Utväxling/ratio bromspump

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Hej!

Behöver lite hjälp med att förstå en sak när det gäller bromspumpar.

Så här står det i beskrivningen:
"Brake: the revolutionary RCS Master Cylinder with its unique Ratio Click System which allows the change of the lever stroke at the twist of a cam.
Lever Ratio can be adjusted for either 20/19 or 18/19 ratios"

Min fråga är, vad är skillnaden mellan 20/19 och 18/19?
20 rekommenderas för bana och 18 för gata men varför?
 
Det här bara med känsla att göra.

Handtaget får kortare resp längre slag och blir mer eller mindre tungjobbat.
 
Det här bara med känsla att göra.

Handtaget får kortare resp längre slag och blir mer eller mindre tungjobbat.

Vilken är vilken?

Antar att den med längre slag blir lättare och den med kortare blir tyngre. 18/19 blir då längre slag men lättare och 20/19 tvärtom men varför vill man då ha 20/19 på bana om den krävs mer kraft för att använda, blir det bättre känsla då?
 
Mindre slag ger mindre risk att handtaget tar i botten.

Men det är en smaksak. Vissa gillar mjuka handtag men långt slag och andra tvärtom.
 
Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Back
Top