Har problem med växlarna på min ninja

• Thread starter Thread starter gixxer64
  • Start date Start date

gixxer64

Guest
Tjena! Jag har fått lite kludder med växlarna på min zx6r 00. Det som händer är att den blir svår att få i 1an & 2an när man växlar ner det är särskilt när man ska ner i 1 som den jävlas den rasslar ibland så får man trycka till ordentligt så hoppar växlen i.
Har inte själv hunnit undersöka vad som kan va fel så tänkte kolla om där va någon här som har något bra tips på vad som kan vara fel eller vad som kan va bra att börja kolla först?

Börja med att kolla att kedjan är rätt spänd osv & byta olja

jag servade den torsdes så jag har precis bytt olja och oljefilter och den biten. Men ska prova att spänna kedjan lite se om det hjälper. När jah trycker i ettan är ju bara precis innan jag ska stanna så det är i låga farter men även när jag står stilla så är ettan svår att få i

jag servade den torsdes så jag har precis bytt olja och oljefilter och den biten. Men ska prova att spänna kedjan lite se om det hjälper. När jah trycker i ettan är ju bara precis innan jag ska stanna så det är i låga farter men även när jag står stilla så är ettan svår att få i

Kedjan ska kunna röra sig 3cm... KAnske är för spänd?

ja precis va ut och kolla kedjan precis men den va inte det som va fel:va

Klibbande koppling (nya oljan?)?
Skeva stålskivor i kopplingen?

Rycker det till våldsamt i bakhjulet när du får i ettan från neutral? Lite ryck är normalt, men rycker det mycket så är det klibbande koppling.

Det kan bero på skeva stålskivor, fel olja, dåligt luftad koppling (om det är hydraul), eller dåligt justerad m.m.

det var Klibbande koppling och växel pedalen gick inte helt upp när man växla ner så man fick lyfta den lite innan man kunde växla ner igen

Nyheter
Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort