Yamaha R1 går kasst i låga varv

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Hoppas att få hjälp på forumet med ett knepigt problem. Har en R1'a som efter efter vinterföringen går riktigt kasst på 1'an växel upp till ca 30km/h.
känns ungefär som att man kör med för hög växel, ryckigt som fan.
Det enda sätet för att den skall gå jämt är om jag varvar den mot 3000-4000 och samtidigt slirar på kopplingen. Hojen går för övrigt helt normat i andra växlar med högre varvtal.
Har provat att skruva upp tomgången och har även rengjort luftfiltret men det blir ingen skillnad.
Hojen är utrustad med powercommander och avgassystemet är rensat på kat mm.
Mappningen gjordes 2008 på MP raring.
kan det kanske vara så att det hänt något med mappningen i vinter eller kan det vara något annat som är problemet.
jag är jätte tacksam för all hjälp jag kan få.

Last edited:
Låter som kedjan! Kolla så att ingen länk har skurit. I min värld så hade den gått dåligt över hela registret om det var fukt i soppan eller skit i förgasarna.

har tanken och/eller kåpor varit av i vinter ?

slang i kläm, luftintag

beskrivningen du anger, gör att det låter som ett bränsle/luft problem

Tack för tipsen. Har kollat kedjan men den ser ut att vara helt okej.
Har även rengjort och oljat in luftfiltret samt kollat att slangar så att inget har hamnat i kläm.
Fortfarande dock samma problem med att den är helt ryckig så fort man är under nästan exakt 3000varv. Kör jag tex med 2'an växel med varv 2800 så går den som en kratta, men när jag sedan växlar ner till 1,an så går den helt perfekt igen.
Det konstiga är att när jag står still och gasar med den i friläget, så kan jag inte alls höra att den går ojämnt på något sätt. Jag har har även fyllt på med ny bensin (dock från en dunk som jag hade i garaget) , men det blev absolut ingen skillnad.
Tar gärna emot fler tips om vad det kan vara för för fel.

Byt tändstift.
Hade exakt samma problem. Hojen gick dåligt o hoppade fram under 3000 varv.
Trots att den gick hur bra som helst över 3000.

Bytte tändstift o poff så var den som vanlig igen. O detta trots att de gamla tändstiften såg helt ok ut.

Last edited:
Ja tändstiften kan det kanske vara. Kom ihåg nu att min första mc en RD125'a fick jag byta tändstift många gånger för att den gick ojämnt. Blir en ny uppsättning imorgon.

Oj jäklar. Var ute och tittade nu, Lite annat än att byta stift på en moppe.
Några tips om vad man behöveskvattva loss för att komma åt dem?

Jo..det är lite pill.
Googla på manual till bågen så är det bara att följa stegen för tändstiftbyte.
Har aldrig bytt på en R1 så jag kan inte hjälpa dig tyvärr

Är det en förgasarmotor låter det som att du har skit i lågfartsmunstyckena.. Rengöring då så klart..

För att få en indikation på vilken eller vilka förgasare (om man nu har flera) som strular så kan du kolla stiften. Varmkör, Av med stiften och rengör, stålborste, montera, starta upp och låt den gå på ung. 2800v (där det strular, ej över 3000 eftersom den går "bra" där) i 45-60 sek, stanna motorn genom att slå ifrån tändningen utan att låta den går ner på tomgång, av med stiften och inspektera (=varmt=handskar).. oboy-brunt ok, vitt/grått=mager blandning, svart/sotigt/fuktigt= fet blandning.

Dvs. Är det en förgasare (av flera) som strular syns det i regel på stiften då den cylindern troligtvis går magert.
Jag har fyra på min och det är en som strular gör det STOR skillnad(!)

Är det vaccumförgasare har de inte börjat jobba med membranen i de låga varvtalen (=ta bort felkällor)
Kontrollera alla vaccumanslutningar, borde ge sur gång även på de högre varven men är det en liiiiten läcka...kanske..

Är det en insprutare, insprutarrengöring i bensinen..

Går den jämt och bra efter att du rengjort/bytat stiften, KÖR(!) :rock
Återkommer problemet är det dags att felsöka

Kan det stämma att du har en 2006a ? i såna fall har du insprutare, men kollar man bilderna liknar det en 98-99a

Tänkte återkoppla hur det gick efter tändstiftsbytet.
Det var ett jäkla jobb med allt som fick skruvas av för att kunna göra bytet och även en tuff kamp för att få till kylaren så inte någon kabel hamnade fel. De gamla stiften såg helt ok ut men efter byte till nya iridium stift så går nu hojen helt fantastiskt bra.:):fyllisar
Fick tom sänka tomgången eftersom den ökade med 500varv efter bytet.
Jag tror faktiskt inte att Rettan har gått så bra de senaste åren, så det kan vara ett bra tips att byta tändstift om någon har ett liknade problem.

Tänkte återkoppla hur det gick efter tändstiftsbytet.
Det var ett jäkla jobb med allt som fick skruvas av för att kunna göra bytet och även en tuff kamp för att få till kylaren så inte någon kabel hamnade fel. De gamla stiften såg helt ok ut men efter byte till nya iridium stift så går nu hojen helt fantastiskt bra.:):fyllisar
Fick tom sänka tomgången eftersom den ökade med 500varv efter bytet.
Jag tror faktiskt inte att Rettan har gått så bra de senaste åren, så det kan vara ett bra tips att byta tändstift om någon har ett liknade problem.

Härligt att det löste sig ;)

Nyheter
Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort