Hjälp mig handla småbil

Kia?
Skoda?
Mazda?
Nissan?

Varför måste det vara så liten bil förresten? En liten mellanklass drar ju inte nämnvärt mycket mer men man åker fan så mycket bättre än i en liten skit.

Själv köpte jag en 00:ans Mazda 626 kombi igår som billig andrabil med dragkrok, 7000:- med det mesta i utrustningsväg (och lite rost också då så klart...) :D

Kia?
Skoda?
Mazda?
Nissan?

Varför måste det vara så liten bil förresten? En liten mellanklass drar ju inte nämnvärt mycket mer men man åker fan så mycket bättre än i en liten skit.

Själv köpte jag en 00:ans Mazda 626 kombi igår som billig andrabil med dragkrok, 7000:- med det mesta i utrustningsväg (och lite rost också då så klart...) :D

Kia känns ju som att komma tillbaks till 90-talet.

Kia känns ju som att komma tillbaks till 90-talet.

nja , dom nya koreanerna (Kia å Huyndai) är faktiskt riktigt fina och känns inte alls som billigt kina skit längre .... men dom kostar likamycket som "alla" andra bilar i samma klass..... så de e egentligen bara en fördoms och smakfråga :)

Jag skulle gå på Honda civic. Har ingen aning om driftskostnader, bränsleförbrukning o sånt men tycker den har lite charm och är kul att köra.

exempel: http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_Civic_1_8_Sport_42707084.htm?ca=23_11&w=3

(Ja, den är 4 dörrars alá alfa-dolda bakdörrshantag)

Har en smart lösning att man kan fälla upp baksätet och transportera högre föremål från golvhöjd till tak, typ en cykel.

Last edited:
Kia?
Skoda?
Mazda?
Nissan?

Det är mest därför att jag vill ha ett problemfritt bilägande och vill därmed ha en ny bil. Begmarknaden idag för små eller medelklassbilar är felprisad i mina ögon. Om vi räknar att en bil har en livslängd på 20-25k mil så borde därmed en bil som gått 10000 mil och är något år gammal kosta max hälften av vad en ny gör.
Exempelvis:
BLOCKET: Mazda 6 -09 10500mil 129000kr. Detta åk kostar idag under 200kkr att köpa nytt. Bilarna i mellanklassen håller värdet på tok för bra.

Skulle kravspecen vara mellanklassbil <10 000 mil så skulle jag köpt en BMW 320 touring -07 för pengarna. En betydligt trevligare bil än både Mazda 6 och Citroen C3 men skatt/försäkring/däck/delar/soppa är inte riktigt i samma härad....

Skall man ha en mellanklassbil ny så går priserna ganska snabbt upp till kring 200kkr och det är inte aktuellt att lägga då jag just nu inte har behovet och på 3-5 års sikt blir där säkert en bil till i hushållet och då får det bli en större drag och långfärdsvagn. Idag är 90% av min bilkörning själv eller med cheyen och sträckorna är under 5 mil. Då kan man sitta i en osexig fransk småbil...

nja , dom nya koreanerna (Kia å Huyndai) är faktiskt riktigt fina och känns inte alls som billigt kina skit längre .... men dom kostar likamycket som "alla" andra bilar i samma klass..... så de e egentligen bara en fördoms och smakfråga :)

Jag och min sambo har kollat runt lite på bilar. Jag var chockad av hur plastig och bullrig en Kia från 09 var. Kombimodel, Ceed om jag inte minns helt fel. Den var rätt snygg utvändigt men där slutade det.

Jag och min sambo har kollat runt lite på bilar. Jag var chockad av hur plastig och bullrig en Kia från 09 var. Kombimodel, Ceed om jag inte minns helt fel. Den var rätt snygg utvändigt men där slutade det.

mjo , det är dom alla i den klassen .... jämför inte med BMW/Volvo/Audi osov "premium" märken i samma storlek .... Kia,Fårrd,Seat osov e samma "segment" å då e dom alla lika plastiga å skramliga ... men Koreanerna har faktiskt utvecklats något enormt dom sista 10 åren å börjar närma sig dom bättre i "normalpris" segmentet ..... och en -09 är faktiskt förra generationen :7peta :)

Jag kör en liten Opel Corsa C i som jag haft i snart fem år, den har fungerat felfritt för mig förutom torkarmslänkage som kärvade, och hade kunnat tänka mig en corsa av senaste modell.

Men skulle jag byta bil idag så skulle jag nog köpt en Seat Ibiza ST med 1.2l TSI-motorn. Kolla upp den!

http://www.vibilagare.se/video/seat-ibiza-st-plus-och-minus-30858

Finns ett år gamla bilar som knappt rullat någonting för runt 100k. T.ex. http://www.blocket.se/halland/Seat_Ibiza_ST_3_ars_FRI_SERVICE_KAMPANJ_41694399.htm?ca=20&w=3

mjo , det är dom alla i den klassen .... jämför inte med BMW/Volvo/Audi osov "premium" märken i samma storlek .... Kia,Fårrd,Seat osov e samma "segment" å då e dom alla lika plastiga å skramliga ... men Koreanerna har faktiskt utvecklats något enormt dom sista 10 åren å börjar närma sig dom bättre i "normalpris" segmentet ..... och en -09 är faktiskt förra generationen :7peta :)

Vi testade en Ford C-max sen och den tyckte vi var mycket bättre ;).
Själv hade jag hellre köpt en lite äldre Audi,VW eller Volvo istället :).

Jazzen är helt ok.

Vi har en -09 med Ishift och svärföräldrarna en -12 med 1,4 manuell.

Ishiften suger getpung att köra men annars en bra bil ,vi får in två barnstolar,vagn och ett par föräldrar på över medellängd utan problem.
Den drar 0,63 med dagiskörning och mycket kallstart.

Efter att ha provkört 1,2L modellen så är den helt ok med tanke på den lilla motorn och skillnaden mellan 1,4 är försumbar i körning.

Vi var på väg att köpa en VW UP som nu kan beställas som 4-dörrars, för den var verkligen fin att åka i men det blev en begagnad polo istället som dök upp till bra pris som andrabil i hushållet.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back