Ny moped hemma.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ja, efter att ha skrotat min MT-01 den 12:e Augusti fick jag igår hem nya hojen efter att gubben åkt ner och hämtat den i Uppsala. Hade svår beslutsångest men av nån anledning landade jag vid en KTM RC8R. Bör funka bra på både gata och bana nästa säsong.

Kan ju inte låta bli att krama den när den har så vackra former!

rc8r 2.jpg

Minus det håriga odjuret (jag).

rc8r 4.jpg

Stort tack till Fallinator här på forumet för en snabb och smidig affär utan krux och farsan som körde hem den 80 mil i regn, rusk och mörker igår. :tummenupp

Grattis till ett gott val.. den blir kul att testa :))) och var inte ditt gips "Ducati" rött från början :)))

Tackar tackar. Gipset var mycket rött men när jag bytte (efter att benet svullnat av lite) så tog jag chockrosa. Sprider mycket glädje i tillvaron kan jag intyga. :)

Riktiga norrlänningar har shorts till snön kommer :)

Men trevligt med ny hoj! Kan man läsa nånstans om vurpan? Missade den biten

Riktiga norrlänningar har shorts till snön kommer :)

Men trevligt med ny hoj! Kan man läsa nånstans om vurpan? Missade den biten

Har väl egentligen inte skrivit någon detaljrapport.

Jag och roffe_s här på forumet var ute och tog en fintur söndagen den 12:e augusti efter att ha fullkittat hans GSXR1000 med Öhlinsgrejjer. Tänkte ge den en ordentlig provtur så vi tuffade iväg med siktet inställt på Västerbottens inland där alla fina vägar finns. Vi tuffade på där och hade det utomordentligt bra med stopp för både räkmacka med Trocadero samt mjukglass. Efter sagda mjukglass i Boliden så åkte vi vidare med siktet inställt på Norsjö, en by ett antal mil norr om Boliden. Dit har dom nämligen lagt ny asfalt på vägen sedan förra säsongen och vi hade inte kört den sedan dess. Dessutom är det troligtvis Norrlands finaste väg ur kurv- och natursynpunkt.

Sagt och gjort så styrde vi kosan ditåt efter mjukglassen. Vad vi inte gjorde var att torka av våra äckligt kladdiga visir (i alla fall mitt) utan vi styrde vidare utan att tänka på det mer. Men på vägen mot Norsjö så började vi få solen i ögonen så vi slog av på tempot rätt bra. Solen blir mer och mer störande men framförallt börjar kroppen göra sig påmind. Vid detta lag har vi kört drygt 30 mil i gott tempo med bara ett ordentligt stopp. Nåja, vi tuffar vidare utan större dramatik men så kommer en vänstersväng som faller inåt rätt bra och denna lyckas jag pga ovan nämnda omständigheter (sol i ögonen, skitigt visir, trött) missbedöma, så jag hamnar utanför asfalten i ca 90-100km/h. Hade jag panikfokuserat i diket hade jag nog åkt rakt fram och det hade gott sämre men lyckas få den att fortsätta efter vägkanten. Fortsätter köra i gruset ett antal meter innan framhjulet till slut skär ner i diket (väldigt grovt grus) och jag skickas som en projektil genom luften och landar på min vänstra sida och bryter foten samt skrapar upp knät rätt illa och axeln hoppar ur led en kort stund (gammal idrottsskada).

Hojen ligger ca 10m bort uppochner och har landat i en vägtrumma. Försöker resa mig upp men känner att foten inte riktigt är som den ska så jag kravlar mig sakta upp ur diket och lägger mig i vägrenen i väntan på att Roffe ska vända och komma tillbaka (låg ca 50m efter han). Efter det blev det ambulans ner till Skellefteå och därefter vård.

Mindre rolig avslutning på säsongen men det kunde ha gått bra mycket sämre. Man får vara glad för det lilla helt enkelt.

Last edited:

Jag och roffe_s här på forumet var ute och tog en fintur söndagen den 12:e augusti efter att ha fullkittat hans GSXR1000 med Öhlinsgrejjer. Tänkte ge den en ordentlig provtur så vi tuffade iväg med siktet inställt på Västerbottens inland där alla fina vägar finns. Vi tuffade på där och hade det utomordentligt bra med stopp för både räkmacka med Trocadero samt mjukglass. Efter sagda mjukglass i Boliden så åkte vi vidare med siktet inställt på Norsjö, en by ett antal mil norr om Boliden. Dit har dom nämligen lagt ny asfalt på vägen sedan förra säsongen och vi hade inte kört den sedan dess. Dessutom är det troligtvis Norrlands finaste väg ur kurv- och natursynpunkt.

