Slipa & lacka metallskydd

razor_razor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2008
Hoj
ktm 690 smc 2011
IMG_20121007_162032.jpg

Tänkte att jag skulle slipa ner den här skyddet som är till dämparen på min hoj.. Har ingen kunskap om slipning överhuvudtaget.. Så tänkte få lite tips av er.

Slippapper? Vad börjar man med för "kornighet" på papperet?

Last edited:
Har ett liknande problem. men där är det avfettningsmedel som ställt till det. Måste varit helt phvärde på produkten så ramen är nu randig. så frågan är! Kan man göra något åt det. Nya Bimotan är ledsen och jag med. han som gav mig medlet är bedrövad! Något tips för att linda defekten.. mvh Tony

IMG_0921.jpg

IMG_0922.jpg

@ razor_razor

Är skyddet lackat eller eloxerat? Lite svårt att avgöra, det ser nästan natureloxerat ut.

Om det är lackat:

Slipa ner hela skyddet med kornstrl 180-220. Grunda med valfri grundfärg (sådan på sprayburk på macken funkar) och sedan lär du nog lägga slipgrund på skyddet för att skadan ej skall synas sen när du lägger topplacken.

Är det eloxerat kan det vara svårt att slipa bort då det är ganska hårt. Glasblästring är att föredra isf. Sen samma tillvägagångssätt som ovan.

/J

Det där måste du spackla annars kommer det synas...

Kör med 120 eller 180 i början och slipa _HELA_ spacklingen annars blir det skit, dvs om du tar kanterna först och sen slipar resten.

Ska du måla det själv? Jag hade nog inte slipat med nåt högre än 600, annars får nog färgen svårt att fästa, sen ska det grundas.

Efter det tar du topplack, vad du vill ha bestämmer du själv, ska du ha metallic så ska du ha klarlack också och det blir ofta skit när man lackar själv från burk, torrsprut och dylikt.

Bulor i plåten i övrigt? Är det en bula in i plåten så sticker det även ut, man kan luras med spackel om det inte sticker ner för mycket, annars har du en rygg runt bulan som måste ner annars kommer den synas när du har målat.

Samma om du slipar spacklat för lite, då sticker spacklet upp och det syns direkt.

Har ett liknande problem. men där är det avfettningsmedel som ställt till det. Måste varit helt phvärde på produkten så ramen är nu randig. så frågan är! Kan man göra något åt det. Nya Bimotan är ledsen och jag med. han som gav mig medlet är bedrövad! Något tips för att linda defekten.. mvh Tony

View attachment 371332

View attachment 371331

ajajaj. Det där är svårt att bli av med. inte bra med naturavfettning eller andra basiska produkter.
Försök spray tunna lager med högt ph och låt dra in så KAN du ha tur och få en jämnare etsning...

Annars ere ny eloxering eller lack som gäller såvida ingen annan har någon bra ide...

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort