När är min båge inte min längre???

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Har funderat på en sak angående att renovera bågen. Jag har bytt motor och lite kåpor samt givetvis slitdelar på bågen genom åren nu men vart går gränsen?
Låt säga att jag köper en båge i tex Tyskland att ha som reservdels lager och jag först byter motorn sedan fem månader senare byter gaffel, ett halvår senare svingen osv. Förr eller senare har min båge helt plötsligt blivit min reservdelsbåge. Vart går gränsen när bytet behöver godkännas någonstans? I princip kunde jag sätta min svenska nummerplåt direkt på den tyska bågen och köra men det är ju inte rätt. När går det från rätt till orätt? Är det någon skillnad om jag köper delar från olika bågar allt eftersom tiden går istället?
Hmmm, tål att tänkas på :confused:
 
Menar du typ enligt lagen eller emotionellt, att din båge inte är din lilla baby längre utan någon annans baby?
 
Så om jag vurpar och ramen blir sned så måste jag reg besiktiga bågen om jag byter ramen?
 
Vet inte exakt hur det går till då, men ja, behöver du byta ramen finns det något slags förfarande för hur det ska gå till. Tror du ska kunna visa upp det gamla styrhuvudet vid besiktning eller nåt sånt.
 
Ska man inte egentligen reg-besikta när man byter motor? För motornumrets skull?
 
Ska man inte egentligen reg-besikta när man byter motor? För motornumrets skull?
Jupp. Motornummer står normalt i registreringshandlingarna och ska därför registreras, även om det byts till en ny likadan motor. Motornummer brukar dock inte kontolleras vid besiktning, men vid en flygande av polis eller i försäkringsärende kan det komma på tal.

Annars är det större modifieringar, som t ex byte av sving och liknande som ska regbesiktigas (om man byter till en del som inte är original på modellen dvs). Vid besiktning kan de att anmärka på saker som är "uppenbart modifierade" vilket är en lite luddig gräns eftersom det är beroende på individuell kunskap om fordonsmodellen.
 
På bilar har jag för mig det inte finns några klara regler för hur mycket plåt man får byta... dvs man kan byta allting runt om den biten som chassinummret står stämplat på...
 
*/ ?>
Nyheter
Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top