Test av effekt i bänk med olika bränslekvalité

Så är det säkert. Och cyklerna revideras ju återkommande.
Men jag tror ändå att merparten av bilarna passar in rätt bra. Merparten av tonkilometrarna från den svenska personbilparken läggs nog av vanliga rationella bilister. Typ förmånsbilar med skattemässigt optimalt motorval.
Precis som merparten av hojmilen produceras på helt andra motorcyklar än R1:or: Goretex-gestalter på otvättade anonyma pendlarhojar och nipponcustoms.


Visst men en BMW 316d med 114hk har i princip samma vikt som en BMW M3 med 414hk och dom körs knappast likadant. Det är snarare den jämförelsen jag tänker på och tycker att den haltar.

Och BMW 316d körs nog ganska nära de angivna körcyklerna, för den genomsnittlige BMW 328 börjar nog cyklerna vara allt för snälla och för en M3a mycket för snälla.
 
Last edited:
Det tror inte jag som sagt var. Den normala bilen har idag 200hk och körcyklerna passar snarare in för hur bilar med 120 hk körs. Tror jag

Ok. Jag tror att det är mer komplext än så. 150 hk i Vito och 150 hk i en Audi TT osv. Men vi släpper det där nu.
Jag har iaf bidragit med körcyklerna och info kring dessa, det var min intention.
 
Last edited:
Det tror inte jag som sagt var. Den normala bilen har idag 200hk och körcyklerna passar snarare in för hur bilar med 120 hk körs. Tror jag

Det tror inte jag.
Det är ganska liten procent av kilometrarna som körs med något större gaspådrag.
Cyklerna brukar stämma ganska bra vad gäller bränsleförbrukning nufötin.
Förutom en del större tillverkare (toyota) som optimerat motorstyrningen för körcykeln, på bekostnad av alla körsätt utanför.
 
Det tror inte jag.
Det är ganska liten procent av kilometrarna som körs med något större gaspådrag.
Cyklerna brukar stämma ganska bra vad gäller bränsleförbrukning nufötin.
Förutom en del större tillverkare (toyota) som optimerat motorstyrningen för körcykeln, på bekostnad av alla körsätt utanför.

Sa han som nyss trode "körcyklerna" gjordes genom fullgastester.
 
Det tror jag med, open loop på fullast.

Potentiellt dum fråga, men hur vanligt är det att man kör closed loop över hela varvtalsregistret/trottelöppingar? Dvs, för hojar vet jag att det knappt förekommer öht, utom möjligen vissa BMW, men annars? Fått för mig att det är svårt för EFIn att hinna med att reglera på fullast och att man därför kör en fast mapp där.
 
Som en ren tillfällighet så sänder Discovery programmet Femmans Växel ikväll kl 22.00-23.00 och en av programpunkterna enligt tv.nu är "Hur påverkar olika bensintyper en bils prestanda?". Udda sammanträffande.
 
Sa han som nyss trode "körcyklerna" gjordes genom fullgastester.

Jag trode inte.
Jag påpekade att de gjordes så på åttiotalet på motorcyklar, vilket resulterade i att många svenska cyklar var snålt bestyckade.
Något som fortfarande förekommer när utsläpp mäts under olika körförhållanden.
Bara i USA används 26 olika mätsystem, med 26 olika körcykler.
 
Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Back
Top