Blev lite nyfiken nu.
Min Suzuki har en slaglängd på 62,6 mm = 0,0626 m vilket innebär att när motorn gått ett varv, så har nedre delen av vevstaken (den som sitter i vevaxeln) gått pi * 0,0626 m = 0,19666 m. När kolven är precis mellan vändlägena kommer kolvhastigheten vara lika stor som hastigheten på nedre delen av vevstaken, och detta är den högsta hastigheten kolven kommer uppnå, och vid 10 000 varv (maxvarv) blir den:
0,19666 * 10 000 = 1967 meter/minut vilket innebär 1967/60 = 33 m/s.
Medelaccelerationen från att kolven är mitt emellan vändlägena på väg nedåt tills att den är i samma läge igen fast på väg uppåt blir då:
Hastighetsändringen är 66 m/s eftersom den först åker med 33 m/s nedåt och sedan samma hastighet uppåt.
Ett helt varv tar (10 000/60)^-1 = 0,006 s, och det halva varv som kolven gör i detta exempel tar då 0,003 s.
a = 66/0,003 = 21852 meter per sekundkvadrat.
Jag vet inte riktigt vad kolven väger, men säg att den väger 0,2 kg. I sådana fall är medelkraften på kolven (och motkraften på vevstaken) under denna tid 21852 * 0,2 = 4370 Newton, vilket motsvarar att man skulle ställa en vikt på ca 450 kg på vevstaken. Så det borde inte vara några problem att balansera två fullstora hojar på vevstaken, eller på kolvbulten med kolven liggandes uppochner på golvet!