Super Duke 990 kopplingsproblem

axel2000

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
ktm superduke 990
Hej Alla glada !
Är på min första ktm 990 superduke :)
Men har lite problem med kopplingen !:rodnar Den tar inte : ex när man skall lägga i ettan så känner man att den rider på kugarna När man kör så går resterande växlarna rätt fint.2,3,4,5,6
Har försökt att lufta kopplingen men det verkar inte hjälpa ?
Tips???

Hur mycket rasslar det när du petar i ettan då? Får du i växeln utan att hojen dör? Blir motorn ansträngd?

Tar jag det lungt med foten så känner jag hur den är på kugarna
Och sen slår den i ! Och där efter så kopplar den utan problem
Övriga växlar . Har bara problemet när den skall i ettan.
Det känns som jag har för högt varv tal ligger på 1500 ?
Kan det vara det som gör det? :confused:

När du petar i första växeln och hojen är stillastående stoppar du de roterande delarna som är kopplade till kopplingens utgående axel. därefter om du växlar så blir inte detta lika påtagligt då rörelseskillanden inte är lika markant. Den bör "rassla" till lika mycket om du provar att vid stillastående ex. lägga i tvåan.

En hojkoppling kopplar inte riktigt ur till 100% då oljan i kombination med många lameller medger tillräcklig rörelseöverföring att orka driva växellådans drev som inte är i ingrepp. När man sedan kopplar in dreven mot varandra (det ena stillastående i direkt koppling till drev med kedja, det andra med lätt pådrivning i ett antal 100v/min av tidigare beskrivna rörelseöverföring) blir det ett tydligt "klonk".

Ungefär...

Är rycket mer brutalt, hojens motor tappar varv eller vill iväg trots att kopplingen är indragen kan man misstänka att något är fel. Vanligtvis börjar man med att lufta kopplingens manövreringsanordning. (Då ktm lc8 är utrustad med hydraulisk kopplingsmanövrering) Sen får man vända sig till pudelns kärna och inspektera själva kopplingen.
Dock uppfattar jag inte din beskrivning att så är fallet

Utan att ha friskt i minnet med 12-1500rpm på tomgång låter inte oroväckande för en stor twin med låg massa.

Last edited:
Tar jag det lungt med foten så känner jag hur den är på kugarna
Och sen slår den i ! Och där efter så kopplar den utan problem
Övriga växlar . Har bara problemet när den skall i ettan.
Det känns som jag har för högt varv tal ligger på 1500 ?
Kan det vara det som gör det? :confused:

I tillägg till Fettsnoks bra förklaring, så ja. Desto högre tomgångsvarvtal, desto mer risk för rassel.
Vid våtkoppling är även frikopplingen sämre vid kall motor, pga av att den sega oljan ger en ökad viskoeffekt mellan lameller/stålskivor .

Var bestämd när du lägger i växeln, i synnerhet vid kall motor.
Kolla att tomgångsvarvet ej är högre än instruktionsboken anger.
Kolla att tryckplattan vid frikoppling inte rör sig mindre än vad som anges i servicemanualen

Om allt ovan är ok, men du ändå upplever problem. Ta isär kopplingen och mät upp ingående delar enligt servicemanualen. Planhet på stålskivor, korgens bommar etc.

Om jag väntar tills den är varm och går ner till normal tomgång så brukar det kännas helt ok, det smäller ju alltid till lite grann. Däremot har jag upplevt de likadant som du beskriver om jag tar den kall på morgonen och har brått iväg, alltså bara startar och lägger i växel och drar iväg. Tror inte detta är ngt du behöver bekymra dig om. Som sagt såvida inte hojen har ett onormalt driv vid frikoppling på ettans växel.

Ett sätt att minska klonket vid iläggandet av växel med all motor är (utöver att vara bestämd vid iläggandet och ha lågt varvtal) att hålla kopplingshandtaget inrkamat några sekunder innan man trycker i växeln. Detta för att motorn då hinner ruska isär lamellerna ngt. Jag brukar även ruppa motorn lite försiktigt under dessa sekundrar, för att ytterligare hjälpa till att ruska isär lamellerna.

När du petar i första växeln och hojen är stillastående stoppar du de roterande delarna som är kopplade till kopplingens utgående axel. därefter om du växlar så blir inte detta lika påtagligt då rörelseskillanden inte är lika markant. Den bör "rassla" till lika mycket om du provar att vid stillastående ex. lägga i tvåan.

En hojkoppling kopplar inte riktigt ur till 100% då oljan i kombination med många lameller medger tillräcklig rörelseöverföring att orka driva växellådans drev som inte är i ingrepp. När man sedan kopplar in dreven mot varandra (det ena stillastående i direkt koppling till drev med kedja, det andra med lätt pådrivning i ett antal 100v/min av tidigare beskrivna rörelseöverföring) blir det ett tydligt "klonk".

Ungefär...

Är rycket mer brutalt, hojens motor tappar varv eller vill iväg trots att kopplingen är indragen kan man misstänka att något är fel. Vanligtvis börjar man med att lufta kopplingens manövreringsanordning. (Då ktm lc8 är utrustad med hydraulisk kopplingsmanövrering) Sen får man vända sig till pudelns kärna och inspektera själva kopplingen.
Dock uppfattar jag inte din beskrivning att så är fallet

Utan att ha friskt i minnet med 12-1500rpm på tomgång låter inte oroväckande för en stor twin med låg massa.

Tack till en bra förklaring. Det känns bra att veta att det finns hjälp/tips att få här på furumet.
Så som du beskriver det är det nog jag som är lite "finkänslig"

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort