Rengjort kolvarna i bromsoken och nu ligger beläggen på skivan

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Banhojen bytes det däck på så jag såg att kolvarna hade samlat på sig massa bromsdamm. Så jag passade på att montera loss beläggen, pumpa ut kolvarna och spruta på breakclean och rengöra med en tandborste. Sedan tryckte jag tillbaks kolvarna och montera tillbaks allt.

I onsdags när jag var på gälleråsen och körde så rullade jag framhjulet för att smeka bort all jävla smågrus innan däckvärmarna skulle på och insåg att däcket rullade trögare än vanligt och man hör ett tydligare ljud från beläggen som ligger mot skivan.

Min fundering är vad har jag gjort för fel och hur får jag kolvarna att röra sig mjukt igen i oken?

Du har inte råkat hälla i för mycket bromsvätska så att du har ett övertryck där? Breakclean är väl inte supersnällt mot gummi, så en risk är att gummipackningarna har torkat/blivit hårda.

haft samma problem, köpte en tub på meka som var special för att smörja upp packningar och kolvar i bromsok.Det fixa problemet. Men jag fick riva isär dem oken. Kosta ca 70 spänn.

Är inte hemma så ska kolla upp vad den heter senare.

Du har inte råkat hälla i för mycket bromsvätska så att du har ett övertryck där? Breakclean är väl inte supersnällt mot gummi, så en risk är att gummipackningarna har torkat/blivit hårda.

Vätskan är på en bra nivå :)

haft samma problem, köpte en tub på meka som var special för att smörja upp packningar och kolvar i bromsok.Det fixa problemet. Men jag fick riva isär dem oken. Kosta ca 70 spänn.

Är inte hemma så ska kolla upp vad den heter senare.

en sådan tub har jag som är speciellt fett för kolvarna. får väl trycka ut kolvarna så mycket det går innan de hoppar ut och smörja in dem lite :)

Många tillverkare rekommenderar att smörja bromsokets kolvar med bromsvätska , har alltid gjort så och de har funkat bra.
Som hoztic säger så kan vissa medel göra att packningarna sväller osv.

Många tillverkare rekommenderar att smörja bromsokets kolvar med bromsvätska , har alltid gjort så och de har funkat bra.
Som hoztic säger så kan vissa medel göra att packningarna sväller osv.

Då får det först bli bromsvätska. men det värsta är att hjälper inte detta så orkar man inte riva allt på banan för att använda fettet jag har. får se i garaget vilket som ger resultat.

Har du montarerat tillbaka beläggen på sin ursprungliga plats? Min erfarenhet är att de kan ligga åt mot skivan innan man slitit in belägget mot skivan om man inte placerat beläggen på rätt plats.

Har du monterat tillbaka hjulet på rätt sätt så att oken hamnar på rätt distans från varandra? Olika hojjar har olika prosedurer för att montera framhjulet.

Har du montarerat tillbaka beläggen på sin ursprungliga plats? Min erfarenhet är att de kan ligga åt mot skivan innan man slitit in belägget mot skivan om man inte placerat beläggen på rätt plats.

yes markerade upp dem som de satt innan så jag inte får onödigt med slitage, sen hade jag kört 3 pass på banan så efter de inbromsningarna borde de slitits till rätta ifall det är det som spökar.

tidigare var det ej kopparpasta på pinnbulten som håller kvar beläggen så jag la på ett tunt lager.

Har du monterat tillbaka hjulet på rätt sätt så att oken hamnar på rätt distans från varandra? Olika hojjar har olika prosedurer för att montera framhjulet.

Menar du att man kan justera hjulet upp och ner eller har jag missuppfattat det helt och hållet nu?

Dryck in kolvarna i botten ett par ggr så borde det lösa sig oavsett smörj eller inte.

Menar du att man kan justera hjulet upp och ner eller har jag missuppfattat det helt och hållet nu?

Han menar att vissa hojar har olika distanser på var sida om framhjulslagret så monterar man dessa fel så förskjuter man framhjulet i sidled, hamnar framhjulet fel så kommer ej båda skivorna att ej sitta i centrum på bromsoket, har man otur ligger bromsokena att skava på bromsskivan till följd.

Även distanserna till bromsoket kan vara olika längd på så det ej sitter som det ska.

Last edited:
Till Ts
hade samma bekymmer förra sommaren med att mina bromsklossar låg ytterst lite o skavde konstant & framhjulet snurrade inte så lätt, så gick på bromskolvarna o pumpade ut o gjorde rent o pumpa in o ut, kan peta in kolvarna lätt med en tumme hela vägen in men samma bekymmer, så jag gick på bromsarna en gång till nu i våras när jag ändå hade borta oken o plockade isär dom i molekyler, delade på oken med sina 4 bult :)

Mitt bekymmer hittade jag när jag plockade ut bromskolvarna att det hade samlats väldigt mycket smutts i kolv skrap ringarna som sitter i oket, snål som jag är testade jag att göra rent skrap ringarna utan att bytta, för dom såg så bra ut & var hela & smörjde in allt med broms oks fett & montera tillbaka kolvarna & detta löste mina problem, nu går dom lättare en innan & ligger ej på som dom gjorde innan, nu kan man snurra framhjulet väldigt lätt :rolleyes:

Dumt gjort, Plocka ut kolvarna smörj dem med bromsvätska... stoppa in försiktigt igen. Been there done that!

Mycket bra tips....får se över det hela nästa gång man är i garaget.

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort