Startproblem efter soppatorsk

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Tja. Åkte och tvättade min GSX750ES igår och på väg hem från tvätten ca 700 m hemifrån så dör hojen. Har haft problem förr med att tankmätaren har varit lite halvpålitlig så jag tänkte att det skulle räcka att vrida över till reserven och puttra hem igen. Icke.

Åbäket vägrar starta och batteriet börjar krokna. Får ställa hojen och knata hem för att ta bilen till jobbet. Har nu puttat hem hojen, fyllt på 10 liter bensin och laddat batteriet men jag får ändå ingen gnista. Det närmsta jag kommit är två avgassmällar.

Några tips? Fortsätta med startgas? Började fundera på om det hade kommit vatten på når olämpligt ställe när jag tvättade men den startade och gick ju perfekt i 6 km efter tvätten.

Har du testat att springa igång den? Det låter ju spontant som att batteriet har gett upp, så att spänningen blir för låg är du kör startmotorn, då får du ingen gnista. Däremot kan du springa igång den, för då får ju tändsystemet all kräm det behöver.

Sen är ju frågan varför batteriet har gett upp. Testa att mäta batterispänningen både nu och när du har fått igång hojen, både tomgång och 3-4k varv. Om det nu är batteriet som har gett upp, det kan ju vara något som har blivit blött också som sagt.

Min klarar inte blötan heller. Jag tror att det beror på att min fyller upp tändstiftsbrunnarna med vatten. Är inte hundra på det.
Men är motorn varm så brukar den komma efter en stund igen. Det blir inget permanent fel sas.

Inget vatten där nu i alla fall och det var nästan ett dygn sedan jag tvättade.
Testade att ta bort luftfiltret och mata på med startgas men fick den bara att tända till nån enstaka gång. Ska låta den vila lite nu, tror jag.

Har testat att öppna dräneringsskruvarna på förgasarna och där forsar det ut så bränsle får den. Den startar inte på startgas heller så det verkar vara tändningen/batteriet. Tog upp ett stift och jordade mot ramen, ganska dålig/intermittent gnista.

Har du testat att springa igång den? Det låter ju spontant som att batteriet har gett upp, så att spänningen blir för låg är du kör startmotorn, då får du ingen gnista. Däremot kan du springa igång den, för då får ju tändsystemet all kräm det behöver.

Nej, har inte testat att springa igång. Är sjukt plant i min närhet och kommer bara vurpa om jag ska putta den och hoppa på. Har mätt batterispänningen under belastning och den går ner till ca 9 V när startmotorn går, är det för lite för att tändningen ska orka med? Har verkligen ingen aning. Tänkte testa att kabla igång den med bilen i morgon, jaggans 92 Ah borde kunna knuffa på så det räcker :) funkar inte det så blir det fan en bortskänkesannons på blocket :huvet

Nej, har inte testat att springa igång. Är sjukt plant i min närhet och kommer bara vurpa om jag ska putta den och hoppa på. Har mätt batterispänningen under belastning och den går ner till ca 9 V när startmotorn går, är det för lite för att tändningen ska orka med? Har verkligen ingen aning. Tänkte testa att kabla igång den med bilen i morgon, jaggans 92 Ah borde kunna knuffa på så det räcker :) funkar inte det så blir det fan en bortskänkesannons på blocket :huvet
Det är helt klart för lågt, ja. Med treans växel borde den dock vara fullt möjlig att springa igång, även på plan mark.

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort