VFR 750 vill inte varva

Sundog

Medlem
Gick med
1 Nov 2004
Ort
Estland
Hoj
RC24
Köpte mig en gammelviffer, Rc 24 '87, enligt säljaren har den stått i 2 år. Den startar OK, och går hyfsat, men bara upp till 4000 rpm ungefär, då börjar den bluddra ock hacka och tappar all kraft. Går dock att tvinga upp till 10 000, men det känns som misshandel.

Bytte till nya tändstift - ingen skillnad.

Åkte till Hela Hojen, en herre provkörde och sa att med högsta sannolikhet har den en eller flera kassa tändspolar.

Köpte 4 begagnade med tändkablar och bytte fram och tillbaka - ingen skillnad.

Skaffade verkstadshandbok och mätte primärlindnigen på alla 8 spolar, ska vara 2,61-3,19, min multimeter säger 0 :va

Mätte och sorterade ut 4 tändkablar.

Kollade bensinpumpen - funkar.

Köpte Red Line förgasarrengöring, dyr som maltwhisky, häll i, körde 15 mil - ingen skillnad.

Vad jag förstår kan det vara vakuumläckage, osynkade/skitiga förgasare, tändning, ventil(spel) etc, tänkte kolla om någon här kanske har haft samma problem, att den går OK till 4000 rpm tycker jag är ganska konkret symptom:confused:
 
Plocka bort och gör rent förgasare. Symptomen kan tyda på för dålig bränslematning, speciellt om den stått stilla i två år.

Bland annat.

skrivet på jävligt litet tangentbord
 
Last edited:
Det är den vanliga proceduren som gäller.

Kolla tändstift efter olikheter/konstigheter.
Rengör förgasarna noggrant och se så att munstycken/nålar är i bra skick. Kolla så att soppa kommer fram. Synka förgasarna.
Kolla ventilspel.

Efter detta borde hojen funka så länge det inte är ett tändrelaterat fel :)
 
Kolla luftfiltret också. Det är kanske inte bytt sedan Hedenhös dagar. Motorm måste kunna andas också.
 
Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Back
Top