Sagt och gjort så styrde vi kosan ditåt efter mjukglassen. Vad vi inte gjorde var att torka av våra äckligt kladdiga visir (i alla fall mitt) utan vi styrde vidare utan att tänka på det mer. Men på vägen mot Norsjö så började vi få solen i ögonen så vi slog av på tempot rätt bra. Solen blir mer och mer störande men framförallt börjar kroppen göra sig påmind. Vid detta lag har vi kört drygt 30 mil i gott tempo med bara ett ordentligt stopp. Nåja, vi tuffar vidare utan större dramatik men så kommer en vänstersväng som faller inåt rätt bra och denna lyckas jag pga ovan nämnda omständigheter (sol i ögonen, skitigt visir, trött) missbedöma, så jag hamnar utanför asfalten i ca 90-100km/h. Hade jag panikfokuserat i diket hade jag nog åkt rakt fram och det hade gott sämre men lyckas få den att fortsätta efter vägkanten. Fortsätter köra i gruset ett antal meter innan framhjulet till slut skär ner i diket (väldigt grovt grus) och jag skickas som en projektil genom luften och landar på min vänstra sida och bryter foten samt skrapar upp knät rätt illa och axeln hoppar ur led en kort stund (gammal idrottsskada).

Hojen ligger ca 10m bort uppochner och har landat i en vägtrumma. Försöker resa mig upp men känner att foten inte riktigt är som den ska så jag kravlar mig sakta upp ur diket och lägger mig i vägrenen i väntan på att Roffe ska vända och komma tillbaka (låg ca 50m efter han). Efter det blev det ambulans ner till Skellefteå och därefter vård.

Mindre rolig avslutning på säsongen men det kunde ha gått bra mycket sämre. Man får vara glad för det lilla helt enkelt.

Hua vilken Höst avslutning Tråkigt,, Men Tur i oturen att inget värre hände med dig,, Hm? Gata aj aj. :) Krya på sig..

Kul att hojen äntligen kommer till ett ställe där den inte bara får stå i garaget och damma! =)

Det där e fanimej kärlek, en hojåkare med kryckor som kramar om sin nya hoj, ränderna går aldrig ur.
Krya påre.

Jojo, den väntan var lite svår att upptäcka när jag kom stressande tillbaka och ser Dig kravla upp på vägen som en skadeskjuten björnhona. Det krävdes väl skarp tillsägelse för att Du skulle begripa att Du skulle ligga still och känna efter, hade Du fått råda skulle Du nog ha bärgat hojen också:mad:

:)

Jag och Niklas passerade ju kurvan förra helgen, då låg det ännu mer grus i kurvan än när Du precis botaniserat i faunan. Så den är nog en utmaning både för två- och fyrhjuligt, oaktat insektsklet och motljus.

Nåja, nu har Du en fin moppe som kommer att räcka långt, dyker upp och beundrar gökuret i morgon:)

...jag kravlar mig sakta upp ur diket och lägger mig i vägrenen i väntan på att Roffe ska vända och komma tillbaka (låg ca 50m efter han)...

Last edited:
Tror t.o.m en zzr1400 skulle se liten ut bredvid dig :)
Snyggt som tusan med såväl gips som Österrikare, gratulerar!

Hade du brutit högerfoten, så hade du säkert redan provkört. Bakbromsen använder man ju inte ändå :hihi
Fin hoj och gött att det inte gick "värre" i crashen. Du har ju timat den bra i alla fall utifrån säsongen. :)

Måste medge att jag e lite avis... På hojen då gicetvis, inte gipset

Hade du brutit högerfoten, så hade du säkert redan provkört. Bakbromsen använder man ju inte ändå :hihi
Fin hoj och gött att det inte gick "värre" i crashen. Du har ju timat den bra i alla fall utifrån säsongen. :)

Tänkte detsamma, du lär ju känna ett lagom sug att bara ut och köra den orange???? :D

Ajajaj, låter inget vidare.. Men man får väl lägga det bakom sig och fokusera frammåt :)

Har aldrig åkt så långt innåt landet, men har hört att det är väldigt fina hojvägar där! Får bli att röra mig ditåt nästa sommar tror jag!

*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back