MotoGP Silly Season 2013.

Spies och Hayden... slut med USA närvaro i GP? Går de till AMA där de ändå tjänar bättre?
Dovi...Får han inte erbjudande om Factory Yamaha betyder det att Lorenzo är rädd att Dovi ska klå honom...
Crutchlow... Borde hoppa på ett två års med Rossi och Ducati
Rossi... Se ovan
Vem kommer spaka Tech3? Iannone? Espargaro? RdP?
 
Cal Crutchlow verkar ha varit lite snabb i sitt prat om Ducati eftersom det fick dels Yamaha att tänka - "Gå dit då för vi har massor med talang ändå." samt att Ducati nu verkar överväga Hayden ändå.
Yamaha har Lorenzo på kontrakt och han är deras obestridda försteförare. Då är frågan vem man vill ha som andreförare. Dovizioso som verkligen levererar eller Spies som inte levererar men som kan och som har Yamaha USA i ryggen. Bradley Smith verkar ha ett vattentätt kontrakt med Tech 3 om en MotoGP hoj nästa år.

Rossi stannar hos Ducati och Pramac kommer ttroligen blir ett Ducati Junior team och där sägs det att de vill ha Iannone och Espargaro d.y. som förare. AB Cardion är inte intresserade av att hyra en Ducati nästa år så Abraham kanske flyttarner eller så kör det CRT nästa år. Barbera ute således.

Jag tror så här.

Yamaha Factor.
Lorenzo & Dovizioso

Yamaha Tech 3.
Spies & Smith

HRC
Pedrosa/Marquez

LCR
Bradl

Gresini
Bautista

Ducati
Rossi/Hayden/Crutchlow

Ducati Junior Team
Iannone/Espargaro
 
Är det pengar som gör att Smith får tech 3 styrning? Förarmässigt tror jag inte han är motogp-material, ännu iaf.

Hur bra stöd från Honda har Bradl hos LCR? Bättre/sämre/lika som Bautista?
 
Är det pengar som gör att Smith får tech 3 styrning? Förarmässigt tror jag inte han är motogp-material, ännu iaf.
Smith har väl curlats fram av Dorna mfl enda sedan han började i 125. Han var Englands hopp och jag gissar att deras TV-marknad är något Dorna vill åt.
 
Och Scott Redding snackas det ju om också att han ska upp och köra Ducce med sitt nuvarande team

Men det verkar som det inte blir något av det, då Ducati är inte villiga att hjälpa dem pengamässigt, vilket var ett
måste. Läste någonstans att det lät som de hade lagt ner det, och ville istället få till en vikt gräns i Moto2 där även
föraren räknas med, som i Moto3. (dock lät det långsökt tydligen)
 
Finns det inte en regel som tillåter Max 2 fabriks och 2
satellit hojar från samma tillverkare i Mgp.
 
Finns det inte en regel som tillåter Max 2 fabriks och 2
satellit hojar från samma tillverkare i Mgp.

Jo det gör ju det! Eller iaf max 4 hojar per tillverkare!
En jävligt dum regel tycker jag! Finns så många begåvade förare som hade förtjänat ett försök på riktigt bra matrial!
Sen ska ju någon har råd att hyra satellithojar med ...
 
Men Crutslow är ju med i MotoGp nu, så frågan om det är lika viktigt just för stunden?
Nej, Cal såg till att behovet av Smith minskade rejält men det var det nog ingen som räknat med. Han kommer ju från fel "skola" så att säga.

Det var väl så att Herve signade Smith förra året under den period där Crutchlow bara krashade och inte levererade alls(och Smith levererade ev. ngt podium i moto2?). Jag fick åtminstone uppfattningen att Herve var extremt missnöjd med Cal den tiden. Han hade säkert Toseland i åtanke dessutom, Toseland som det gick hyffsat för första året och sedan bara sämre och sämre. Han trodde väl helt enkelt att det skulle vara samma historia med Cal. Nu med 1000cc verkar ju dock Cal trivas betydligt bättre och för Smith har tvärtom gått sämre i Moto2. Dvs Herve ångrar sig nog en hel del nu för att han var för het på gröten(typiskt fransk mao) :huvet
 
Jo det gör ju det! Eller iaf max 4 hojar per tillverkare!
En jävligt dum regel tycker jag! Finns så många begåvade förare som hade förtjänat ett försök på riktigt bra matrial!
Sen ska ju någon har råd att hyra satellithojar med ...
Jag läste att regeln är till för att i första hand se till så att inte Honda dominerar ännu en klass. De har störst resurser och kan få fram flest hojar. Gissar att MSMA (tillverkarna) har varit med och godkänt regeln.
 
Vilken soppa och vilken gräddfil för Rossi, hur många förare får dessa alternativen trots en inte allt för framgångsrik säsong:

1. Fortsätt på Ducati med Audipengar (massor) i ryggen
2. Gå till fabriks Yamaha med Philip Morrispengar (också massor)
 
Vilken soppa och vilken gräddfil för Rossi, hur många förare får dessa alternativen trots en inte allt för framgångsrik säsong:

1. Fortsätt på Ducati med Audipengar (massor) i ryggen
2. Gå till fabriks Yamaha med Philip Morrispengar (också massor)

En gräddfil han förtjänar (9 titlar).
 
Vilken soppa och vilken gräddfil för Rossi, hur många förare får dessa alternativen trots avsaknad av 9 titlar och ojämförbart PR-värde:

1. Fortsätt på Ducati med Audipengar (massor) i ryggen
2. Gå till fabriks Yamaha med Philip Morrispengar (också massor)

Precis, ..ingen! :rolleyes:

Men den största vinnaren är MotoGp och Roadracingsporten, som på allvar håller spänningen kring sin största välgörare någonsin och hans ev förmåga att konkurrera om #1, vid liv.
Personligen tror jag det blir svårt, men mkt se- och förväntansvärt.

Om nu detta visar sig stämma vill säga.
 
Last edited:
Går VR till Yamaha (igen) och inte vinner, är han då slut som artist?
Går han till Yamaha, som jag tror, så blir det säkert ett 2 års kontrakt. På 36 race borde han kunna vinna iaf ett eller ett par stycken även om jag tror att han får det jäkligt jobbigt med en viss Lorenzo.

Ska bli kul att se vad alla experter har att säga om han vinner igen på en Yamaha. Killen är ju "sopslut" och har isf dessutom fått sin styrning genom en "gräddfil".
 
Back
Top