LiFe-batteri dött, anledning?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Efter att ha tillbringat en frusterande dag med hojen utan att få den att gå på ett förutsägbart sätt så ser jag att mitt litium järnfosfat-batteri har svullnat upp likt en ballong, och ej håller varken ström eller spänning.

Batteriet i fråga är ett 8400mAh 4-cells (13.2V) Zippy Flightmax med max-discarge på 30C.

Bilder på batteriet här, svullnaden syns för den invigde https://picasaweb.google.com/gnuffel/Swollen_LiFe_battery

På den tiden motorcykeln laddade så kunde generatorn pga för starka generatormagneter ge uppemot 50A, dvs laddström på ~6C. Laddspänningen landade för det mest apå 13.4-13.6V, dvs rätt lagom för detta batteriet, men för lågt för att kunna hålla ett blysyra-batteri laddat, varför jag gjorde det här bytet.

Batteriet höll cirka 200 mil gatkörning och 3 dagar på bana innan det var tvärdött - jag vet inte om jag har djupurladdat det något vidare innan det började tappa orken. Mätt med tångamperemeter med rms-funktion, så peakar startströmmen på runt 400A med nuvarande big bore-kit, så jag ligger väl närmre 50C discarge kortvarigt.

Är det troligt att batteriet har gjort såhär pga otillräcklig laddning och efterföljande djupurladdning, eller är det för vekt/fel sort för min applikation? Om det bara är dålig laddningsregulator som har orsakat detta så kommer jag att beställa 1-2 packar till och vara glad, men jag vill ju inte elda tusenlappar på något som går sönder direkt igen.

EDIT: batterifacket sitter direkt ovanför bakre grenröret med tunn plast mellan. Vid tomgångskörning på depåstöd så har det säkert kunnat närma sig 80-90C temperatur där batteriet sitter - är detta något som orsakar katastrofalt fel så fort med?

Det är ju lite svårt att svara på egentligen.
Men ett LiFe batteri är lite känsligt för temperaturer. Dom gillar inte när det blir för varmt. Men jag har för mig att det mest ska straffa batteriet på så sätt att det får försämrad kapacitet.

Däremot skulle jag nog misstänka att laddningsregulatorn tagit livet av batteriet. Klämmer man på mer laddning är batteriet kan ta emot så är det inte bra.

Men som sagt. Det är nästan omöjligt att säga. Det beror lite på hur din laddningsregulator dött.
Om den bara slutat släppa igenom ström så är det ju inte den som felar.
Om den slutat reglera och släppt igenom all ström och på så sätt tvingat på batteriet en massa ström som det inte vill ha så har ju batteriet blivit laddat med betydligt högre spänning än det är avsett för och säkerligen fått mer ström än det kan hålla och då är det inte alls konstigt om det ser ut som det gör.

Så det är säkert troligt att det är laddningsregulatorn som ställt till det men det går inte att veta säkert.

Skulle tro för hög laddstyrka, vilket på ett sådant batteri kan bli lite roligt. Gå in på youtube sök lipo + fire

Skulle tro för hög laddstyrka, vilket på ett sådant batteri kan bli lite roligt. Gå in på youtube sök lipo + fire

Nu är ju inte det här ett LiPo utan ett LiFe, och de ska inte faila spektakulärt eller vara direkt känsliga för hur man laddar. Jag har erfarenhet av LiPo-celler, och laddar man ur en sådan rejält under gränsen det tål för att sedan ladda upp det igen kan det spontant kortslutas..

Det är ju lite svårt att svara på egentligen.
Men ett LiFe batteri är lite känsligt för temperaturer. Dom gillar inte när det blir för varmt. Men jag har för mig att det mest ska straffa batteriet på så sätt att det får försämrad kapacitet.

Däremot skulle jag nog misstänka att laddningsregulatorn tagit livet av batteriet. Klämmer man på mer laddning är batteriet kan ta emot så är det inte bra.

