Varför är framdäck "felvända"?

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
KTM 660/RC8-R
Som rubriken. Varför är gatdäck (fram) "felvända"? Mönstret är ju åt "fel" håll. Det leder ju vattnet inåt till skillnad från riktiga regndäck som leder vattnet utåt, precis som bak.

Måste finnas någon bra anledning, men vad?

Dom är så för att när du lägger ner hojen i kurvor så blir mönstret "rätt" och pressar vattnet utåt. :)

Dom är så för att när du lägger ner hojen i kurvor så blir mönstret "rätt" och pressar vattnet utåt. :)

What?! Varför är då rena regndäck och samtliga bakdäck mönstrade "rätt"? Hur kan fel bli rätt när du lägger ner hojen? Hjulet snurar j fortfarande åt samma håll och borde alltså leda vattnet åt fel håll.

Bromsegenskaper har jag fått för mig. Det är en stabilare mönsterkant än en pilspets. Lika bak fast under acceleration då. Därför den går på andra hållet?

Bromsegenskaper har jag fått för mig. Det är en stabilare mönsterkant än en pilspets. Lika bak fast under acceleration då. Därför den går på andra hållet?

Hur förklarar du då att regndäck är mönstrade åt andra hållet? Man bromsar inte med regndäck?

Det där med mönster är inte så simpelt och enkelt som det framstår i TV reklamen. Där finns mönster logiken säger borde vara piss men som i verkligheten fungerar och alla fina pilmönster är inte så bra som de verkar.

Jag gissar att framdäcket ska ha grepp när man bromsar och bakdäcket när man gasar. När det är blött då altså, annars har det ju ingen betydelse...

Man får ju ha i betänkande att bara en bråkdel av mönstret på ett MC-däck är i backen samtidigt, till skillnad från ett bildäck.

Sen "samarbetar" väl många framdäck med bakdäcken när det gäller vattenavledning? Därav "avigt" mönster kanske.

Bara vad jag kommit fram till utan att veta, men visst har man funderat ibland. Dock borde ju däcktillverkarna veta vad de sysslar med och det funkar ju... :)

Hur förklarar du då att regndäck är mönstrade åt andra hållet? Man bromsar inte med regndäck?

Är de verkligen det? Mitt regn-framdäck är helt rakt mönstrat vill jag minnas, alltså 90 grader mot färdriktningen

Rätta mig om jag har fel men är det inte så att det har med däckets uppvärmning att göra.
Mönstret är inte där för att skyffla undan vatten utan att värma upp däcket. Den förklarningen har
jag fått av däckhandlare när jag frågade.

Jag gissar att framdäcket ska ha grepp när man bromsar och bakdäcket när man gasar. När det är blött då altså, annars har det ju ingen betydelse...

Detta är samma som jag hört. Känns som det borde vara rätt svar.

Är de verkligen det? Mitt regn-framdäck är helt rakt mönstrat vill jag minnas, alltså 90 grader mot färdriktningen

Kanske finns olika men de regndäck jag sett har alla haft "traktormönster" i färdriktningen. (Såg en hele del regndäck på Gelleråsen i måndags och tisdags :) )

Enkelt uttryckt beror det på att framhjulet är drivet och bakhjulet är drivande, that´s the fact:fakta Försök att tänka, vad händer under körning "under" däcket fram gentemot bak:rolleyes:

Nu har jag läst som fan i olika trådar och de allmänna svaren är:

1: Det är så liten yta av däcket som är i kontakt med marken att mönstret egentligen inte spelar så stor roll (så länge det är mönster) och ska mest se snyggt ut.
2: Bakhjulet ska få så bra grepps som möjligt när man gasar och framdäcket när man bromsar.
3: Bakdäcket är designat att skvätta bakåt, medan framdäcket är designat att inte skvätta bakåt (för att skydda hojen från krafter från stänket).

Last edited:
What?! Varför är då rena regndäck och samtliga bakdäck mönstrade "rätt"? Hur kan fel bli rätt när du lägger ner hojen? Hjulet snurar j fortfarande åt samma håll och borde alltså leda vattnet åt fel håll.

Mönstrena går från kanterna och snett bak mot mitten eller hur? Lägg ner hojen ordentligt så är däckets innerkant i backen och däckets mitt blir "ytterkant". Då, vid nedlägg, blir helt plötsligt däcket "rättmönstrat". :)

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort