Mäta upp vevhustryck

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag misstänker att vevhusventilationen (backventil till en H-D från bakre ventilkåpan) inte orkar med, och det därför pressar ut olja genom den nya packboxen på vattenpumpens axel på min Aprilia.

Vad för vevhustryck kan det röra sig om för att det ska smådroppa olja genom en sådan packbox, samt hur mäter jag upp det? Skulle en sådan här mätare vara tillräckligt noggrann? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Instrument/Laddtrycksmatare-32250/

EDIT: kom precis på att jag har balanseringsklockor till spjällhusen, sådana borde ju kunna visa iaf undertryck pålitligt? (minns inte om de även klarar ett visst övertryck utan att nålen går mot stopp)

Jag gillar din nogrannhet och intresse för att mäta men här tror jag att du gör det onödigt svårt för dig. Led ut en grov slang rätt ut i luften på lä,pligt ställe dvs inte i närheten av bakdäcket och se om problemen löser sig.

Jag gillar din nogrannhet och intresse för att mäta men här tror jag att du gör det onödigt svårt för dig. Led ut en grov slang rätt ut i luften på lä,pligt ställe dvs inte i närheten av bakdäcket och se om problemen löser sig.

Problemet är att problemet bara manifesterar sig om man håller full speta på bana nån längre tid, så svårt att undersöka "offline" så att säga.

Problemet är att problemet bara manifesterar sig om man håller full speta på bana nån längre tid, så svårt att undersöka "offline" så att säga.

Hur ser din konstruktion ut idag?

Går venten till luftburken eller ut till ett uppsamlingskärl?

Hur ser din konstruktion ut idag?

Går venten till luftburken eller ut till ett uppsamlingskärl?

Centrifugalseparation av oljedimma (dimman tvingas in genom ytter-radien på balansaxeln i bakre toppen), sen ut i en slang med en S&S backventil av största slag för att slippa att den dricker 1 liter olja/pass pga flåsandet med oljedimma, sen upp i luftburken. Vevhusventen måste ju vara slutet system i licensgrupp har jag fått för mig, så uppsamlingskärl är ju inte tillåtet.

Om jag nu gör en insats för att få till bättre backventil och grövre flöde på vevhusventilationen (de här maskinerna klarar sig inte på standardsaker med överborr), får man reed-korg/reed-ventilerna från en Honda MT-5 moped att dels hålla ihop, dels hålla tätt nog i backriktningen för att kunna konstruera en fungerande PCV-ventil av det? Just sådana reed-ventiler finns ju överflöd av till vettigt pris..

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort