Dålig frambroms Yamaha r1 2004

Netech

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Varberg
Hoj
Honda cbr600rr
Jag har kört bana några gånger nu och jag känner att frambromsen är riktigt dålig när man har kört ca halva heatet. Troligtvis så pallar inte skivorna värmen för de blir blåa. Eller kan det vara några andra fel??.
Är det ett vanligt problem för r1 original bromsar? Jag kör med stålomspunna bromslangar och bromsbeläggen är helt ok (vet ej vad det är för märke på beläggen).

Någon som kan rekommendera bättre skivor än r1 original som inte kostar en förmögenhet?
 
Hur snabb är du?

Det kan vara lite olika saker.

Smutsiga bromsar så de ligger på hela tiden, rengör och motionera kolvarna.

Du bromsar tidig och lätt istället för sent och hårt. Då byggs det massa värme som gör att du får fading.

Dina belägg är för gatvänliga så de klarar inte temperaturen och du får fading. Byt till värre från Carbon Lorraine eller Galfer.

Bromsvätskan är gammal och börjar koka och du får fading. Byt till Motul 600

Hur sitter nitarna i skivan? De ska kunna röra sig. Rengör

Att skivorna blir blå gör inte så mycket sålänge de inte slår sig.
 
Originalskivorna tål väldigt hård körning innan dom ger upp, så som Nikel skriver är det något annat som spökar, tex beläggen eller så är oken i behov av renovering.

Det kan ju även vara så enkelt att du har för mycket bromsvätska så att du får ett övertryck i bromssystemet när den blir varm = belägg som ligger mot. Eller om du har bytt bromsgrepp så att det inte låter kolven gå ut sista biten, då ligger också beläggen mot skivorna eftersom trycket inte försvinner helt.
 
Som ovan:
1. Byt bromsvätska
2. Rengör bromskolvarna med Tröd och smörj med silikonfett (ej någon petroleumprodukt tex 556/WD40)
3. Byt bromspads till original eller några riktiga racepads.

Räcker inte detta så slå till på renovering av bromspumpen.
 
Original bromsbelägg och skivor (i den mån de inte är slut givetvis) räcker bra för bankörning. Jag väger 104 kilo och kan lätt köra en halvtimme i sträck på Gotland ring med hårda inbromsningar från 220+ (ej mätarfart utan riktig fart) i nerförsbacke efter långa rakan utan några som helst problem.

Jag satsar på gammal bromsvätska om du har bra bromsverkan i början. Gammal bromsvätska har sugit upp så mycket vatten att den lättare kokar. Möjligen att du har några unkna noname-belägg. Men alla tips i tråden är bra!
 
Original bromsbelägg och skivor (i den mån de inte är slut givetvis) räcker bra för bankörning. Jag väger 104 kilo och kan lätt köra en halvtimme i sträck på Gotland ring med hårda inbromsningar från 220+ (ej mätarfart utan riktig fart) i nerförsbacke efter långa rakan utan några som helst problem.

Jag satsar på gammal bromsvätska om du har bra bromsverkan i början. Gammal bromsvätska har sugit upp så mycket vatten att den lättare kokar. Möjligen att du har några unkna noname-belägg. Men alla tips i tråden är bra!

Jag påpekade det ovan att bromsar man rätt (sent och hårt) så blir prylarna inte lika varma :)
 
Original bromsbelägg och skivor (i den mån de inte är slut givetvis) räcker bra för bankörning. Jag väger 104 kilo och kan lätt köra en halvtimme i sträck på Gotland ring med hårda inbromsningar från 220+ (ej mätarfart utan riktig fart) i nerförsbacke efter långa rakan utan några som helst problem.

Jag satsar på gammal bromsvätska om du har bra bromsverkan i början. Gammal bromsvätska har sugit upp så mycket vatten att den lättare kokar. Möjligen att du har några unkna noname-belägg. Men alla tips i tråden är bra!

Jag påpekade det ovan att bromsar man rätt (sent och hårt) så blir prylarna inte lika varma :)
 
Originalskivorna tål väldigt hård körning innan dom ger upp, så som Nikel skriver är det något annat som spökar, tex beläggen eller så är oken i behov av renovering.

Det kan ju även vara så enkelt att du har för mycket bromsvätska så att du får ett övertryck i bromssystemet när den blir varm = belägg som ligger mot. Eller om du har bytt bromsgrepp så att det inte låter kolven gå ut sista biten, då ligger också beläggen mot skivorna eftersom trycket inte försvinner helt.

Det sitter kina-bromsgrepp (kostar ca 400kr på ebay) på hojen så det är en intressant teori. Det satt på när jag köpte bågen så jag vet inte hur det är original..
 
Det sitter kina-bromsgrepp (kostar ca 400kr på ebay) på hojen så det är en intressant teori. Det satt på när jag köpte bågen så jag vet inte hur det är original..
Kolla så att du har ett spel/glapp mellan klacken på greppet och kolven i bromspumpen, det ska alltså vara ett litet spel när du har släppt greppet helt och hållet.
 
Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Back
Top