den lilla mystiska kabelskon, helst så ska det ju inte synas att det är lagat men om det nu måste synas ska det se proffsigt ut och inte som en påse kräks som det gör nu

Bifogar en till bild så att man ser vad kabeldojjan sitter i för slags mojäng (samt den vackra lagningen)View attachment 371741
Tack för alla tips!

Hoppa sdet löser sig för dig med skarvningen.
Men hur katten fick du till den där skitlödningen?:confused:
Ser ju ut som nått Golum kräkts upp! :zpy
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Äsch, det var inte svårt alls! Jag bad min alkoholiserade granne att göra lödningen åt mig, för att vara helt säker på att det skulle se ut som en påse skit så sparkade jag honom i pungen medan han lödde :brynad


Hoppa sdet löser sig för dig med skarvningen.
Men hur katten fick du till den där skitlödningen?:confused:
Ser ju ut som nått Golum kräkts upp! :zpy
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top