Optimala spårvalen på svenska banor

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Optimala/snabbaste spårvalen på svenska banor 600/1000cc

Tänkte att i denna tråd hjälpas åt att rita ut optimala spårvalen på de olika banorna. Inget SMC tjaffs och predikan utan denna tråd är för licensförare som vill bli snabbare och förberedda sig eller få feedback om de kan förbättra nåt spårval.

Jag är inte expert själv så lägger upp bilder så får vi hjälpas åt att måla ut spårvalen.

Själv har jag mest kört Gälleråsen detta säsong och vet att spårvalen inte varit de bästa och alla man pratar med på banan som förklarar lite snabbt men mycket enklare att se det på en karta så här.

Hittade inga större bilder men ni får gärna förstora de så man enklare ser spårvalen som ni målar upp. Dra optimala spårvalen helst i svart, och finns det nåt annat bra spårval som funkar lika bra så gör det i gult.

Falkenberg
falkenberg.png

Gälleråsen
karlskoga.png

Ring Knutstorp
knutstorp.png

Mantorp Park
mantorp.png

Gotland Ring
gotland.png

Sviestad
sviestad.png

Anderstorp Raceway
anderstorp.png

Kinnekulle Ring
kinnekulle.png


Säkert massa andra banor som jag glömt men ni får gärna fylla på!
 
Last edited:
Det snabbaste :hihi

Skämt åsido.
Ska bli intressant och se vad som gäller.
 
Falkenberg blir svår med den dragningen, du har glömt den nya chikanen.
 
Optimalt som i snabbaste, optimalt som i defensivt, optimalt för 250cc, optimalt för 1000cc och sedan en kombination av dessa? Det skiljer lite vill jag påstå, eller en hel del.
 
Hej
Driv inte med killen,
Ni som kört banorna har antagligen ett ideal spår, en bra utgångspunkt
att börja med.
Daniel
 
Gelleråsen är också lite fel i Trösen

Okej sorry, var bara en bild jag hittade. Tänkte att vi skulle hjälpas åt så om nåt är fel är det bara att lägga in banan som den är aktuell så kan jag ändra bilderna i högst upp i tråden.

Tänkte optimalt/snabbast för 600cc och 1000cc. För det är snabbt vi pratar om, för ingen rullar väl på en bana och inte vill åka snabbare?
 
Falkenberg blir svår med den dragningen, du har glömt den nya chikanen.

försökte hitta falkenberg motorbana på google maps men gick inge vidare.

Har inte photoshop eller kört på falkenberg tidigare så svårt för mig att ordna det rätt.

Vore roligare ifall alla hjälpes åt att lägga upp rätt bilder på banan.
 
Känns lite som att be om att få saker o ting serverat på silverfat...

Sen är ju en del i tjusningen just att hitta de där nya spåren som känns bättre.

Men det kanske bara är jag.
 
Känns lite som att be om att få saker o ting serverat på silverfat...

Sen är ju en del i tjusningen just att hitta de där nya spåren som känns bättre.

Men det kanske bara är jag.

Trevligt med silverfat ju!! Gratis är gott tyvärr verkar allt ROLIGT här i livet kosta multum:crash
 
Jag tror inte det finns något optimalt spårval. Titta bara på Rossi och Stoner, det är många kurvor de inte håller samma spår i. Jag gjorde dock ett exempel på hur jag kör.
Siffrorna är vilken växel som är lämplig för en 600a. Jag hade turen att få instruktioner av Caroline Olsen på Bike Week, så kör man såhär kan det gå lika fort som hon kör :)
Gelleråsen_spårval.jpg
 
Känns lite som att be om att få saker o ting serverat på silverfat...

Sen är ju en del i tjusningen just att hitta de där nya spåren som känns bättre.

Men det kanske bara är jag.

Silverfat om du vill se det så, eller du kanske åker en super unik spårval som ingen annan får veta.:rofl

Hade jag vart bättre, eller fått bättre tider än det jag har idag så hade jag mer än gärna delat med mig av spårvalen. Kör som bäst 1.16 på Gälleråsen och kan inte påstå att jag är rätt man att visa spårvalen, finns de som åker snabbare.
Har inte heller kört på alla banor så även där är jag inte rätt man att visa spårvalen.

