Honda CBR600RR motorvibrationer

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Lätt beskrivet:

Min för förra tur fungera allt kanon, körde 18mil innan jag åkte hem o ställde den, den stod still i tror det var 4-5dagar.

Min förra körning så märkte jag att styret börjat små vibrera från 50km/h på vilken växel som helst o vibrera mer ju mer man varvade, tänkte inte mera på det, trodde först det var en vikt i framdäcket som gjorde detta, denna turen körde jag 19mil.

Kom hem nyligen från dagen tur, försökt lokalisera mer angående bekymret, spelar ingen roll vilken fart man ligger i eller växel, hojen slutar vibrera när man drar in kopplingen o låter motorn dra ner till tomgång, fortsätter man hålla in kopplingen & varvar motorn börjar det vibrera i tanken/styret/fotpinnarna, på hemvägen så märkte jag även att drar man upp hojen i exakt 220km/h så slutar den vibrera, men vid 250km/h så börjar vibrationerna på nytt & upp till max.

Den startar lika lätt, den låter som den ska från motorn, inga missljud, den drar lika lite soppa som innan, den fungerar som sagt som den ska på alla växlar & varvar som den ska.

Ska strax dra ut & tömma ut motoroljan för att se hur den ser ut, hoppas på det bästa. :gnissla

Last edited:
Jaaaa, du kan ju börja kolla om motorn sitter som den ska.

Jaaaa, du kan ju börja kolla om motorn sitter som den ska.

Det va nått jag glömt av & tänka på, tack för att du påminde mig :)

Kanske inte drog åt bultarna tillräckligt när jag slängde i motorn i ramen, använde ej momentnyckel, dags att testa dra dom & är dom lösa så blir det loctite på bultarna :)

Jag har tyvärr inte något att tillföra men skulle vilja berömma dig för hur bra du skriver numer. Jätteskillnad, bra jobbat!:tummenupp

Jag har tyvärr inte något att tillföra men skulle vilja berömma dig för hur bra du skriver numer. Jätteskillnad, bra jobbat!:tummenupp

Måste motvilligt hålla med faktskt. Punkter, hyfsat korrekta kommateringar, läsbara stycken och allt..

Måste motvilligt hålla med faktskt. Punkter, hyfsat korrekta kommateringar, läsbara stycken och allt..

*Host host* :arsele:fakta

Nä men som sagt tidigare så är väl dina alternativ att motorn är lös eller att något då är väldigt obalanserat i motorn helt plötsligt. =)

Gick över alla motorbultar, dom 2 främre satt satan fast, men dom 2 bakre gick dra en del, men tuvär vet jag inte vad jag gjort av mitt specialverktyg med 4 piggar så jag kunde inte dra dom 2 bakre bultarna från högersidan, men drog åt dom från vänstersidan.

Oljan i flaskan till höger den oljan har körts 10mil, den andra oljan är körd 100mil & kommer direkt från hojen för en stund sen.P7090188.jpgP7090189.jpgP7090190.jpg

Last edited:
Va fan e oljan grön elle e det jag som e färgblind?

Oljan jag kör med heter Motul 300v Factory Line Double Ester 10w40 den oljan är gul/grön när den är helt ny så du är inte färgblind :D

Oljan ser ju ut som att du mixat Shrek!! :rofl
något jag mixat ihop av gammalt weed & smörjfett :D

Du har väl ingen moppe(600cc)? Trodde du hade en riktigt motorcykel :(

Nä fasiken alla kör la moppe, även du :rolleyes: den är ett hopp kok av ALU & Gummi & ihop satt av svett, tårar & ilska, tror det blev ett halvblod, men snart ska den få mer CC när jag fått fingrarna att dra över den ytterligare 1 gång, det slutar la med mer cc, turbo & totalhaveri :lol

Last edited:
Tog En sväng idag på 13 mil & det hjälpte inte att skruva fast motorn & byta motorolja.

Den vibrerar bara mer o mer för varje tur :(

När man släpet av efter gass & motorbromsar så vibrerar det mer en min förra tur, kedjan har rätt spel men har börjat yt rostat för att jag har hojen ståendes ute & det har regnat en del.

Tänkte på kopplingslagrets lager om det kan vara det som börjat slitas ner, eller om kopplingskorgen har en sprika, hur beter sig motorn om det blir större spel där ?

För hojen startar lätt & piskar på som innan, finns det något annat lager i motorn som kan göra detta ?

Last edited:
Som du är inne på, kolla korgen så inte den håller på att spricka.

Ska börja idag tänkte jag med att riva den.

Bara ta mig hem först med hojen, hoppas den inte rasar på vägen då bliver jag lessen :hihi

Lista som ska göras.

Smörja upp kedjan.
känna hur utgående lager känns till framdrevet.
Kolla igenom kopplingen.
Kolla upp om spjälena vider sig lika mycke.

Jo om det blir en spricka i korgen rakt igenom så utvigas den troligen ju mer man varvar för den skapar obalans, men kanske planas ut med tanke på att vibrasionerna avtar när man kommer över 10000varv på 6an till varvstoppet på 15500varv. effekten kanske är kraftfullare mot kopplingskorgen under 10000varv på 6an, den vibrerar som värst på 3-4an från 3000-15500.

Men nån annan kanske vet hur det känns när kopplingskorgen har en sprika hur vibrasionerna blir ?

Tror inte motorn mår bra om den delar sig tvärs över & flyger åt var sitt håll, säkert mera saker som pajar.

Läste även en annan sak som kan skapa vibrasionerna, om något av mina spjäl har vridit sig så blir motorn osynkad & skapar olika flöden till varje cylinder, så det måste kollas upp okså, om dom står rätt & kopplingen & hittar inga andra bekymmer så funderar jag på om det är något med insprutningen, kanske ger olika flöden i vissa varvtalsområden.

Last edited:
Har du kört en massa "race-starter" kan ju nån lamell ha spruckit faktiskt. Var med om det på en RD 350 förut och då viibrerade hojen faktiskt.

Har hänt mig mängder med gånger på crosshojarna också fast dom brukar dock inte vibrera, handtaget känns mest bara jävligt konstigt!

Hur långt har den motorn gått? Kan ju vara normalt lagerslitage, eller vibrerar det satan?

Har du kört en massa "race-starter" kan ju nån lamell ha spruckit faktiskt. Var med om det på en RD 350 förut och då viibrerade hojen faktiskt.

Har hänt mig mängder med gånger på crosshojarna också fast dom brukar dock inte vibrera, handtaget känns mest bara jävligt konstigt!

Jo en del race starter & mycke lek.

Har nya lameller liggandes hemma men dom är under tolerancen på 0.02, dom som sitter i nu är över toleransen på 0.01hundradel, hårdare tryckfjädrar satte jag i för nån månad sen.

Jo tycker allt är helt skumt, växel i rullar 100km/h in med kopplingen & tomgång & allt slutar vibrera, forfarande kopplingen inne o varva upp motorn & det skakar i styrändarna/fotpinnarna framföralt värst.

Hur långt har den motorn gått? Kan ju vara normalt lagerslitage, eller vibrerar det satan?

ca 2000mil.

Vibrerar otrevligt så man nästan lessnar på körningen, för som sakt det skakar från 50km/h & ökar med varvtalet, men stänger man av allt med att tänka på hojen så fungerar körningen.

Last edited:
Jag skulle fokusera på korgen och vevlager.

Med det sagt så kan det vara vad tusan som helst som snurrar...

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP