Honda CBR 600F -96 stendöd

svedberg123

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2012
Ort
Östersund
Hoj
-96 Honda CBR 600F
Ute och kör mellan Östersund och Göteborg när jag ser att värvräknaren hoppar konstigt.
Precis efter det rycker den till och dör.
Inget lyse eller något elektriskt fungerar.
Ingen säkring trasig inte heller huvudsäkringen.
Batteripolerna sitter som dom ska och batterispänning på 13 volt.
Vad kan det vara för fel:va

Tacksam för svar
Mvh Håkan
 
Låter som om kontakten till tändningslåset har hoppat ur. :va
3-polig kontakt som sitter under mätarna.
ingnition_switch.jpg

Tror inte att det är regulatorn om du har 13 volt från batteriet.
Såvida den inte failat på så sätt den gett en sådan överspänning
att den 'bränt' resten av elsystemet. Fast då borde ju säkringarna gått? :va

Är du helt 100 på att huvudsäkringen är hel?

:hej

/e


edit=>
Med dör menar du att motorn dör, eller?
 
Mät elen under gång, och se om det är ett jämt flöde (har jag för mig.)

Minns inte om du ska mäta direkt på batt eller nån annanstans "bakom" regulatorn. Tror (halvt gissande) att den sitter på vänster sida om motorn på din hoj. Är en förmodligen svart metallsak stor som en stor tändsticksask med "kylfläsnar" på. Ska sitta mellan generator och batt, men det är ju bara schematiskt så du kanske får leta lite.

På min CBR600RR sitter den numer vänster framkant av motorn, på SV650S sitter den höger sida under kutsen osv..

Inte helt ovanlig grej att paja, och jag känner igen symptomen från 650n när den dog. Men då var det mer intermittent så jag är osäker. Kan ju va generatorn eller nåt också
 
Om det nu skulle vara regulatorn som är düm
så sitter den bakom höger sidokåpa bak, här:
REGULATOR.jpg

:hej

/e
 
Låter som om kontakten till tändningslåset har hoppat ur. :va
3-polig kontakt som sitter under mätarna.
View attachment 369607

Tror inte att det är regulatorn om du har 13 volt från batteriet.
Såvida den inte failat på så sätt den gett en sådan överspänning
att den 'bränt' resten av elsystemet. Fast då borde ju säkringarna gått? :va

Är du helt 100 på att huvudsäkringen är hel?

:hej

/e


edit=>
Med dör menar du att motorn dör, eller?

Kontakten satt som den ska och det var kontakt.
Jag kollade huvudsäkringen igen och den är hel.
Hela elsystemet är dött ingen lampa eller nånting lyser.
 
Testa att koppla bort batteriet och sedan slå på tändning och lyse.

Sedan kopplar du in batteriet igen.

Då skall det normal sett slå lite gnistor om batteripolen när du kopplar in den.
Gör det inte det är det avbrott någonstans mellan batteri och resten av elsystemet. :fakta

I och med att allt är dött måste avbrottet ligga någonstans mellan batteri-tändningslås-säkringsbox. (Den framme till höger i toppkåpan.)

Med batteriet inkopplat och tändning samt lyse på är
det bara att följa kablaget från batteri till säkringsbox.
Dra,kläm och joxxa och bevaka om lampor blinkar till.


Har du eller någon annan varit på hojjen och ´fixat´något nyligen?
Hur många mil har den gått?

Skumt e re! :va

:hej

/e
 
Kolla jordanslutningen från batteriet. Alt. sätt en startkabel mellan batteri minus och motorn, sen ramen och prova.
 
Att ingen el överhuvud taget fungerar, men ingen säkring har gått får det att låta som ett enkelt kabelbrott.

Som skäggo skrev kolla jordkabeln; sen skulle jag kolla alla kablar vid tändlåset,med tanke på att allt bara slockna direkt.

Ta ut multimetern och börja "beepa" alla kablar för att se vart brottet är. Har du ingen; åk och inköp på biltema eller clas ohlson för 99 kr.
 
Då har man lärt sig nåt nytt. Även om det är 13 volt i batteriet kan det vara helt dött.
Jag testade ett annat batteri och lyse och allt fungerade, det var bara att starta.
 
Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Back
Top