SM/Enduro/cross...går det?

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Hoj
CBR600RR -09
Sätter min tilltro till SH att iaf få guidning i frågan:

Började med gatkörning som blev mer och mer inspirerat innan jag hittade till banorna.
Först bandagar och i år även debuterat med att tävla vid tre tillfällen...Rookie osv. Nackdelen är att gatåkningen blivit lidande och det är inte lika kul längre. När man lägger sig i en hastighet som känns bekväm och normal så är den inte sällan dubbel mot gällande hastighetsbegränsning...eller mer. Något måste göras. Provat köra lite grusåka med tantens nx 250 och inser nu att detta var ju fan så skoj. Fördelen är ju även att säsongen blir betydligt mycket längre nu när tempen kryper neråt och bandagarna är slut.

Har ni hängt med så här långt så hoppas jag ni orkar läsa resten med.
Finns det någon motard/enduro-hoj som även fixar att ta en sväng på en crossbana?
Tanken är dubbel uppsättning fälgar så att det även går att köra lite gata när så önskas.
Nu ska det inte rejsas i sandfålan utan mest köras för rekreationella syften när längtan efter nästa säsong blir för stor.

KTM 525 lv-reggad, funkar sådan. 640? Husaberg, Husqvarna?

Yamaha YZ450WR fungerar alldels fantastiskt bra till allting, ett par motart hjul på sommaren,,, ett par cross hjul på banan o i skogen,, o inte minst på isen med finndub:yoparty:yoparty SÅ JÄLA SVIN KUL det är..

Jag har en KTM 450, funkar på vägen, skogen och crossbanan. Det blir dock en del servande.

(Motard- och endurohjul)

KTM och Husa är vanligast och lättast att hitta hjul o bromsar till. KTM 525 EXC (finns fram till 2007), 530/505/500 EXC (efter 2007) eller Husa 570 tror jag är bästa kompromissen då de är vägreggade och har bra tryck i motorn. Valfri enduroreggad 450 är nästa steg.

tror inte det är någon hit att ha en 3-i-ett hoj som både ska gå gata, grus och cross. Vill man skruva av lampor, blinkers och skit var gång man ska till banan och kanske hålla på med fjädringsinställningar, hjul och bromsbyten så visst. Annars är säkert en ktm 525 exc ett av de bättre alternativen att utgå från eller en husa 450/570. En ktm 640 vill du nog inte ha på cross eller endurobana då de är betydligt större och tyngre.

Jag började med en Husa 650 som allt-i-ett hoj. Effektmässigt var den inga problem att köra runt med på crossbana eller i skogen. Men det jag tröttnade på var just att hålla på och skruva av och på lampor, hjul, bromsar, crashpuckar etc. Så det blev att köpa en ren cross till. Och när man lärt sig köra motard så vill man ha riktig fjädring, så då såldes husan till förmån för en KTM 450 SMR.

Lånar tråden aningen då jag funderar på en framför allt enduro. Men vägreggad är inget negativt. Kommer inte köra på en crossbana, men skulle gärna hoppa säg 1,5 m högt utan att behöva oroa mig att den går sönder.
Kör en cr80 idag och sugen på nåt större. Har liten erfarenhet av testat olika hojjar, har kört några 2-takts 125 och 250.

Vad ska jag ha för hoj? Enduro är det viktigaste.

Blev plötsligt kär i, utan att nånsin kört, en ktm530. Aningen dyrt, men kanske går att få ner. Då har man ju även motardmöjligheter till sommaren (inteviktigt, crosshjul är snyggare)
Hur uppför dom sig i den snåriga skogen, många annonser på större hojjar byts ju gärna till något mindre. Kan tänka mig att utväxlingen inte är så lämplig...
Annars, vilken hoj är lämplig? Femtimmarsservice är för ofta, 15 går bra. Lampor gör inget.
Cr80 säljes..

@Linool Ktm 450sxf kör motard på bana istället för på gatan :) Eller var Lv-reg krav? Isåfall Ktm 450exc med crossfjädring ;)

@Ingel 530 är ju en stor hoj vilket gör den osmidig och svårkörd vid normal endurokörning... satsa på något mindre typ 250 4takt kanske?

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard