Xenon på tändning men inte när motor igång

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Som sagt, xenon-halvljuset lyser när jag vrider tändningen men när jag startar så lyser bara parkeringsljuset och inte xenonen. Jag kan tända helljus och allt annat men just halvljus tänds ej när motorn är igång. Någon som har en idé?

Har kopplat som bilden utan reläkabel (när behövs den?) 847342-origpic-5fe986.jpg

Sen en bild när den är tänd på tändning och bevis att den fungerar :)xenonen.jpg
 
Kan inte släcka lamporna helt utan bara växla mellan hel och halv samt ljustutan eller vad den heter. Fler crazy idéer :yoparty
 
när du trycker på start knappen, slocknar lampan då? hört att det kan glappa i kalblaget innanför "startknappskåpan?" på hojar som slår av lampor vid just starttillfället
 
Vrid på tändningen & låt lampan tändas upp ordentligt dvs. vänta 10-15 sek. innan du drar igång startmotorn. Det gäller att ha ett fulladdat batteri. Funkar inte det får du använda reläesatsen som följde med (eller borde ha gjort) & hämta strömmen till HID lampan direkt från batteriet & använda strömmen från original lampsockeln som relä styr ström.
Ps. Den ska blinka till när startmotorn går, finessen är att motorn startar så snabbt så att lampan inte hinner slockna helt Ds.
 
Last edited:
Vrid på tändningen & låt lampan tändas upp ordentligt dvs. vänta 10-15 sek. innan du drar igång startmotorn. Det gäller att ha ett fulladdat batteri. Funkar inte det får du använda reläesatsen som följde med (eller borde ha gjort) & hämta strömmen till HID lampan direkt från batteriet & använda strömmen från original lampsockeln som relä styr ström.
Ps. Den ska blinka till när startmotorn går, finessen är att motorn startar så snabbt så att lampan inte hinner slockna helt Ds.

Tack, det var det svaret jag skulle haft dock så provade jag det innan jag läste här. Kom fram till att då vill Superdukes känsliga nerver inte starta, du vet duken är jävligt känslig när det kommer till batteriet. Startmotorn drar runt men utan start. Får undersöka de som har bytt och lyckats vilket de använt.
Fick byta till holgen så jag fick köra lite idag...
Jag fick i alla fall lov att returnera kittet då diodhuset aldrig varit med om problemet.
 
Om hojen är känslig med batteriet så är nog xenon fel grej att satsa på eftersom det kräver en jäkla startström.

Alternativet är kanske att montera en egen switch så du kan ha det avstängt tills hojen är igång och sedan slå på.
 
Förresten enligt kabeldragningen på bilden över, vart är originalkablarna till lampan?

Eller är det jag som tänker fel?
 
Förresten enligt kabeldragningen på bilden över, vart är originalkablarna till lampan?

Eller är det jag som tänker fel?

Originalkontakt ska ihop med kablarna märkta (-) och (+) 12v genom stift.

Hittade detta på annat forum:
"I finally got my H7 HID installed and have the same light out problem. It would come on and then whenever I started the bike, it would go out. I solve it by just switching on the high beam when I start and then flipping back to low when the bike is running. That has worked every time."

Ska fan ta och installera mitt igen och testa detta :banana
 
Originalkontakt ska ihop med kablarna märkta (-) och (+) 12v genom stift.

Hittade detta på annat forum:
"I finally got my H7 HID installed and have the same light out problem. It would come on and then whenever I started the bike, it would go out. I solve it by just switching on the high beam when I start and then flipping back to low when the bike is running. That has worked every time."

Ska fan ta och installera mitt igen och testa detta :banana

Hur ofta tror du att du kommer glömma denna startprocedur och köra med lampan avstängd?

Är det fortfarande lag på halvljus i sverige? :huvet
 
Kan inte stänga av ljusen helt, så om jag råkar glömma växla lampan så kör jag med helljus och då lär jag eventuellt se det på instrumentpanelen.
Värt att prova.
halvljus eller dim+parkerings får du väl köra med :)
 
Kan inte stänga av ljusen helt, så om jag råkar glömma växla lampan så kör jag med helljus och då lär jag eventuellt se det på instrumentpanelen.
Värt att prova.
halvljus eller dim+parkerings får du väl köra med :)

Ja just det så var det ja.

Iallafall min bror slängde in xenon i sin Fz8 och då skulle strömmen tas rakt från batteriet och lampan styrdes genom relä från originalkablarna.
Men sen så slutade den ju fungera nånstans i slovenien under semestern också :P
 
Ja just det så var det ja.

Iallafall min bror slängde in xenon i sin Fz8 och då skulle strömmen tas rakt från batteriet och lampan styrdes genom relä från originalkablarna.
Men sen så slutade den ju fungera nånstans i slovenien under semestern också :P


Hehe, usch vad struligt. Det kommer lösa sig, annars får det bli fake xenon :D
 
Ja, iaf för bilar, rent idiotiskt om jag får säga det själv... :dummer

Inte direkt måste jag nog säga.

Efter att precis ha kommit hem från 340 mil genom europa där många bilar INTE har lamporna igång så föredrar jag att se långt i förväg om det kommer mötande ute på vägarna. Och med lampor igång syns det LÅNGT tidigare.
 
Inte direkt måste jag nog säga.

Efter att precis ha kommit hem från 340 mil genom europa där många bilar INTE har lamporna igång så föredrar jag att se långt i förväg om det kommer mötande ute på vägarna. Och med lampor igång syns det LÅNGT tidigare.
Ja? Det har jag inget emot, faktum är att jag brukar heljusblinka på folk som kör utan lyse dagtid, rent livsfarlig minst sagt!

Trodde du mena den andra lagen, den som säger att man inte får efterinstallera Xenon-ljus på halvljuset. Ditt ":huvet" antydde att du inte tyckte om lagen så jag trodde det var denna lag du menade.

Den lagen du menade säger dock att du måste ha varselljus eller dimljus på dagtid dock behöver man inte ha några bakljus, vilket är helt åt helvete! :huvet
 
Kan förövrigt tillägga här nu att jag byte till ett helt annat xenon kit. Nu fungerar det som det ska. Måste fått ett måndags exemplar.
 
Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Back
Top