Smäller när jag lägger i 1:an

Sukur

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2012
Ort
Nyköping
Hoj
2010 ZX10RR, 2010, BMW S1000RR, 2012 Honda CBR600FA
Undrar vad ni har för erfarenheter av detta fenomen.

Jag har en 2011 Honda cbr600fa som rullat 300 mil. Tycker det är konstigt ifall det skulle vara något fel med växellådan på en såpass ny hoj.

Här är problemet:

När jag lägger i 1:an så smäller det. (ljudet av kugghjul som går i varandra vid olika hastighet). Står jag still och lägger i 1:an är inte problemet så stort, men om jag ligger i t.ex 60 km/h och växlar ner från 2:an, ja då säger det PANG! Riktigt obehaglig känsla. Varför blir det så? Jag ger såklart full koppling men det tycks inte hjälpa:(
 
Det kanske är ett tecken på att man inte ska lägga i ettan i 60....
 
Haha, bra svar faktiskt... Nu pratade jag om extremfall. Problemet uppstår även ganska låga hastigheter. t.ex inbromsning mot rödljus ner till 30 km/t, det blir grönt och jag växlar ner från 2:an till 1:an och så PANG. Varför?
 
Ingen bra aning (kan vara helt fel) men fick höra att det är viktigt att gå över sin koppling då och då så att den verkligen frikopplar ordentligt när du drar in handtaget. Är kopplingen för slapp så tvingar du i en växel. Inte bra. Sporthoj's mekaniker får gärna skälla ut min bristande kunskap :) :Bugar
 
Olika hastighet på in och utgående axel i växellåda, prova att "mellan gasa" för att få högra varv på ingående axel. Har ingående och utgående axel samma varvtal kan du växla utan att låter något.
Kolla någon filmsnutt på youtube så ser du hur en mc låda är uppbyggd.
 
Att de hugger lite när man lägger i ettan från neutralen är fullt normalt. Det är kopplingen som klibbar ihop, och frikopplar således inte som den borde, och slås då isär när man får i växel. Hugger det för mycket kanske det är dags att se över om det går att justera frikopplingen...

Men sen dedär med smällar i fart är ju en annan sak... Har inget bra svar på det, håller med sportbike så länge :hihi
 
Exakt detsamma tänkte jag på, så därför spände jag kopplingswiren. Problemet tyck vara ngt annat
 
Det är en honda:arsele hade det varit en yamaha hade växeln glidit i som en varm kniv i smör:D:D
 
Provkör en annan Honda är mitt stalltips, dom är lite grovhuggna i lådorna = dom känns så. Det kan smälla rätt bra i en Honda när man stillastående lägger i ettan, inget konstigt men som sagt att sparka i ettan i 60km/h är väl kanske inte att rekommendera. Jag reagera på det själv redan med min första hoj, en Transalp från -00 tills jag insåg och fick förklarat för mig att dom är så. Sedan CB1000R, pang pang där med och likaså med nuvarande VFR.

Finns fler märken som har liknande egenskaper, skillnaden med Honda är att de håller jämfört med dom andra mopedtillverkarna :tummenupp
 
Okej. Om det inte vore för att jag har 5 års garanti hade jag blivit livrädd när det smäller till.
Provkör en annan Honda är mitt stalltips, dom är lite grovhuggna i lådorna = dom känns så. Det kan smälla rätt bra i en Honda när man stillastående lägger i ettan, inget konstigt men som sagt att sparka i ettan i 60km/h är väl kanske inte att rekommendera. Jag reagera på det själv redan med min första hoj, en Transalp från -00 tills jag insåg och fick förklarat för mig att dom är så. Sedan CB1000R, pang pang där med och likaså med nuvarande VFR.

Finns fler märken som har liknande egenskaper, skillnaden med Honda är att de håller jämfört med dom andra mopedtillverkarna :tummenupp
 
Min första hoj oroade lådan mig på, men sedan nu när jag har en andra hoj som låter och beter sig i princip exakt likadant så är jag inte speciellt oroad. Växellådor på mc lever om mer än på bilar och mopeder.
 
Har nog aldrig kört en hoj som inte smäller när man lägger i ettan utan att stå stilla.
Smäller fö om man står stilla med men inte fullt lika hårt.
Suzuki tycker jag har smidigaste lådorna, Hondas är som nämnts tidigare ganska klonkiga.
 
Inget onormalt om kopplingen i övrigt är i bra skick med rätt olja i motorn.Skillnaden i beteende på en växellåda mellan en personbil och mc har säkert chockat många mc förare på sina första rundor som fått för sig att sista färden var nära.Däremot så är ju växellådorna på en mc suveräna när man väl fått upp farten och nästan kan växla felfritt utan koppling.Prova detta med en personbil vetja. :crash
 
Min 600 samt 954 lät/låter jag bli varma innan jag petar i ettan annars smäller det rätt bra. Men när du skall växla till ettan i de farterna bör du ju ge gas, inte riktigt samma varv och du tvingar ju i växeln...
 
Växlar du ner till 1:an vid farter över 10-15 km/h så får får du hjälpa med mellangas som nämnts tidigare. Jag gissar att kör du på 1:an i 60 km/h så är väl varvet runt 7-8 tusen rpm?? testa att växla ner från 2:an till 1:an med motsvarande varv och jämför ljud o känsla.
Du kanske inte är så grön som jag får intrycket av, i så fall får du ursäkta den (i mina ögon) ûberpedagogiska texten ovan.
 
Jag har en CB600 '09 som jag antar är lik i växellådan. Om du ska gå från 2an till 1an så låt inte varvet sjunka (var snabb) eller möt med gasen.

Har några gånger av misstag frikopplat på 2an en bit så att varvet är på tomgång i princip och sedan tryckt i ettan, då smäller det till rätt bra. Men om du är snabb med nedväxlingen eller håller lite gas går det MKT mjukare men är nog fortfarande inget som hojen supertrivs med. Att det klonkar till när du lägger i ettan från stillastående är helt normalt precis som många skriver ovan.

Du kommer in i det .. det är just när man "mesar" och är lite rätt för att växla ned som man gör det för långsamt och varvet på motorn kommer i "osynk med lådan". Det gäller även vid uppväxling att i princip ju snabbare efter frikoppling du slänger i växeln desto lättare går växeln i.
 
har hört att det finns lite ''snällare'' olja att hälla i motorn om man iriterar sig på att det slår när man står still och lägger i ettan:) kolla med honda center!
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top