zilog
Mr. Hardtechno
Efter att ha tillbringat en frusterande dag med hojen utan att få den att gå på ett förutsägbart sätt så ser jag att mitt litium järnfosfat-batteri har svullnat upp likt en ballong, och ej håller varken ström eller spänning.
Batteriet i fråga är ett 8400mAh 4-cells (13.2V) Zippy Flightmax med max-discarge på 30C.
Bilder på batteriet här, svullnaden syns för den invigde https://picasaweb.google.com/gnuffel/Swollen_LiFe_battery
På den tiden motorcykeln laddade så kunde generatorn pga för starka generatormagneter ge uppemot 50A, dvs laddström på ~6C. Laddspänningen landade för det mest apå 13.4-13.6V, dvs rätt lagom för detta batteriet, men för lågt för att kunna hålla ett blysyra-batteri laddat, varför jag gjorde det här bytet.
Batteriet höll cirka 200 mil gatkörning och 3 dagar på bana innan det var tvärdött - jag vet inte om jag har djupurladdat det något vidare innan det började tappa orken. Mätt med tångamperemeter med rms-funktion, så peakar startströmmen på runt 400A med nuvarande big bore-kit, så jag ligger väl närmre 50C discarge kortvarigt.
Är det troligt att batteriet har gjort såhär pga otillräcklig laddning och efterföljande djupurladdning, eller är det för vekt/fel sort för min applikation? Om det bara är dålig laddningsregulator som har orsakat detta så kommer jag att beställa 1-2 packar till och vara glad, men jag vill ju inte elda tusenlappar på något som går sönder direkt igen.
EDIT: batterifacket sitter direkt ovanför bakre grenröret med tunn plast mellan. Vid tomgångskörning på depåstöd så har det säkert kunnat närma sig 80-90C temperatur där batteriet sitter - är detta något som orsakar katastrofalt fel så fort med?
Batteriet i fråga är ett 8400mAh 4-cells (13.2V) Zippy Flightmax med max-discarge på 30C.
Bilder på batteriet här, svullnaden syns för den invigde https://picasaweb.google.com/gnuffel/Swollen_LiFe_battery
På den tiden motorcykeln laddade så kunde generatorn pga för starka generatormagneter ge uppemot 50A, dvs laddström på ~6C. Laddspänningen landade för det mest apå 13.4-13.6V, dvs rätt lagom för detta batteriet, men för lågt för att kunna hålla ett blysyra-batteri laddat, varför jag gjorde det här bytet.
Batteriet höll cirka 200 mil gatkörning och 3 dagar på bana innan det var tvärdött - jag vet inte om jag har djupurladdat det något vidare innan det började tappa orken. Mätt med tångamperemeter med rms-funktion, så peakar startströmmen på runt 400A med nuvarande big bore-kit, så jag ligger väl närmre 50C discarge kortvarigt.
Är det troligt att batteriet har gjort såhär pga otillräcklig laddning och efterföljande djupurladdning, eller är det för vekt/fel sort för min applikation? Om det bara är dålig laddningsregulator som har orsakat detta så kommer jag att beställa 1-2 packar till och vara glad, men jag vill ju inte elda tusenlappar på något som går sönder direkt igen.
EDIT: batterifacket sitter direkt ovanför bakre grenröret med tunn plast mellan. Vid tomgångskörning på depåstöd så har det säkert kunnat närma sig 80-90C temperatur där batteriet sitter - är detta något som orsakar katastrofalt fel så fort med?