Men verkar som detta forum bara drar till sig moralkärringar och kackelhönor som skriver om piercingar, tattos, och ja allt som inte handlar om MC.

De som inte tycker detta är intressant kan lika gärna hoppa vidare till andra trådar.


Ska uppdatera bilderna på banorna så det blir enklare att rita upp spårvalen.
 
Jag tror inte det finns något optimalt spårval. Titta bara på Rossi och Stoner, det är många kurvor de inte håller samma spår i. Jag gjorde dock ett exempel på hur jag kör.
Siffrorna är vilken växel som är lämplig för en 600a. Jag hade turen att få instruktioner av Caroline Olsen på Bike Week, så kör man såhär kan det gå lika fort som hon kör :)
View attachment 367337

Tack! försöker själv hålla dessa spåren :)

Alltså finns alltid optimala spårval, ex om ligger 1:a på ett race och inte har nån annan att ha hänsyn till eller behöver köra om så håller du ett speciellt spårval för det är snabbast, sen självklart kan man ändra dessa spårval efter omständigheter men tanken är att du hade kört det optimala spårvalet ifall inget annat "störde" din körning.
 
Jag tror inte det finns något optimalt spårval. Titta bara på Rossi och Stoner, det är många kurvor de inte håller samma spår i. Jag gjorde dock ett exempel på hur jag kör.
Siffrorna är vilken växel som är lämplig för en 600a. Jag hade turen att få instruktioner av Caroline Olsen på Bike Week, så kör man såhär kan det gå lika fort som hon kör :)
View attachment 367337

Tack! försöker själv hålla dessa spåren :)

Alltså finns alltid optimala spårval, ex om ligger 1:a på ett race och inte har nån annan att ha hänsyn till eller behöver köra om så håller du ett speciellt spårval för det är snabbast, sen självklart kan man ändra dessa spårval efter omständigheter men tanken är att du hade kört det optimala spårvalet ifall inget annat "störde" din körning.
 
Hade jag vart bättre, eller fått bättre tider än det jag har idag så hade jag mer än gärna delat med mig av spårvalen. Kör som bäst 1.16 på Gälleråsen och kan inte påstå att jag är rätt man att visa spårvalen, finns de som åker snabbare.
Ett tips generellt, (behöver inte gälla dig) är att många som inte är så blodigt snabba tar lite för tidiga apex, vilket gör att de får svårt att få med sig bra fart ut ur kurvorna. Skär kurvan relativt sent, så du kan räta upp hojen tidigare och således kunna ge gas tidigare. (då ska du ta dig ner till 07-tider på åsen, sen får du fråga någon snabbare :7peta)
 
Kul initiativ!

För bandags- och rookiefolk kan det vara en hjälp i början. För mig, som lagt tusentals varv t.ex. på Sviestad genom åren, blir det kul att få reda på hur jag SKULLE ha kört!


(När man bromsar inför torparn, finns det fler än mig som håller sig mellan gräskanten och den där lilla knölen i asfalten? Rätt eller fel?)
 
Jag är säkert en tråkig jävel men för mig var en av tjusningarna med RR är att testa sig fram, prova olika spår för att se vad det gav för resultat tidsmässigt.

Å andra sidan lyckades jag klota 5 gånger på Gelleråsens 3 första kurvor så min taktik kanske inte var så bra :crash
 
Jag är säkert en tråkig jävel men för mig var en av tjusningarna med RR är att testa sig fram, prova olika spår för att se vad det gav för resultat tidsmässigt.

Å andra sidan lyckades jag klota 5 gånger på Gelleråsens 3 första kurvor så min taktik kanske inte var så bra :crash

Visst kan man prova sig fram, och även om man ser på en karta hur spårvalen ska vara tar det tid att sätta dessa i verkligheten.

Vore riktigt tacksam ifall du ville dela med dig av dina spårval :)
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top