Men som sagt. Det är nästan omöjligt att säga. Det beror lite på hur din laddningsregulator dött.
Om den bara slutat släppa igenom ström så är det ju inte den som felar.
Om den slutat reglera och släppt igenom all ström och på så sätt tvingat på batteriet en massa ström som det inte vill ha så har ju batteriet blivit laddat med betydligt högre spänning än det är avsett för och säkerligen fått mer ström än det kan hålla och då är det inte alls konstigt om det ser ut som det gör.

Så det är säkert troligt att det är laddningsregulatorn som ställt till det men det går inte att veta säkert.

Det jag kunde se var att mest troligt så slutade regulatorn att ge utspänning, iaf mot slutet. Min gissning är att jag har djupurladdat batteripacken ett antal gånger då den inte orkat rubba startmororn vid ett flertal tillfällen.

Jag har dock lite andra symptom på elsystemet som kan tyda på att det varit överspänning från början, men jag har å andra sidan svårt att se hur jag först skulle få överspännin för att sedan få en regulator som helt slutar ge utspänning - den borde stanna vid ett av sina failure-modes kan man tycka.

Vad är rimliga temperaturer för dessa batterier? Jag har egentligen inte plats nånstans på hojen där det är rimligt kallt - den är hyggligt kompakt byggd. Dessutom vill jag helst inte behöva montera batteriet ända bak vid baklyset, där nästa plats finns då den redan är såpass baktung.

Fyra möjligheter:
-Laddningsregulatorn ger mer spänning och man laddar längre än vad batteriet tål. Batteriet korroderar sönder.
Och tappar spänningen.
-Laddningsregulatorn ger för låg spänning, för låg ström. Men detta bör resultera i att hojen stannar när du kör den.
Men inte säkert. Laddningsregulatorn kan klara tändningen (som på min sukka) (men batteriet laddas ut om ljuset är tänt.
-När hojen står stilla drar den kanske hela tiden lite ström. Min sukka drar 0,0m(pga förgasare?). Min Traja drar 2,8mA och i nån annan tråd kom jag fram till att hans hoj borde dra 15mA eller mer för att ha ett helt dött batteri efter 2 veckor. Och han hade alltid aktivt larm. 15mA x 24h = 0,36Ah/dygn som försvinner ur batteriet. Och det kan räcka med att batteriet bara är laddat till 50% för att hojen inte ska starta.
MEN
Batteriet har svullit upp. Jag tror på överladdning , för mycket ström spänning.
Kanske värmen.
För urladdade batterier brukar inte ändra form. Bara bli helt döda. Men den erfarenheten är från "vanliga" batterier.
Sådana med korkar för batterivatten. Och Biltemas underhållsfria och Gelbatterier.
INTE från LiFe.

Last edited:
Det jag kunde se var att mest troligt så slutade regulatorn att ge utspänning, iaf mot slutet. Min gissning är att jag har djupurladdat batteripacken ett antal gånger då den inte orkat rubba startmororn vid ett flertal tillfällen.

Jag har dock lite andra symptom på elsystemet som kan tyda på att det varit överspänning från början, men jag har å andra sidan svårt att se hur jag först skulle få överspännin för att sedan få en regulator som helt slutar ge utspänning - den borde stanna vid ett av sina failure-modes kan man tycka.

Vad är rimliga temperaturer för dessa batterier? Jag har egentligen inte plats nånstans på hojen där det är rimligt kallt - den är hyggligt kompakt byggd. Dessutom vill jag helst inte behöva montera batteriet ända bak vid baklyset, där nästa plats finns då den redan är såpass baktung.

Som sagt det är svårt att säga såhär i efterhand.

Det kan ju teoretiskt vara så att något gett upp i regulatorn så den slutat att reglera med följd att den skjutsat ut all ström till laddning av batteriet som då kortslutits internt och då har någon komponent ytterligare i regulatorn gett upp så att den slutat ge ström.

Det är ibland svårt att veta vad som varit den verkliga orsaken då det kan vara hela kedjor av händelser som är följder av varandra som leder till ett visst slutresultat.

Men ett LiFe batteri sväller inte upp till en ballong pga att man slutat ladda det. Det är betydligt troligare att det fått laddning på ett sätt som det inte tål.

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort