Yamaha XJ 600 goes cafe

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
En kopp java, ja tack gärna! Kanske ikväll eller imorrn? Kan ju visa upp mina svetskonster med så jag kan få en garageplats kanske, haha..
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Vi får höras på tel.
Är gräsänkling sedan imorse så det kan bli en hel del i garaget kommande vecka :)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Faan ... vi glömde ju kaffet :)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tack!

Blir lite dåligt med bilder på pärlan nu , kameran är på semetser ... på kreta, får lite solbränna på linsen :)

Men, trots dagens ihärdiga skallebank (hmmm, tog ett par pilsner igår :fyllisar ) så har jag bränt lite med svetsen .. hmm och slipat ännu mer :)

Ska försöka få med mig "storkameran" ner nån dag och ta lite bilder... nu blir det en Ipren och soffan :)
(fan, ska ALDRIG mer dricka en massa pilsner :rolleyes: :rofl )
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Hann ner till garaget en stund på söndag em/kväll. Brännt lite med tiggen (börjar få lite kläm på skiten :) ) på gammeltanken och försökt bränna ner svetsarna lagda med MIG eller pinne. Man inser ju att man gjort en del generalfel. Vissa skarvar är ju 2 konvexa ytor som möts i ett "dike" (nä, så var det inte tänkt, men blev ändå) ... miggat, tiggat och nu slipats ner ... faaan vilket skitjobb :huvet

Nåväl, början till tanklock har sett dagens ljus och "hon-delen" sitter nu på tanken :tummenupp

Svarvat har man gjort :D Yberskoj , så nu sitter ett par hemmagjorda clip-on på bågen också... naturligtvis var jag för snabb för att kolla så att de passade på hojen innan jag brände fast handtagen :crash men va faan, det finnsn ju fil, och nu sitter skiten där :)
Måste dock skära bort och vinkla ner handtagen lite då de blev väl "raka" ...
Bilderna ligger på min mobil... vem vet, hittar jag sladdhelxxxxx så kanske ni får se prylarna :)
 
Last edited:

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
clip on

Fixade till det sista på cliponen igårkväll .. naturligtvis så fipplade jag till det med borrdimensionerna.... så det blev naturligtvis gängpaj i första handtaget .. vet inte om jag ska skylla på glasögonen eller hjärnan :va

Hur eller hur ... nu sitter de på plats iaf

SÅ var mobilkamerasladden upphittad .. kvaliten på bilderna har lite att önska ...

20120827122.jpg

20120827121.jpg
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Njae... jag hoppas att det är kameran som luras, jag sänkte ju baken en del för några dagar sedan..
Så här ser den ut i "profil"..

tank 21_8_2.jpg
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tack

Nää, men ett kök i garaget ... typ
Tror att sambon (som är inredningsarkitekt) hade fått ett sammanbrott om jag släpat in nåt av liken å ställt i köket :)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
I natt kom kameran hem efter välbehövlig semester på kreta, så nästa tur till garaget kommer väl att resultera i ett par bilder :)

I garaget så svetsas det, slipas och svärs friskt. En hel del tid går till sociala ändamål eftersom man numera sällan är ensam (mycket trevligt). En NY TANK, tänkas ... njae.. man måste ju utvecklas :) ! Och jag är ju inte helt 100 nöjd med någon av de 2 tankarna som redan finns ... tyvärr blir jag nog inte nöjd med den här 3:dje heller ... men jag närmar mig (bilder kommer) en design som jag kommer att bli nöjd med.
Fästena/Ramrören runt svingarms infästningen har även de fått sig en omgång. Det känns som att deadline 1:a April kommer att kunna hållas med råge!
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Var nere en snabb sväng efter jobbet igår. Tänk att en halvtimme i garaget kan ge så mycket energi o glädje!
Nån hade tagit med en rörböjare :D och naturligtvis var man tvungen att testa, och snipp snapp så hade man gjort en rörböj som blev perfekt för till att få till rundningen av bakkanten av tank (No 3) och helt plötsligt så blev den så bra som jag hade hoppats :tummenupp
Eftersom jag är varannan helg pappa så blir det ungar för hela slanten nu (kanske blir dte en sväng till garaget och ta några bilder) ...
Har ju satt en deadline till 1:a April, alltså ungefär 210 roliga dagar kvar innan pärlan ska vara färdig!
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tack!
Javisst skulle jag ha det :)
Plånboken tycker dessvärre anorlunda.. just nu iaf
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Måste bara flika in att ett komplett kök i garaget är helt underbart! Köksskåp att förvara prylar i, diskmaskin för skitiga saker man plockat lös från hojen, ugn/frys för att värma och kyla block och lager, diskho för dom mindre skitiga sakerna, kaffekokare för fikapaus med mera med mera! Det är helt underbart :)

Sen måste jag bara säga att jag tycker du gör ett underbart jobb med plåtbearbetningen! Håller på mycket själv och vet hur det är, hur man lär sig vad ens handlingar gör med plåten och hur den lever och rör sig :p Grymt jobbat! :tummenupp
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Måste bara flika in att ett komplett kök i garaget är helt underbart! Köksskåp att förvara prylar i, diskmaskin för skitiga saker man plockat lös från hojen, ugn/frys för att värma och kyla block och lager, diskho för dom mindre skitiga sakerna, kaffekokare för fikapaus med mera med mera! Det är helt underbart :)

Sen måste jag bara säga att jag tycker du gör ett underbart jobb med plåtbearbetningen! Håller på mycket själv och vet hur det är, hur man lär sig vad ens handlingar gör med plåten och hur den lever och rör sig :p Grymt jobbat! :tummenupp


Jamenvisst ... nästan ett måste för varje serös byggare :rolleyes:

Tackar ödmjukast
Ja, man lär sig ju hela tiden och det är ju ett väldigt roligt material att arbeta med. Jag hoppas att på sikt komma över lite fler verktyg, som engelskt hjul och en krymp o sträck. Tyvärr dyker de ju sällan upp begagnade och till bra pris. Några riktigt bra plåthammare och mothåll står också på önskelistan.
Mitt mål är ju att kunna knacka till en tank o cuts i cafestil i polerad aluminium med K****puts :)
Och jag hoppas kunna det inom ett par år :va
Tack igen för din input!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ni har ju svarv o fräs där, bara å bygga hjul o sträckmaskin :) jag har blueprintsen i huvet ;)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top